הערכות: 190 אלף משרות נוספו בארה"ב בחודש פברואר

עם זאת, שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-9.1% ■ כלכלן בכיר במודי'ס: מדובר בסה"כ בתיקון לנתונים הנמוכים שראינו בינואר בגלל מזג האוויר הקשה

190 אלף משרות חדשות נוספו לשוק העבודה בארה"ב בחודש פברואר - כך לפי הערכות כלכלנים שנאספו בסוכנות בלומברג. מדובר בתוספת הגדולה ביותר מאז מאי 2010. עם זאת, שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-9.1% לעומת 9% בחודש ינואר. הנתונים הרשמיים יפורסמו ביום שישי. נזכיר כי בחודש ינואר נוספו 36 אלף משרות.

הוצאות על ציוד חדש ורווחי ייצוא של חברות כמו אינטל מסבירים את ההשקעות במפעלים חדשים. עם זאת, יו"ר הפד בן ברננקי טען לאחרונה בפני הקונגרס כי הוא אינו מרוצה מקצב הצמיחה ומכמות הזמן שלוקח להוריד את שיעור האבטלה.

"נתוני האבטלה הולכים להתעוות בעקבות מזג האוויר הקשה ולכן חשוב לעשות ממוצע בין הנתונים של חודשי ינואר ופברואר", אמר ראיין סוויט, כלכלן בכיר במודי'ס. "אנחנו מתקדמים בקצב איטי אך הולכים בכיוון הנכון. הצמיחה עדיין לא בקצב שהיינו רוצים לראות". לפי הערכתו של סוויט, המשרות החדשות שנוצרו בפברואר הן תיקון לכמות המשרות הנמוכה שהתווספה בינואר בשל תנאי מזג האוויר הקשים.

נזכיר כי בתחילת החודש אמר ברננקי לקונגרס כי נתוני האבטלה של חודשים ינואר ודצמבר מהווים "קרקע לאופטימיות". עם זאת, הוסיף ברננקי כי "נתוני הצמיחה ככל הנראה יהיו מתונים בתקופה הקרובה. ייקח עוד מספר שנים עד ששיעור האבטלה יחזור לשיעורים 'נורמליים'".

נשיא ארה"ב ברק אובמה גם כן התבטא בנושא בשבוע שעבר בפני פאנל יועציו הכלכליים ואמר כי כלכלת ארה"ב מתמודדת עם שיעור אבטלה עיקש אך החלה התקדמות. בהתאם לתוכניתו להילחם באבטלה נפגש לאחרונה אובמה עם בכירים בסקטור הטכנולוגיה על מנת לדון על מצב הכלכלה ויצירת עבודות חדשות במגזר הטכנולוגי.

בנוסף, בתחילת החודש יזם הבית הלבן פרויקט שיקרא SUAP כחלק מהתוכנית האסטרטגית של אובמה לעידוד צמיחת הכלכלה בארה"ב, וליצירת מקומות עבודה. לפרויקט התחייבו כבר מאות תאגידים. אלה יבצעו השקעות מוגברות ויפתחו ערוץ תקשורת פתוח עם חברות צעירות בתחומם.

אינטל, למשל, התחייבה להקצות 200 מיליון דולר נוסף על השקעותיה הקיימות בחברות אמריקניות צעירות; IBM תשקיע ב-2011 כ-150 מיליון דולר למימון תוכניות אשר לדבריה יעודדו הזדמנויות עסקיות ליזמים בארה"ב; HP תשקיע השקעה צנועה יחסית של 4 מיליון דולר במיזם המעודד יזמים מתחילים להצמיח הזדמנויות עסקיות; פייסבוק תערוך 12-15 אירועים שבהם יוכלו יזמים צעירים להתייעץ עם מומחי יזמות מתוך החברה.