סקר: 68% מהמגזר הרוסי חוגגים את יום האישה וקונים מתנות

זאת לעומת ילידי הארץ, שלא נוהגים להתייחס ליום זה כאל חג ■ היקף ההשקעה הממוצע במתנה ליום האישה בקרב העולים מרוסיה: 270 שקל ■ המתנה השכיחה: פרחים

יחד עם העלייה ההמונית של יהודי ברית-המועצות לשעבר, "עלו" ארצה גם כמה חגים, גם בהיבט הצרכני. כזה הוא למשל יום האישה הבינלאומי.

לפי סקר שערך ערוץ 9, כ-68% מהעולים מברית-המועצות מקפידים לחגוג את יום האישה הבינלאומי, ואף נוהגים לציין זאת ברכישת מתנה לאם, לבת-הזוג או הנשים לעצמן. זאת בהשוואה לאוכלוסייה הצברית, שאינה מאפיינת את יום האישה הבינלאומי כ"חג צרכני", כמו חג הפסח וראש השנה. הסקר נערך בקרב 509 גברים ונשים שעלו ממדינות ברית-המועצות לשעבר.

תוצאות המחקר מראות כי הסכום הממוצע המושקע במתנה עומד על כ-270 שקל, כאשר הסכום המירבי מגיע אף ל-3,000 שקל.

המתנות הכי פופולריות הן פרחים, שמעניקים או מקבלות 64.2% מהאוכלוסייה לרגל המועד. קטגוריית הבשמים והקוסמטיקה פופולרית אף היא עם 41.1% מהאוכלוסייה, המספרים כי הם נוהגים לרכוש ליקירותיהן מוצר המשתייך לתחום זה.

23.4% מהנשאלים ציינו כי הם בוחרים לרכוש תכשיטים לאהובת ליבם או להתפנק בהם בעצמן. בהתאם כנראה לרוח הזמן, מתנות לבית ולמטבח קיבלו את האחוזים הנמוכים ביותר - עד 12% בלבד.

יש לציין כי הרכישות בחגים, דוגמת יום האישה והסילבסטר, שנחשבים לחגים צרכניים במיוחד בקרב אוכלוסייה זו, אינן מונעות מהמגזר הרוסי לרכוש מעל לממוצע בחג הפסח או בראש השנה, בדומה לאוכלוסייה הצברית.

לדברי טל סיטון, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ערוץ 9, "המפרסמים - ביניהם רשתות הפארם, חברות התכשיטים ואף גופי תקשורת רבים - זיהו את הפוטנציאל המסחרי בקרב אוכלוסיית העולם מרוסיה, והם דואגים למנף את המכירות במסגרת החגיגות במדיה ובנקודות המכירה".

יום האישה הבינלאומי, שנחגג ב-8 במארס, מציין את השתלבותן של נשים בכלכלה, בפוליטיקה ובחברה ולציון הישגיהן בתחומים אלה. מקור החג הוא מהמאה ה-19, אז תהליך התיעוש המהיר העלה לסדר היום את נושא תנאי העבודה הירודים של הפועלים, שכללו שעות עבודה רבות, שכר נמוך ותנאי עבודה לא סבירים.

בהקשר הנשי, המאורע שציין זאת התרחש ב-8 במארס 1857. אז החליטו מאות פועלות במפעלי הטקסטיל בניו-יורק לפתוח בשביתה עקב תנאי העסקתן, שהורעו אף יותר עם כניסת המיכון. המשטרה אמנם פיזרה בכוח את ההפגנה שהן ארגנו, אבל בטווח הארוך מחאתן של אותן נשים הותירה רושם, והוחלט למסד את התאריך ולציין אותו מאז בעולם כולו.