מאחורי הודעת הרכישה: בצורן שכחו את הדרך האורגנית

אם סמנכ"ל הפיתוח העסקי לא מונה את מוצרי החברה בין אפשרויות הצמיחה של צורן, הרי שהסכמת החברה לקבל את הצעת הרכישה של CSR לא צריכה להפתיע אף אחד

"הדרך לגדול היא לרכוש או שרוכשים אותך". על הציטוט לעיל חתום ד"ר יצחק שנברג, סמנכ"ל פיתוח עסקי בצורן והאיש שמייצג את החברה מול התקשורת הישראלית.

שנברג הוא לא איש חסר ניסיון. יש לו לא מעט ידע על ניהול חברות ועל שוקי ההון, אך האמירה הבעייתית הזו, שניפק בראיון ל"גלובס" בשבוע שעבר, מוציאה אותו די רע.

בפעם האחרונה שבדקנו, ד"ר שנברג, מצאנו שיש דרך נוספת לגדול, והיא הדרך האורגנית. בלי רכישות ובלי הוקוס פוקוס. פשוט לצמוח על בסיס המוצרים הקיימים של החברה. יש הרבה חברות שצומחות אורגנית, כנראה רובן, אך צורן לא נמנית עמן.

שנברג, שהתראיין על רקע מכירת החברה לעמיתה האנגלית CSR תמורת 679 מיליון דולר במניות, לא התכוון ודאי לרמוז שצורן התקשתה בשנים האחרונות לצמוח באופן אורגני, אך הגרף המצורף מוכיח זאת. הגרף מוכיח גם כי מאחורי המצלמות הדיגיטליות ומכשירי הדי.וי.די, שעבורם יצרה צורן שבבים, הסתתרה חברה שלא ממש ידעה להרוויח.

Ramius כבר הכפילה השקעתה

ההודעה על מכירת צורן לחברה האנגלית CSR לא ממש הרגיעה את קרן הגידור Ramius, שרוצה להחליף את דירקטוריון צורן, ורואה במועמדים שלה את האנשים המתאימים לנהל את החברה.

ספק אם Ramius הייתה מתנגדת למכירת החברה לולא העסקה הייתה מתבצעת במניות. Ramius השקיעה 24.8 מיליון דולר ברכישת מניות צורן, וכרגע החזקתה (9.3%) שווה 52.4 מיליון דולר - פי שניים משווי ההשקעה, וזאת תוך חודשים ספורים.

Ramius יכולה הייתה בקלות להיפטר ממניותיה בצורן דרך מכירתן בשוק ההון, ולצחוק כל הדרך אל הבנק על תשואת הענק שרשמה. אך מסיבה שאינה ברורה מתעקשת קרן הגידור, שהפכה לבעלת מניות בצורן רק לפני שלושה חודשים, להיאחז בה כאילו הייתה יציר כפיה.

ואכן, אם מתעלמים לרגע מהאופציה הזו, אפשר להבין את Ramius. במסגרת מכירת צורן לחברה האנגלית CSR, תקבל Ramius - כמו גם שאר בעלי המניות בצורן - מניות של CSR, וסביר להניח כי תהיה חסומה במכירתן למשך חצי שנה (כפי שמקובל בעסקאות כאלו). במהלך תקופה זו הכול יכול לקרות (כולל שינוי בשער החליפין של הליש"ט מול הדולר), ומניית CSR יכולה להידרדר כלפי מטה ולכווץ את שווי החברה. במהלך השבוע האחרון הספיקה CSR לאבד עשירית משווייה, וזה אומר שהשווי של צורן במכירה עומד כרגע על 573 מיליון דולר או 11.59 דולר למניה - 3% בלבד מעל המחיר בו נסגרה המניה ביום שישי האחרון. במילים אחרות, שוק ההון, כך זה נראה, מאמין כי צורן אכן תעבור לזרועות CSR כמתוכנן.

ובחזרה לראיון עם שנברג. סמנכ"ל הפיתוח העסקי הודה באותו ראיון כי "בעולם שלנו אי אפשר להישאר במקום. צריך להמשיך לגדול ולהתפתח. עשינו זאת על ידי מספר רכישות שסייעו לנו לגדול, אומנם לא כמו שרצינו, אבל גדלנו משמעותית בעשור האחרון, וגדלנו כשאחרים נעלמו".

ובכן, צורן אכן ביצעה לא מעט רכישות במהלך העשור האחרון, אך רובן ממש לא סייעו לחברה לגדול, או כפי שתיאר זאת שנברג: "לא כמו שרצינו". הרכישה הגדולה ביותר שביצעה החברה בתולדותיה הייתה של Oak האמריקנית לפני שמונה שנים. צורן שילמה תמורתה 451 מיליון דולר במניות ובמזומן.

רכישת Oak הפכה את צורן לחברה המובילה בתחומה, אך מרגע שהושלמה - צורן רק נסוגה לאחור. מניית החברה איבדה מאז הרכישה מחצית משווייה, ובמילים אחרות - המיזוג בין השתיים נכשל.

וזה מביא אותנו למיזוג הנוכחי עם CSR. האחרונה היא חברה יחסית אלמונית, ורבים הרימו גבה כשנודע שמה כרוכשת של החברה הישראלית. מוקדם עדיין לקבוע אם השידוך בין השתיים הוא מהלך נכון, אך דבר אחד בטוח - שתיהן יצטרכו לעבוד קשה בחודשים הקרובים כדי לשכנע את בעלי מניותיהן כי הן מתאימות זו לזו.