ממשל אובמה עומד בפני שיתוק תקציבי מה-4 במארס

אם הקונגרס האמריקני לא יאשר עד חצות ב-4 במארס את הגדלת תקציב ההוצאות הפדרלי - הממשל הפדרלי ישותק ■ בפעם האחרונה ששותק הממשל היה זה בימי הנשיא קלינטון

אם הקונגרס האמריקני לא יאשר עד חצות ב-4 במארס את הגדלת תקציב ההוצאות הפדרלי - הממשל הפדרלי ישותק. המחוקקים העבירו את מרבית השבוע האחרון בניסיון להגיע לפשרה. אחת האפשרויות שהציעו הרפובליקנים ביום ו' האחרון היא העמדת מימון לטווח קצר, הצעה זו רק תביא לדחיית השיתוק הכולל של הממשל האמריקני בשבועיים.

במידה והמחוקקים בארה"ב לא יצליחו למצוא פתרון והממשל יגיע לכדי SHUTDOWN, מהם השירותים שיופסקו?

בפעם האחרונה שנוצר שיתוק פיסקאלי משמעותי, בעת כהונת ביל קלינטון כנשיא, הביא הדבר לסגירתם של 368 פרקים לאומיים וכן לסגירתם של מוזאונים לאומיים ומונומנטים שונים. בנוסף הופסק אז הטיפול ב-200 אלף בקשות ויזה או דרכונים כמו כן הופסקו עבודות ניקוי הפסולת הרעילה ב-609 אתרים. רשות הבריאות הלאומית הפסיקה לקבל חולים חדשים לניסויים קליניים ושירותים הניתנים לחיילים בדימוס, כולל שירותים רפואיים - קוצצו. בנוסף הטיפול בבקשות לפשיטת רגל עלול להאט - בפעם הקודמת נדחה הטיפול ב-3,500 תיקים שכאלה.

מהם השירותים שהממשל ימשיך להפעיל?

הרשויות הפדרליות רשאיות לאפשר כל פעולה שנדרשת על מנת לשמור על ביטחון חיי אדם והגנה על נכסיהם. הממשלה תמשיך להפעיל שירותים חיוניים כגון הפיקוח על התעופה ומיתקני הביטחון הלאומי באופן מלא. גם העובדים הפדראלים אשר מספקים טיפול רפואי ימשיכו בעבודתם, כמו גם עובדים המטפלים בפסולת מסוכנת, מפקחים על המזון, ומפקחים עם גבולות ארה"ב. בנוסף גם העובדים המגנים על מנגנונים חיוניים במערכות הכספים והבנקאות - ימשיכו לעבוד. שירות הדואר, הממומן באופן עצמאי, ימשיך גם הוא לתפקד.

בעת השיתוק הפיסקאלי הראשון נשלחו לבתיהם כ-800 אלף עובדים ו-284 אלף עובדים נותרו מיותרים במהלך השטדאון השני. עדיין לא ברור כמה מעובדי המדינה ימצאו עצמם בבית הפעם, מאחר ולכל רשות פדראלית ישנן תוכניות משלה להפחתת הפעילות. נציין כי בין השנים 1977-1980 בוצעו 6 "סגירות ברזים" אשר נמשכו כל אחד בין 8 ל-17 ימים. בין 1980-1995 התרחש 9 פעמים שטדאון שלא נמשכו יותר מ-3 ימים. בימיו של קלינטון היו 2 ארועים כאלה אשר הראשון בסוף שנת 1995 נמשך 5 ימים והשני, בתחילת 1996 נמשך 21 יום. מאז לא רשם הממשל הפדראלי עוד אירועים שכאלה.

רוב האסטרטגים הפוליטיים מסכימים על כך שה-SHUTDOWN בתקופתו של הנשיא קלינטון תרמו לו מבחינה פוליטית, מאחר והמהלך הציג את הרפובליקנים כמכשול.

איך ארה"ב הגיעה למצב כזה?

בד"כ, המחוקקים מגישים 12 טיוטות תקציב לאישור הנשיא. הצעות תקציב אלו הן שמאפשרות את פעילותן החוקית של הרשויות הפדרליות לבצע הוצאות ולהוציא לפועל את תוכניותיהן. השנה אף לא אחת מ-12 הטיוטות אושרה ע"י הסנט. במקום זאת המחוקקים הסתמכו על החלטות קודמות. אם המחוקקים יעבירו עוד תיקון קצר מועד, תהיה זו הפעם החמישית שהם עושים זאת מתחילת השנה הפיסקאלית באוקטובר.