הוט נענשת: קנס של 85 אלף שקל על הטעיית צרכנים

תובעת מחוז ת"א והמרכז במשרד התמ"ת, עו"ד טלי קינן: "בתוך ים של מבצעי קידום מכירות, הצרכן מתקשה להבין את ההגבלות השונות החלות על כל מבצע"

חברת הכבלים הוט חטפה קנס. שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, דבורה עטר, הטילה קנס בסך 85 אלף שקל והתחייבות בסך 30 אלף שקל למשך שנתיים על חברת הוט בגין עבירות על חוק הגנת הצרכן, וזאת במסגרת הסדר טיעון שנערך בהמלצת תובעת מחוז תל-אביב והמרכז במשרד התמ"ת, עו"ד טלי קינן.

פסק הדין מתייחס להטעיית צרכנים מקיץ 2005, אז פרסמה הוט מודעה בעיתון "ידיעות אחרונות", בה הודיעה לצרכנים על מבצע שהיא מקיימת. באותיות הקטנות בשולי המודעה הפרסומית הובטח לצרכנים מצטרפים חדשים למשך 24 חודשים לקבל במסגרת העסקה הטבה של ספק אינטרנט חינם. בסמוך לכך פרסמה חברה מודעה נוספת והציעה לצרכנים בעיתון תל-אביב מבצע שהיא מקיימת.

תנאי המבצע כפי שפורסם במודעה חלו הן על מצטרפים חדשים והן על לקוחות קיימים. לצרכנים המצטרפים למבצע למשך 24 חודשים הובטח לקבל במסגרת העסקה הטבה של מנוי אחד לאחת הקבוצות לעונת המשחקים 2005/6.

לצרכן שהיה כבר מנוי בהוט, שביקש להצטרף למבצעים הנ"ל שראה בעיתונים, נאמר כי מבצע ספק אינטרנט חינם חל על צרכנים שהינם מצטרפים חדשים בלבד, ואילו הצרכן במקרה זה חידש את המינוי.

לגבי מבצע כדורגל נטען עח אפשר להחליף את ההטבה שקיבל בהטבה של מנוי לכדורגל כמחווה בלבד, אבל בשום אופן אי-אפשר לקבל שתי הטבות, כיוון שמדובר במבצעים שונים ובמסלולים שונים.

מבדיקת המודעה על-ידי התמ"ת עלה כי צרכן סביר ורגיל עלול היה להבין משתי המודעות כי הוא זכאי לקבל את ההטבות המובטחות. לפיכך, מעשה או מחדל המונע את קבלת ההטבה עלול להטעותו.

עוד עלה מבדיקת משרד התמ"ת כי לא נאמר בהם דבר באשר להיעדר אפשרות לכפל מבצעים במסגרת עסקה אחת, וגם לא דובר על אפשרות שתהיה התנגשות בין מבצעים שונים ו/או מצב של היעדר אפשרות לקבל את ההטבות השונות במסגרת עסקה אחת.

כן נמצא כי הוט נמנעה מגילוי כל הפרטים וההגבלות לצרכניה, הן במודעות עצמן והן בשירות הלקוחות בעת קשירת העסקאות עם הצרכנים, וכי הוט נהגה בחוסר תום-לב ולא קיימה את חובת הגילוי המוטלת עליה בחוק ולפי תכליתו, וכי ההטעיה בעניין של קבלת הטבות הנלוות לעסקה מהווה הטעיה במחיר העסקה ומרכיביה.

בית המשפט הדגיש כי קיימת חשיבות לשמירה על זכויותיו של הצרכן ולהימנע מכל מעשה ומחדל שיש בו כדי להטעותו בפרסום. מכך גם נגזר הצורך בהשתת ענישה שיהא בה כדי להעביר מסר בדבר החשיבות ולהרתיע לבל יבוצעו המעשים.

התובעת, עו"ד טלי קינן, הדגישה בפני בית המשפט כי מדובר בעבירות שקשה לאתרן ולגלותן ללא ערנות ודיווח מצד הצרכנים.

מהוט נמסר בתגובה: "כפי שדיווחה החברה בדצמבר 2009, המקרה נוגע למודעה שפורסמה כבר לפני כ-6 שנים".