ארה"ב: מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו זינק ל-71.2 נ'ק

מדובר בעלייה הגבוהה בהרבה מהצפי ■ מוקדם יותר פורסם כי הצריכה הפרטית עלתה ב-0.2% - פחות מהצפי ■ ההכנסה הפרטית עלתה במפתיע בשיעור של 1% בחודש ינואר

סיבה לאופטימיות בארה"ב: מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו קפץ ל-71.2 נקודות בחודש פברואר לאחר שעלה ל-68.8 נקודות בחודש ינואר. התחזיות המוקדמות עמדו על עלייה לרמה של 67.7 נקודות בחודש פברואר. המדד המתפרסם היום מתקרב לרמה הגבוהה שנרשמה במדד זה ביולי 1998, בעת שמדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו הגיע לרמה של 71.5 נקודות.

מה גרם לצמיחה הגבוהה במדד? עלייה חדה בייצור תרמה לעלייה במדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו, בנוסף גם הירידה באבטלה באיזור תרמה את חלקה לעלייה במדד זה.

עוד נתון מעודד בארה"ב מכיוון ההכנסה הפרטית: מחלקת המסחר בארה"ב מדווחת היום (ב') כי ההכנסה הפרטית של העובדים האמריקנים עלתה במפתיע בשיעור של 1% בחודש ינואר, זאת לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 0.3% ולעומת עלייה של 0.4% בחודש דצמבר. מדובר בעלייה הגבוהה ביותר שנרשמה בשנה וחצי האחרונות.

לעומת זאת, נתון מאכזב בגזרת ההוצאה הפרטית: הצריכה הפרטית עלתה בשיעור של 0.2% בחודש ינואר, שיעור הנמוך מהציפיות המוקדמות לעלייה של 0.4% בהוצאה הפרטית ולעומת עלייה של 0.7% בחודש דצמבר. העלייה במחירי הדלק והמזון גרמה לאמריקנים לקצץ בהוצאות. מדובר בעלייה הנמוכה ביותר מאז חודש יוני האחרון.

מדד ה-PCE, השינוי בהוצאה ובהכנסה האישית של הציבור, הנגזר מנתונים אלה, עלה כצפוי ב-0.1% לאחר קיפאון בחודש הקודם.

העלייה החדה ברמת ההכנסה הפרטית משקפת את תוכנית הקיצוץ במיסים שהוביל אובמה בחודש דצמבר. הצריכה הפרטית היא מנוע הצמיחה הראשי של הכלכלה האמריקנית, לנוכח העלייה ברמת ההכנסה הפרטית השאלה המרכזית היא האם האמריקנים יגדילו את הצריכה.

בגזרת הנדל"ן פורסם היום נתון מכירות בתים קיימים המצביע על ירידה של 2.8% בחודש ינואר בדומה לתחזיות בשוק וזאת בהמשך לירידה בנתון זה בחודש דצמבר. מדובר בירידה של 1.5% בהשוואה לחודש ינואר אשתקד.