קובי פלר מספק אסטרטגיות השקעה למימושים בשוק

מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים משרטט שני תסריטים לשוק תנודתי - מימוש בשוק המניות ומצב של העלאת הריבית במשק, ומעניק מגוון אמצעי הגנה והמלצות להפקת המיטב

המהפכות המתרחשות בעולם הערבי, רק מחזקות את העצבנות היתרה השוררת כיום בשווקים. שלל איומים מרחפים מעל, והמרכזי שבהם נוגע לעליית האינפלציה שתגרור עלייה מהירה מהצפוי בריבית. זו עשויה בתורה להביא לעלייה בפרמיית הסיכון, שידרשו משקיעי האג"ח והמניות ברחבי העולם.

אם נסכם את שני האיומים המרכזיים, שמהם חוששים מנהלי ההשקעות המקומיים, הרי שאלו הם מימוש בשוק המניות, ועליית ריבית בקצב גבוה מהחזוי, הנובעת מעלייה מהירה באינפלציה. חלק מאיומים אלה כבר החל להתממש, ובכך מתגבר הצורך של המשקיעים לתיק השקעות דפנסיבי המתאים גם לימים סגריריים בשוק.

קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, שירטט עבורנו מספר דרכים להתגונן מפני הבאות:

תסריט א': מימוש בשוק המניות

שוק המניות המקומי נמצא בשיא, אך האם יש מקום לעליות נוספות? לדברי פלר, "ככלל, לא מומלץ למשקיעים לנסות לתזמן את שוקי המניות, אלא להתמיד עם אותו שיעור מניות לאורך שנה שלמה. כך לא ייחשף המשקיע לשיעור גבוה מדי של מניות בתקופות מימושים או משברים - דבר העלול להביא אותו לקבלת החלטת השקעה קיצונית, שתפגע בתיק שלו".

לפיכך ממליץ פלר, כי אחת לשנה, במידה שהשווקים עלו באותה שנה, יש לממש את החלק המנייתי שמעבר לרמה שבה המשקיע מסוגל להתמיד לאורך זמן; ובמקרה שבו השווקים ירדו - הוא ממליץ לרכוש מניות לקראת סוף השנה, ולחזור לאותה רמה שבה ניתן להחזיק לאורך זמן.

למי שמעוניין להקטין את הסיכון, מבלי להקטין את שיעור ההחזקה, פלר ממליץ להקטין את ההחזקות במניות קטנות ותנודתיות, כמו היתר, לטובת מניות גדולות ויציבות יותר מהמעו"ף. כמו כן, יש להגדיל את משקל המניות הפועלות בסקטורים דפנסיביים או כאלה המחלקות דיבידנד. "ללא קשר למצב השווקים, אלו מספקות למשקיע תזרים קבוע: מניות הפארמה, התקשורת או הבנקים בישראל. בנוסף, מומלץ להגדיל את החשיפה לשווקים מפותחים בחו"ל כמו האמריקני והגרמני, על חשבון מניות מת"א 100, באמצעות קרנות נאמנות או תעודות סל".

בארה"ב ממליץ פלר על מגזרי הטכנולוגיה, אנרגיה ופיננסים, באמצעות תעודות הסל IYW, RYE ו-RYF בהתאמה. מנגד, הוא ממליץ להימנע ממניות הראסל 200 (נגזרת של הראסל 3000, שכוללת כ-200 מניות של חברות אמריקניות המהוות כ-65% מהשוק), וכן ממניות הטכנולוגיה הקטנות שעלו בחדות באחרונה.

עבור המשקיעים המתוחכמים ממליץ פלר: "לקנות אופציות מכר, Put, מחוץ לכסף (שבה מחיר המימוש נמוך ממחיר נכס הבסיס, ת' ק') בסכום קטן, בכדי להתגונן ממקרה של ירידות שערים חדות, במחיר ביטוח קטן יחסית. הסיכון באסטרטגיה זו מוגבל לגובה מחיר האופציה ששולמה בעת רכישתה.

"אפשרות נוספת היא כתיבת אופציית רכש, Call, מעל המחיר שבו השוק נמצא (כלומר המשקיע נותן זכות לאחר לרכוש ממנו מניות, ת' ק'). תמורת האופציה מקבלים מיד את הפרמיה, מחיר האופציה, ובמקרה שהשוק דווקא עלה, אז אולי הפסדנו על האופציה, אבל הרווחנו את העליות בתיק המניות".

תסריט ב': העלאת הריבית בקצב גבוה

לדברי פלר, "בישראל לחצי האינפלציה מגיעים מכיוון מחירי הסחורות ושכר הדירה. אלו גורמים להערכות כי האינפלציה תחרוג בחודשים הקרובים מהיעד העליון של בנק ישראל (3%), ומעלים את הסיכוי להעלאת ריבית בקצב גבוה מהחזוי - בדיוק כפי שקרה בשבוע האחרון, כשהריבית עלתה ב-0.25% ל-2.5%".

בשל כך, פלר ממליץ להגדיל את רכיב המזומן. "כל ההשקעות השקליות הקצרות (מק"מ קצר לחצי שנה, קרן מק"מ או קרן כספית, וכן אג"ח ממשלתית בריבית משתנה, ת' ק') יכולות להיחשב כמזומן, ומומלצות גם בגלל מגן המס הגלום בהן".

מס רווחי הון משולם על הרווח הריאלי. בתקופות שבהן הריבית הריאלית אפסית או שלילית, אין למעשה רווח ריאלי, ובהתאם גם אין חבות מס. פלר מזהיר מהשקעה במק"מ לטווח של 9-11 חודשים, שאינם מגלמים את קצב עליית הריבית.

בנוסף, הוא ממליץ להגדיל את הרכיב הסחיר של האג"ח בתיק, על פני זה הפחות סחיר. "במצבי שוק משתנים יש העדפה ברורה להשקעה באג"ח סחירות".

הגנה נוספת, היא הקטנת אג"ח בדירוגים נמוכים לטובת אג"ח בדירוגים גבוהים. "למרות הערכתנו, כי האג"ח בדירוג נמוך ייתנו תשואה עודפת בשנה הקרובה, אלו עשויות גם לסבול ממימושים. אג"ח צמודה בדירוג A ומעלה במח"מ של עד 3.5 שנים, יכולה להוות תחליף לאג"ח מדינה, ולהעניק תוספת תשואה למצב שבו קצב האינפלציה גובר, כמו שצפוי בחודשים הקרובים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי במח"מ זה, קיים גם הסיכוי להפסדי הון, אם כי נמוכים יותר מאשר במח"מ הארוך יותר".

פלר מזהיר, כי יש להימנע מהשקעה באג"ח קונצרנית ארוכה, שמושפעת בעיקר מתנודות באג"ח מדינה ופחות מהריבית והאינפלציה, וכן מאג"ח קונצרנית בריבית משתנה, שנסחרת במרווח נמוך לעומת האג"ח הצמודה של אותה חברה ובאותו מח"מ או אג"ח לא מדורגת.

עבור המשקיעים המתוחכמים יותר מציע פלר, להגדיל את רכיב האג"ח הממשלתית הארוכה. "השקעה באג"ח מדינה ארוכות, בעיקר באלה הצמודות, עשויה להוות אסטרטגיה טובה למצב של ירידות בשוקי המניות תוך עלייה באינפלציה. במצב כזה אנו רואים מעבר לנכסים בטוחים יותר כאג"ח מדינה בארה"ב, שהיא בעלת השפעה ישירה על האג"ח בארץ".

11