אל-אריאן מזהיר מעוד הפיכות: "מדינות שלא יזהרו יתרסקו"

מנכ"ל פימקו מחלק ל-4 קבוצות שונות את מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה ■ "אנחנו כבר רואים את ההשלכות - הבורסות יורדות ומתוסף החשש מפני הגירה בלתי חוקית"

החודשיים האחרונים היו חודשים של שינויים היסטוריים במזרח התיכון ובצפון אפריקה, שהחלו במהומות בתוניסיה שהובילו להדחת הנשיא, דרך התסיסה האלימה במצרים שהסתיימה בהפלת המשטר והתפטרות הנשיא חוסני מובארק - וכלה במהומות הדמים בלוב נגד השליט הרודן מועמר קדאפי, שאת סופן אנחנו עדיין לא יודעים.

השינויים ההיסטוריים האלה תפסו את העולם בהפתעה והם מאיימים על היציבות הכלכלית העולמית. לאור זאת, מנכ"ל קרן פימקו מוחמד אל-אריאן מבקש לעשות סדר לגבי ההשלכות של האירועים האלה מבחינה כלכלית, וטוען כי יש לעשות הבחנה בין האזורים השונים של אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA) והדינמיקה בכל אחד מהם.

אל-אריאן טוען, כי כשישקע אבק המהפכה העולם יצטרך לאזן בין שני גורמים - החלוקה ל-4 אזורים שונים ב-MENA, והסתגלות לדינמיקה השונה בכל אזור ואזור - ולשם כך מציע חלוקה כדלהלן:

1. אזורים שכבר עברו שינויים פוליטיים במשטר כמו תוניסיה ומצרים, שפועלים בימים אלו להשלמת השינוי המהפכני בשיטת הממשל לכיוון הדמוקרטיה. באזורים אלה ההצלחה תגיע לדידו אם יהיה חזון מוגדר ותוכנית פעולה שתהיה מקובלת על כל הצדדים; תיאום סימולטני בין סוגיות כלכליות, פוליטיות וחברתיות שעל הפרק - והצעת פתרון לסוגיות הבהולות יותר שדורשות מענה מיידי.

לדברי אל-אריאן, הנ"ל דורש פעולה ממוסדות השלטון המקומיים וסיוע גם של מדינות בעלות ברית, זה לא יקרה בין-לילה ואין קווים ליניאריים מוגדרים כיצד לבצע זאת - זה אכן אתגר קשה, שדורש תנאים מוקדמים של מוכנות והערכה מחדש של התנאים המדיניים, הכלכליים והפוליטיים.

2. מדינות ערביות אחרות באזור (כמו בחריין), שעלולות להצטרף למצרים ותוניסיה מבחינת החתירה לדמוקרטיה, בהן הממשל כבר מכיר בזאת שהעם שלו רוצה שינוי וכי זה בלתי נמנע ולא ניתן להתעלם מדרישות הציבור

3. קבוצה שלישית של מדינות באזור ה-MENA, הכוללת את איחוד המדינות במפרץ הפרסי (בחריין, כווית, קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות), צפויה להימנע משינויים מהפכניים בממשל, לאור המוכנות והיכולת שלהם להתאים עצמן לדרישות העם. חלק מהן כבר עשו פעולה למען העם, כמו למשל סעודיה שהשיקה תוכנית הטבעות בתחומים שונים בהיקף גדול של 35 מיליארד דולר.

4. הקבוצה האחרונה בחלוקה הן מדינות שנמצאות בתהליך של ויתור על המשטר המדכא, כמו למשל בתימן, אך עדיין מסומנות ככאלה שעלולות להיות "בעייתיות". אם המדינות האלה לא יזהרו, כאוס עלול לפרוץ והן יתרסקו - ויערערו היציבות העולמית, לדברי אל-אריאן.

התמודדות חיונית ליציבות הכלכלית של הדורות הבאים

מנכ"ל פימקו מבקש להבחין בין 4 הקבוצות האלה ולהתאים את דרכי הפעולה הכלכליות והמדיניות איתן. יש להבין ולהביט ביראת כבוד גם בכל האזור כמכלול אחד שעומד בפני שינוי מהפכני והיסטורי שיישנה את התמונה הגיאו-פוליטית העולמית, מה שיוסיף מימד אחר של אי-ודאות ומורכבות.

אל-אריאן טוען כי אנחנו כבר רואים את ההשלכות של השינויים האלה בזירה הכלכלית העולמית - הבורסות מגיבות בירידות למראה ומשמע המהומות והמהפכות, ולזאת מתסווף החשש מפני הגירה בלתי חוקית של אזרחים מהמדינות האלה, למדינות באירופה ושאר העולם.

לאחר שנים רבות של קיפאון, מדינות המזה"ת וצפון אפריקה במהלכו של שינוי היסטורי. התמודדות נכונה עם השינויים האלה היא חיונית להווה וגם לדורות הבאים וליציבות הכלכלית של אזרחי העולם.