13 שנה אחרי ביהמ"ש קבע: ענת אלימלך נרצחה ע"י בן-זוגה

נקבע כי דוד אפוטה הוא שנטל את חייה של בת-זוגו אלימלך ואז שם קץ לחייו ■ קביעה זו סוללת את הדרך לקביעת פיצויים נזיקיים למשפחתה של אלימלך, שעתרה לפיצוי של כ-9.2 מיליון שקל

13 שנים לאחר פרשת הרצח-התאבדות של הדוגמנית ענת אלימלך ובן-זוגה לשעבר דוד אפוטה, נותן בית המשפט תשובה סופית ומוחלטת לשאלה מי נטל את חיי מי בדירתם של השניים בדצמבר 1997: שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, מנחם הכהן, קבע כי אפוטה הוא שנטל את חייה של בת-זוגו אלימלך, ולאחר מכן שם קץ לחייו.

עוד נקבע כי הזירה שובשה על -די יוסף אפוטה, אחד מאחיו של הרוצח, אשר נטל את האקדח מכף-ידו הימנית של אחיו דוד, והניחה בסמוך לכף-ידה הימנית של אלימלך.

קביעה עובדתית זו סוללת את הדרך לקביעת פיצויים נזיקיים למשפחתה של אלימלך, אשר עתרה לבית המשפט, בשמה ובשם עיזבון המנוחה, לפיצויים בסך של למעלה מ-9.2 מיליון שקל.

ראשית הפרשה שזיעזעה את המדינה בצהרי 12 בדצמבר 1997, אז נמצאו גופותיהם של בני-הזוג בדירתו של אפוטה בירושלים. המשטרה מצאה כי אפוטה נורה פעמיים ואלימלך פעם אחת, כשליד אלימלך היה מוטל האקדח.

נוכח הממצאים קבעה המשטרה, כי הדוגמנית ירתה בבן-זוגה והתאבדה, והתקשורת אף פרסמה ידיעות על כך במשך מספר שבועות. לאור האמור, אלימלך נקברה בחלקת המתאבדים בבית-העלמין הר מנוחות בירושלים.

אלא שכחודש לאחר מכן נחשף כי זירת הרצח שובשה, וכי אפוטה הוא זה שירה באלימלך והתאבד. מקום קבורתה של אלימלך הועתק לחלקה רגילה, אך חרף הגילויים החדשים איש לא הועמד לדין בגין שיבוש הממצאים בזירה.

7 שנים מאוחר יותר, ב-2005, עתרו אביה ואחיה של אלימלך לבית המשפט, על מנת שיקבע באופן סופי כי דוד אפוטה הוא אשר נטל את חייה של יקירתם. לטענתם, הפרסומים המטעים והסותרים אודות הרצח לא הרפו את מנוחתם.

בנוסף, תבעו בני המשפחה פיצויים בגין נזקים שנגרמו להם ולדוגמנית המנוחה כתוצאה ממעשה הרצח, שיבוש הזירה, הפרסום המטעה בתקשורת, המידע המטעה שהפיצה משטרת ישראל, קבורתה של המנוחה בחלקת המתאבדים, עוגמת-נפש, כאב וסבל ועוד.

התביעה הוגשה נגד יורשי העיזבון של דוד אפוטה, בהם אשתו סמדר אפוטה, שממנה חי בנפרד, ושני ילדיו, ונגד צוות חוקרי הרצח ואחיו של אפוטה, יוסי.

בפסק דין בן כ-100 עמודים, שניתן לפני כ-10 ימים, דחה השופט הכהן את כל טענותיהם המקדמיות של הנתבעים נגד התביעה, ובין היתר את טענת השיהוי בהגשת התביעה, וקבע כי הראיות שבחן "מעידות על מסקנה חד-משמעית, אחת ויחידה, ולפיה המנוח הוא שנטל את חייה של המנוחה באמצעות ירייה אחת קטלנית בגופה, ולאחר מכן שם קץ לחייו שלו באמצעות שתי יריות בגופו".

בית המשפט אף קבע כי המניע לרצח היה החלטתה של אלימלך לעזוב את אפוטה.

השניים הכירו ב-1991, כשאלימלך הייתה בת 16 בלבד, ואפוטה כבן 30. לאחר כ-6 שנים של זוגיות, כחודשיים לפני הרצח, החליטה אלימלך לסיים את מערכת היחסים, ומשפחתה טענה כי היה זה הטריגר שהוביל לרצח ולהתאבדות.

השופט קיבל טענה זו. "ניתן ללמוד מהראיות שהוגשו בפניי, ומהן עולה כי המנוח היה שרוי במצב נפשי ירוד מאוד לאחר שהמנוחה גמרה אומר להיפרד ממנו, עזבה את דירתו ועברה להתגורר בבית אביה", ציין.