ג'וליאני: "אירופה אחראית להתחזקות האיסלאם הקיצוני"

ראש עיריית ניו יורק לשעבר, המבקר בישראל, חלק שבחים רבים לישראל, ביקר את ממשל אובמה וטען כי ראשי המשטר באיראן "מבינים רק כוח"

"האיסלאם הקיצוני מתחזק בעולם כי לא טיפלנו בו כמו שצריך; ואני לא מדבר על ישראל אלא על אירופה - הם עודדו את האיסלאם במקום להילחם בו". את הדברים הללו אמר אמש (ג') ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני בכנס כלכלי לציון 90 שנה ללשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, בשיתוף "גלובס". ג'וליאני פתח את דבריו בברכת "ערב טוב" בעברית, הרעיף דברי אהבה על ישראל וביקר את ממשל אובמה בגין מדיניות החוץ שלו ויחסו הפושר לעתים כלפי ישראל.

"העיר חיפה נראית מצוין, היא אחת הערים היפות בעולם. לעיר הזו יש ראש עיר מצוין שהנהיג אותה בזמנים קשים", אמר ג'וליאני, שהוזמן כאורח כבוד בכנס. ראש העיר האגדי של ניו יורק שהפך לגיבור בעקבות תפקודו המוצלח במהלך פיגועי ה-11 בספטמבר, הוסיף כי "אני אוהב את ישראל מאוד ומי שלימד אותי לאהוב אותה כל כך היה הנשיא לשעבר רונלד רייגן. אהבתו לישראל לא הייתה מבוססת על פוליטיקה פנימית בארה"ב אלא בגלל שהוא חש שישראל היא אחת מבעלות הברית החזקות ביותר של ארה"ב. הוא אמר שבחיים יש רק ידידי אמת מעטים, וישראל היא אחת כזו - בת ברית נצחית".

ג'וליאני התייחס באריכות למהומות בעולם הערב ולהתחזקות האיסלאם הקיצוני בעולם. הוא האשים את מדינות אירופה בנקיטת "יד רכה" כלפי האיסלאם הקיצוני וטען כי זו הסיבה להתחזקותו: "הטרור הפך כלי להשיג הישגים בזירה הבינלאומית כי מדינות אירופה לא רדפו את הטרוריסטים. אתן לכם דוגמה: במקסיקו אנשים נחטפים כל הזמן; בארה"ב, חטיפות כמעט לא מתרחשות. איך זה יכול להיות? מדוע במקסיקו החטיפות הן נורמה ובארה"ב - שהיא הרבה יותר עשירה - לא? זה בגלל שבמקסיקו נושאים ונותנים עם חוטפים ונותנים להם את מבוקשם. חטיפות הפכו לפעולה עם סיכון נמוך ושכר גבוה, כמו הטרור. בארה"ב העונש הוא חמור זה פשע פדראלי שמכניס מיד את ה-FBI לתמונה והם כמעט תמיד תופסים את החוטף ומוציאים אותו להורג או כולאים אותו לכל החיים. בארה"ב, הסיכון הוא גבוה והשכר הוא נמוך".

"האמריקנים אוהבים אתכם"

ג'וליאני הביע תקווה שמדינות ערב יאמצו את הדמוקרטיה, אך לצד התקווה דבק בריאליזם הפוליטי המאפיין אותו וקרא להילחם באיסלאם הקיצוני: "חייבים להבין שיש אנשים רעים בעולם. אם היו מבינים את זה לפני מלחמת העולם השנייה ומבינים שהיטלר הוא פשוט אדם רע ולא היו נושאים ונותנים איתו אז אולי השואה הייתה נמנעת".

בהמשך תקף ג'וליאני את מדיניות החוץ של ממשל אובמה, בעיקר בכל הקשור ליחסו למזרח התיכון: "ארה"ב הביעה תמיכה במפגינים בלוב ואני לא מבין מדוע לא הממשל לא גילה אותה תמיכה במפגינים באיראן לפני שנה וחצי. המשטר שחייבים להחליף בראש ובראשונה הוא המשטר האיראני. אנשים כמו מחמוד אחמדיניג'אד וחמינאי והאייתוללות מוכנים להרוג גם 100 אלף איש כי הם מאמינים שהם עושים את הדבר הנכון כשהם הורגים אותם. זה מה שהופך אותם לרעים. אלה אנשים שאי אפשר לשאת ולתת איתם והשפה היחידה שהם מבינים זה כוח".

ג'וליאני העריך כי השנים הקרובות "עלולות להיות מסוכנות בזמן שמדינות ערב מנסות להגיע לדמוקרטיה", והדגיש כי ישראל זוכה לתמיכה גורפת מצד העם האמריקני, גם אם תמיכה זו לא באה לעתים לידי ביטוי בקרב ממשל אובמה.

"יש בארה"ב המון אנשים שמאמינים שארה"ב וישראל הן אותה מדינה", אמר ג'וליאני. "יצרתם מדינה יפה משום דבר; אבל אתם לא יפים רק פיזית אלא גם מוסרית כי אתם מאמינים במה שהעולם הזה צריך. אני כל כך עצוב מתדמיתה של ישראל באירופה אבל אנחנו נמצא דרך לשנות את זה. האמריקנים אוהבים אתכם. הם אוהבים אתכם במיסיסיפי, באריזונה ובכל מקום. אני מכבד את הנשיא שלנו אבל לא בהכרח מסכים איתו; הוא לא תמיד מבטא את רגשות העם האמריקני. והעם בארה"ב אוהב את ישראל, אוהב את האומץ שלכם ורואה בכם מודל לחיקוי בהתמודדות עם האיסלאם הקיצוני".

את נאומו חתם ג'וליאני גם כן בעברית כשאמר לנוכחים בקהל: "לחיים".