לא לוקחים סיכון על הגז

בלי מודל כלכלי מסתמכים על היגיון בהחלטה במה להשקיע, וקשה להפריד בין הבטן לראש

ישנן סיטואציות שהן מאוד קשות לאנליסטים ולכלכלנים, מצבים שבהם התשובה לא גלומה במספרים ובמודל, אלא בהיגיון הבריא. במשך זמן רב מניות הגז היו על קו התפר בין היכולת לגזור שווי מתוך מודל לבין האזור האפור שבו היקף ההנחות וטווח ההסתברויות הוא כזה שכל מספר זוכה.

האירועים במצרים טרפו את הקלפים והעבירו את המניות לאזור הספקולטיבי. משקיע המביט בהן צריך להכיר בכך שכל מספר זוכה: מה ההסתברויות שהשקט יחזור בקרוב למצרים? או שאספקת הגז ממצרים תחזור להיות סדירה ואמינה? או שימצאו נפט ב"לוויתן"?

מה ההסתברות שהמהומות במצרים יימשכו, שהכנסת תקל על מסקנות ועדת ששינסקי ותחליט על הקמת מתקן להנזלת גז? אין אנליסט שיכול לתת תשובה טובה לאף שאלה כזו, וגם לא לקומבינציה של משתנים אלה ואחרים הנמצאים במשוואה של הערכת השווי של חברות הגז.

כשאין מודל כלכלי-שימושי ומנסים להסתמך על ההיגיון בהחלטות השקעה, קשה להפריד בין תחושת הבטן לבין הראש, ולקבל החלטת השקעה נכונה. תחושת הבטן אומרת, שלא ייתכן שלא ימצאו נפט בים. הרי במזרח-התיכון יש נפט, ולכן חייב להיות גם אצלנו. קשה לקבל, שהטיעונים הללו מבטאים תחושת בטן ולא היגיון בריא. אבל כשהגיאולוגים לא יודעים בלי לראות את תוצאות הקידוחים, אז גם אנחנו לא יודעים אף שאנו בטוחים בתשובה.

תחושת הבטן שלנו, שהעריכה שהשלטון במצרים יעבור ממובארק לבנו, וכי עולם כמנהגו ינהג, אומרת לנו שהשקט במצרים לא יחזור לכנו בעתיד הקרוב, ורובנו צופים שהאחים המוסלמים ישתלטו עליה, וינתקו את צינור הגז לישראל. אך גם כאן אין לנו כל יכולת להעריך את ההסתברויות הסבירות לתסריט כלשהו, והתשובה שלנו אינה לוגית אלא רגשית.

אז מה אומר ההיגיון? ההיגיון שלי (המתבסס על נתונים מאנליסט האנרגיה של אי.בי.אי, גיל בשן) אומר, שהסיכוי כרגע במניות הגז גבוה מהסיכון. בעוד שבתרחיש האופטימי של מציאת נפט ובתרחיש הפסימי של קשיים באספקת גז ממצרים, הסיכוי שגלום במניות הוא של עשרות אחוזים, בתרחיש ההפוך, הירידות לא צפויות להיות מאוד חדות.

תוצאה שלילית בקידוחים הנוכחיים, שבה לא ימצאו נפט, עשויה להוריד את מחירי המניות ב-10%-20%. לא מבוטל, אבל בכל זאת דרמה קטנה מהתסריט ההפוך, מעליות המניות אם יימצא נפט בכמות מסחרית. באשר להתפתחויות אחרות העלולות להעיב על חברות הגז, שולט הצבע האפור. אי-הוודאות לגבי המשטר במצרים תימשך חודשים רבים, ולכן ההשפעה על המניות איננה צפויה להיות מובהקת וחדה.

הדיון בכנסת במסקנות ועדת ששינסקי ילווה אותנו עוד מספר חודשים לפני שייחתך סופית, והדיון באופציה של מתקן הנזלה יכול להימשך שנים. כך שגם משתנים אלה ישפיעו במיוחד על המניות.

האם נכון להשקיע במניות אלה היום אחרי שנתיים של עליות חדות?

ההשקעה במניות אלה היא ספקולטיבית, ולכן תתאים למשקיעים שיכולים לסבול חשיפה לסיכון. למשקיעים סולידיים, שאינם יכולים לסבול הפסדים, עדיף לא להיחשף למניות אלה, גם אם הסיכוי גבוה מהסיכון; זאת לעומת משקיעים שתיקם מכיל מרכיב של מניות סיכון ויש היגיון בחשיפה מסוימת למניות אלה למרות המצב היום.

לכל משקיע כדאי לקחת בחשבון שמדובר בהימור, ושמנהל הקזינו עשוי להניח את הקלפים פתוחים על השולחן. אף שאינטרס החברות הוא לדחות את פרסום תוצאות קידוחי האקספלורציה לנפט עד לאחר הדיון בכנסת על המלצות ועדת ששינסקי, אם יהיו תוצאות הן חייבות לפרסמן.

כרגע, הפרמטר שלו השפעה דרמתית על המניות הוא הסיכוי שמתחת לים, לסלע וגז מסתתרים מאגרי נפט אדירים, שמחכים למקדח לפרוץ החוצה ולהעשיר את כל בעלי המניות.

הכותבת היא סמנכ"לית פיתוח עסקי באי.בי.אי בית השקעות