עו"ד טובה פרי: בפרקליטות יש מאבקי כוח קשים ואינטריגות

ימים ספורים טרם מינויה לשופטת בית משפט השלום לנוער בת"א, מתחה עו"ד טובה פרי בראיון ל"גלובס" ביקורת חריפה על פרקליטות המדינה, ממנה פרשה עם טעם מר מאד בפה

22 שנה נמשכה הקריירה של עו"ד טובה פרי כפרקליטה בפרקליטות מחוז מרכז. היא התחילה אותה כעורכת דין צעירה מיד עם שחרורה מהצבא - וסיימה אותה, לפני כחודשיים, בתפקיד סגנית בכירה ראשונה לפרקליט המחוז וממונה על עניינים פליליים.

בשבוע שעבר מינתה הוועדה למינוי שופטים את עו"ד פרי לשופטת בבית משפט השלום לנוער במחוז מרכז. הבחירה של פרי להמשיך בקריירה ציבורית ולהגיש מועמדות לתפקיד של שופטת אינה מובנית מאליה. את עבודתה ארוכת השנים בפרקליטות היא עזבה עם טעם מר בפה בלשון המעטה.

בספטמבר 2008 הגישה פרי בקשה דחופה למתן צו זמני למניעת קיומו של מכרז פנימי למשרת מנהל מחלקה מחוזי (עררים) בפרקליטות מחוז מרכז, כל עוד פרקליטת המחוז, עו"ד רחל שיבר, משתתפת כחברה בוועדת המכרזים. הטענה של פרי נגד עו"ד שיבר הייתה קשה. לדברי פרי, פרקליטת המחוז שיבר הודיעה לה טרם המכרז כי אין לה סיכוי להיבחר לתפקיד.

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה את בקשתה של פרי, וקבע כי יש חשיבות בהשתתפותה של שיבר כחברה בוועדת המכרזים.

"לא מצאתי כי עלה בידי המבקשת (פרי) להרים את הנטל המוטל עליה בשלב דיוני להוכיח את טענתה, לפיה נאמר לה מפורשות על-ידי עו"ד שיבר כי אין בכוונתה לבחור בה לתפקיד המוצע למכרז", קבעה השופטת עליה פוגל.

עם זאת, פוגל ציינה כי שיבר הודתה כי ניהלה "שיחות שגרתיות" עם פרי, "המתנהלות מעת לעת בינה ובין הצוות הבכיר והזוטר של הפרקליטות", וכי בשיחות אלה דנה עמה בין היתר בשילובה העתידי בשינויים ניהוליים שיחולו במחוז.

"שיחה עניינית במסגרת יחסי עבודה אלה, גם אם נסבה על כישוריה של פרי המועמדת למכרז העתידי, אין בה כדי להצביע על כך שתוצאות המכרז היו ידועות מראש", ציינה פוגל.

אינטריגות פנימיות

בראיון בלעדי ל"גלובס", ימים ספורים לפני שמונתה לשופטת, פתחה עו"ד פרי את סגור ליבה, וחזרה על הטענות שהעלתה בפני בית הדין לעבודה - ולמרות ההחלטה שנתן, האשימה את עו"ד שיבר בלא פחות מ"תפירת מכרז".

לדברי פרי, רק לחצי המערכת גרמו לה לסגת מטענותיה נגד שיבר ולא לערער על ההחלטה של בית הדין לעבודה: "את ההחלטה לפרוש מהפרקליטות קיבלתי כי כבר הייתי שבעה מכל המאבקים והאינטריגות הפנימיות בפרקליטות.

"פרקליטת המחוז, עו"ד שיבר, התנכלה לי באופן אישי לאחר שהודיעה לי עוד לפני המכרז על תפקיד מנהלת מחלקה, שהיא מייעצת לי לא לגשת אליו מכיוון שהיא ממילא לא עומדת לבחור בי.

"שיבר, שישבה בעצמה בוועדת המכרז, גם אמרה לי שזה מאוד הגיוני שיודעים מראש את מי בוחרים ושזה מאוד מקובל. אנחנו (בפרקליטות - ח' מ') מגישים כתבי אישום על מקרים דומים שבהם אנשים יושבים במכרזים מוטים".

לדברי פרי, היא הייתה האדם הראשון בפרקליטות מחוז מרכז שהעז לקום נגד פרקליטת המחוז. לבסוף, לדבריה, היא נכנעה ללחצי המערכת וחזרה בה מהתביעה. "בסוף חזרתי בי מהתביעה, עקב המחויבות למערכת. הבנתי שאין לי סיכוי ושזה מאבק אבוד, וברגע האמת התקפלתי, קצת לפני שהייתי אמורה לחקור את עו"ד שיבר על תצהיר שהגישה לבית הדין".

כאובה וכועסת וממרום ניסיונה בן 22 השנה בפרקליטות, מסבירה פרי כי המקרה שלה אינו חריג, וכי תמיד היו מאבקי כוח קשים בפרקליטות, אבל רק באחרונה הם התחילו לצאת החוצה.

"זה דומה לאלימות בתוך המשפחה, שבשנים האחרונות המודעות אליה גדלה", היא אומרת. "אנשים בפרקליטות מאוד מערכתיים ולא מעיזים לדבר. הרבה אנשים מגיעים לפרקליטות עם חזון וראייה מערכתית, וכשהם רואים מה קורה, הם נשארים וסובלים בשקט ולא מעיזים להוציא לאור את העוולות".

לדברי פרי, המחיר שהיא שילמה, כאשר ניסתה לצאת נגד המערכת ולהוציא לאור את התנהלות פרקליטת מחוז מרכז, היה גבוה.

"המערכת כולה קמה עליי", היא אומרת. "פרקליט המדינה, משה לדור, נתן לעו"ד שיבר גיבוי כי הוא לא אוהב רעש במערכת. המערכת, למעשה, הקיאה אותי מתוכה ובסוף החלטתי לפתוח משרד עצמאי ולצאת לדרך עצמאית, שבה יש לי יתרון גדול כי ידעתי איך כל אחד פועל, כולל השופטים".

תיקי פשע חמור

עו"ד פרי הגיעה לפרקליטות בתום לימודיה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. בגיל 23 ניצלו חייה לאחר שנפלה מגובה 4 קומות, ואושפזה במשך שנה בבית-חולים. לאחר מספר ניתוחים ושיקום ממושך החלה את לימודי המשפטים באוניברסיטה. בתום ההתמחות החלה לעבוד כפרקליטה.

במהלך שנותיה הארוכות בפרקליטות הופיעה פרי בפני הרכבים פליליים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתיקי פשע חמור, בערעורים פליליים ועוד. כמו כן הופיעה בבית המשפט העליון בשלבי המעצר, בעררים ובשלב הערעור הפלילי.

בפרקליטות היא טיפלה, בין היתר, בתיקי מירמה, צווארון לבן, סמים, חילוטי רכבים וכספים, וניהלה פשיטות רבות נגד סוחרי סמים. פרי נשלחה מטעם הקרן למלחמה בסמים ללמוד על הלבנת הון בארה"ב, עוד כאשר נושא הלבנת ההון בארץ היה בחיתוליו.

"התיק האחרון שבו שימשתי כתובעת היה תיק הרצח של רענן לוי עלידי פרנסואה אבוטבול, שבו נגזר על אבוטבול מאסר עולם. ניהול התיק היה עבורי 'גיהינום גדול', 11 מהעדים הוכרזו כעדים עוינים שפחדו להעיד, וגם אני הייתי מאוימת ותחת שמירה צמודה במשך שנתיים".

לאחר פרישתה מהפרקליטות פתחה פרי משרד עצמאי, שפעל במשך כחודשיים. כעת, לאחר מינויה למשרת שיפוט, היא תסגור את המשרד.

למרות חוויותיה הקשות בשירות הציבורי כפרקליטה, החליטה פרי להמשיך ולשרת את הציבור, הפעם כשופטת נוער - תפקיד שיזמן לה התמודדויות לא פחות מורכבות מאלה שזימן לה תפקידה הקודם כפרקליטה בכירה.

תגובת הפרקליטות: "ביקורת מחוסרת בסיס"

"הגברת פרי התמודדה על תפקיד מנהלת מחלקה בפרקליטות מחוז מרכז, ואולם משיקולים ענייניים, בחרה ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה בפרקליט ראוי אחר לתפקיד.

"כמוכר לעיתים בנסיבות שכאלה, תורגמה אכזבתה של הגברת פרי מכך שלא זוהתה כמועמדת מובהקת לתפקיד, ומאי-הצלחתה מאוחר יותר במכרז עצמו, להטחת ביקורת מחוסרת בסיס בדבר ניקיון שיקולי המערכת עובר לבחירה.

"הגברת פרי העלתה את כל טענותיה בפני בית הדין לעבודה, וזה דחה אותן אחת לאחת עוד בשנת 2008, תוך שהוא מאמץ בפועל את תצהירה של פרקליטת המחוז (אנו מפנים להחלטתה של נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב).

"אנו משוכנעים כי כשתחל גברת פרי לכהן בתפקידה החדש היא תמלאו באורח מקצועי ומעורר כבוד, כיאה לשופטי ישראל".