אובמה: "קדאפי חייב לעזוב או שארה"ב תפעל בלוב"

(עדכון) - נשיא ארה"ב שובר שתיקה: "מקורבי קדאפי ייתנו את הדין בביהמ"ש הבינלאומי; קדאפי חייב לעזוב; איבד הלגיטימציה להנהיג מדינה עשירה בנפט"

נשיא ארה"ב ברק אובמה התבטא הערב (ה') על המצב במזרח התיכון ואמר כי קדאפי איבד את הלגיטימציה להנהיג מדינה עשירה בנפט "והוא חייב לעזוב". אובמה אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בבית הלבן. הנשיא האמריקני הוסיף כי ארה"ב זועמת על האלימות של אנשי קדאפי כלפי אזרחים הדוגלים בדמוקרטיה וציין כי בכוונת ממשלו לשלוח צוותי סיוע לגבולות לוב למטרות הומניטריות.

אובמה רמז כי מועמר קדאפי, או לפחות מקורביו ואולי בני משפחתו, ייתנו את הדין בבית-המשפט הבינלאומי בהאג על הדיכוי הברוטלי של המרי האזרחי בלוב.

אובמה, שעד עתה העדיף שבכירי ממשלו יצאו בהכרזות על לוב, שבר את שתיקתו בסוגיה זו כתום פגישה עם נשיא מקסיקו, פליפה קאלדרון, בבית הלבן.

"אני רוצה להכריז באופן שאינו משתמע לשתי פנים: קולונל קדאפי חיב להתפטר ולעזוב. זה יהיה טוב לארצו וטוב לעמו. זה הדבר הנכון שצריך לעשות", אמר אובמה. "אלה שנמצאים סביבו צריכים להבין שקיים ניטור של האלימות שהם נוקטים נגד אזרחים חפים מפשע, והם יתנו על כך את הדין".

מניסוח הדברים עולה, כי ארה"ב מציעה לקדאפי לפרוש עכשיו מרצונו, מהלך שאולי יאפשר לו לחמוק מהליכים בבית-המשפט הבינלאומי. לגבי מקורביו, ואולי בני משפחתו, ייתכן שהם איחרו את המועד.

הנשיא אמר, כי שני עקרונות מנחים את המדיניות האמריקנית כלפי התהפוכות במזה"ת: התנגדות לאלימות נגד אזרחים, והתייצבות בצד החירות והדמוקרטיה.

הוא הדגיש, כי ניתן עתה לראות, "בבהירות רבה", שקדאפי איבד את הלגיטמיות שלו בקרב עמו ועליו לפרוש מיד.

אובמה הדגיש, כי ארה"ב אינה מורידה שום אופציה מהשולחן, לרבות אכיפת איסור טיסות במרחב האווירי של לוב או אופציות צבאיות אחרות. "איננו רוצים להיתקע", אמר הנשיא. "אני רוצה שנקבל החלטות על סמך מה שטוב לעם הלובי ותוך התייעצויות עם שותפות ארה"ב". אובמה ציין, שארה"ב כבר אישרה הפעלת מטוסים של צבא ארה"ב, וכן מטוסים אזרחיים, כדי לסייע אזרחים הזרים במעברי הגבול.

הוא הוסיף, שממשלו צריך ליהנות מ"היכולת לפעול במהירות" אם תהיה הידרדרות נוספת במצב בלוב. אחד מהתרחישים שיצדיקו התערבת אמריקנית, לדבריו: קדאפי ומקורביו יתבצרו במתחם בנייני המשטר בשעה שטריפולי הבירה תתחיל לסבול ממחסור במזון.

המורדים מהדקים אחיזתם בנמל הנפט בברגה

סוכנות AP מדווחת הערב כי המורדים חיזקו היום את אחיזתם במתקני הנפט בעלי החשיבות האסטרטגית שבעיר הנמל ברגה, לאחר שהצליחו לעדוף ניסיון של נאמני קדאפי להחזיר לידיהם את השליטה בה.

יחידות צבא אשר חברו למורדים, התפרשו במתקני הגז שבנמל העיר כשהם חמושים במשלחי טילים ובמכונות ירייה. זאת לאחר שבשעות הבוקר תקפו מטוסי קרב של קדאפי את העיר, כך על פי עדויות. בנוסף דווח כי כוחותיו של קדאפי נסוגו מעיר נמל נפט נוספט, ראס לאנוף, המרוחקת כ- 130 ק"מ מברגה לאחר שהובסו בה אתמול. "אנו במצב של שליטה באיזור" אמר קצין בצבא המורדים בברגה לכתב AP.

בית הדין בהאג החליט לחקור

בנוסף, בית הדין בהאג הודיע על החלטתו לחקור את מותם של האזרחים בלוב. התובע מטעם בית הדין הבינלאומי הכריז כי יחקור את קדאפי, בניו ואנשי משטרו בחשד שהם אלו שנתנו את הפקודות לפעילות הצבא נגד העם הלובי.

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להזהיר אותם", אמר התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לואיס מורנו-אוקמפו בריאיון ל-CNN. "הפעולות האלימות של כוחות הביטחון נגד האזרחים במדינה נעשו בהנחיה ברורה של קדאפי ואנשיו. אם החיילים שלהם מבצעים פשעים, הם אחראים פלילית".

לפי דיווחי הרשת "אל ג'זירה" החלו מגעים לכונן מו"מ בין משטר קדאפי למפגינים. כמו כן, הרשת דיווחה כי שכירי החרב של קדאפי חידשו את המתקפה על העיר ברגה וכי מטוסים של חיל האוויר מפציצים יעדים בעיר, כולל מסוף נפט. זאת, לאחר כישלון קדאפי לכבוש את העיר אתמול.

הוגו צ'אבס מציע פשרה עם המורדים

בינתיים בשווקים הפיננסיים, מחיר הנפט יורד היום בכ-1% אך עדיין נותר מעל 100 דולר לחבית. הירידה באה לאחר לאחר שסוכנות "רויטרס" דיווחה שמזכיר הליגה הערבית, עמרו מוסה, אישר כי מנהיג לוב, מועמר קדאפי הסכים לתוכנית שהוצעה על ידי מנהיג וונצואלה, הוגו צ'אבס, למו"מ על הסכם פשרה עם המורדים.

בתוך כך, ארגוני זכויות אדם בלוב חשפו היום את מימדי ההרג מאז פרוץ המהומות במדינה. על פי הערכות שמתפרסמות היום כ-6,000 בני אדם נהרגו עד כה במהלך ההפגנות נגד משטרו של קדאפי. דובר הליגה לזכויות אדם בלוב אלי זייאדן, סיפר לסוכויות הידיעות כי כ-3,000 בני אדם נהרגו במהומות בבירה טריפולי, כ-2,000 בני אדם נהרגו בעיר בנגזי ועוד כ-1,000 בני אדם נהרגו ביתר הערים בהן מתקיימות ההפגנות.

זייאדן מוסיף כי הנתונים נאספו בעקבות דיווחים מלוב, אך הוא מעריך כי יכול להיות שמספר ההרוגים אף גבוה יותר. לטענת גורמים במדינה, אלפי שכירי חרב שהתפרסו ברחבי המדינה הביאו למותם של רבים מהמפגינים.