ננורטינה במו"מ להסכם של כמה עשרות מיליוני דולרים

המו"מ הוא מול חברת פארמה אירופית ■ ננורטינה מפתחת רשתית מלאכותית לעין והיא אחת החברות בקבוצת ריינבו, שעובדת במודל של השקעה ביזם הבית שלה - יוסי גרוס

חברת NanoRetina עשויה להפוך לחברה הראשונה של קבוצת ריינבו שתחתום על עסקה אסטרטגית ותדגים את פוטנציאל הקבוצה. החברה נמצאת במו"מ עם חברת פארמה אירופית גדולה לעסקה בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים לפחות.

ננורטינה פיתחה רשתית מלאכותית לעין, המיועדת להחליף רשתית שנפגעה מניוון עצבי שנגרם ממחלות כגון גלאוקומה, קטרקט, ו-AMD (ניוון ראייה הקשור בגיל).

המוצר כולל חיישנים אופטיים בגודל ננו-מטרי המרכיבים משטח דקיק שמושתל במקום חלק מהרשתית הקיימת בניתוח בהרדמה מקומית. החיישנים יודעים לתקשר ישירות עם מערכת העצבים של המטופל כדי להעביר את התמונה לתוך אזורי עיבוד הראייה במוח.

הדור הראשון מאפשר ראייה ברזולוציה של 500 פיקסל והשני ברזולוציה של 6,000 פיקסל. את המוצר פיתח היזם הסדרתי יוסי גרוס, אחד משותפי קבוצת ריינבו ויזם הבית של הטכנולוגיות העומדות בבסיס רוב החברות שלה.

גרוס כבר רשם הצלחה בתחום הראייה המלאכותית, עם המצאת המוצר של חברת VisionCare - טלסקופ המושתל בתוך העין שמגדיל את התמונה עבור מטופלים הסובלים מ-AMD, שכבר קיבל אישור מה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב).

"קרן בעלת קניין רוחני"

מנכ"ל ננורטינה הוא רענן גפן, ששימש בעבר סמנכ"ל בחברות GIView ו-Vascular Dynamics, שתיהן מבוססות על המצאות של גרוס.

לריינבו מדיקל מודל ייחודי של חברת השקעות בהון סיכון. היא הוקמה לפני ארבע שנים כדי לתמוך בחברות שייזום גרוס. בפרוטפוליו שלה נמצאות בין היתר החברות Endopace, שפיתחה קוצב לב הניתן להשתלה באופן זעיר-פולשני (ללא ניתוח מלא); Glusense - מד גלוקוז מושתל ו-Vascular Dynamics שפיתחה מכשיר דמוי סטנט ללחץ דם גבוה.

את הקרן מנהל אפי כהן-ארזי, בעבר סמנכ"ל בחברת הביוטכנולוגיה האמריקנית Amgen, אחד התפקידים הבכירים שאליהם הגיע ישראלי בתעשיית הביומד העולמית. היום כהן-ארזי הוא יו"ר קולפלנט הבורסאית, במקביל לתפקידו בריינבו.

לפני כשבועיים בכנס לנדמרק סיפר כהן-ארזי על ריינבו: "אנחנו קרן שמחזיקה בקניין רוחני משלה, מודל שמתאפשר רק בזכות ההתבססות שלנו על המצאות של גרוס", אמר. "גייסנו כסף מגורמים שונים, ובהם חברות מכשור רפואי ופארמה מובילות כגון מדטרוניק, אבוט וסנופי-אוונטיס. אנחנו עובדים איתן כדי להבין את הצרכים שלהן, ופעמים גם נעזרים במעבדות שלהן".

גרוס הוכיח את יכולתו להגיע להסכמים עם חברות פארמה גדולות, למשל ביוקונטרול שחתמה לאחרונה על הסכם השקעה של עד 500 מיליון דולר עם מדטרוניק, וכן טראנספרמה שפיתחה שיטת הולכת תרופות חדשנית וחתמה לאחרונה על הסכם בסדר גודל דומה עם חברת אלי לילי. אם ננורטינה אכן תחתום על ההסכם, זו תהיה הפעם הראשונה שהוא עושה זאת תחת קרן ריינבו.