מה הורג ההשקעות בביוקנסל? בלגן פוליטי-פרסונלי פנימי

משקיעים פוטנציאליים אמרו ל"גלובס", כי החברה לא תהיה אטרקטיבית עד שגורם משמעותי יתעקש ליטול את השליטה עליה - לא רק על הנייר אלא גם בפועל

ביוקנסל יש טכנולוגיה נחמדה, אבל לא אבזבז את הזמן שלי עליה עד שהבלגן הפוליטי שם ייפתר", כך אומר היום ל"גלובס" משקיע שהתעניין בעבר בהשקעה בחברה - אחד ממשקיעי הביומד היחידים ששמם לא נקשר בה עד כה.

זו כיום הדעה הרווחת לגבי ביוקנסל בקרב משקיעי הביומד הישראלים הגדולים. לדעתם, ביוקנסל מתאימה להשקעה, אולם ההתנהלות של גורמים שונים בה מונעת עסקה ראויה.

ביוקנסל דיווחה היום (ה') על ביטול מגעים לעסקה. ל"גלובס" נודע כי במסגרת עסקה זו היו אמורים כת"ב, פונטיפקס ומורי ארקין לרכוש את השליטה בחברה במספר מיליוני דולרים לפי שווי דומה למחירה בבורסה בחודשים האחרונים - כ-71 מיליון שקל.

בעבר רמזו מקורבים לחברה כמה פעמים על מו"מ להשקעה נוספת של כת"ב, המחזיקה 14% בחברה, אך הוא לא הניב עסקה. גם טבע ניהלה לפני שנה מו"מ עם החברה אך נסוגה.

מדוע נפלה העסקה האחרונה?

משקיעים פוטנציאליים אמרו ל"גלובס", כי החברה לא תהיה אטרקטיבית עד שגורם משמעותי יתעקש ליטול את השליטה עליה - לא רק על הנייר אלא גם בפועל.

ואולם, השאלה היא מי יהיה הגורם שיקדיש את הזמן, הסבלנות והמשאבים הכספיים הדרושים כדי לפצח את התסבוכת הפוליטית-פרסונלית בחברה.

גורמים המקורבים לחברה טוענים בימים האחרונים, כי עם התפטרותו של יו"ר החברה דורון נבו, התנאים לעסקה מתחילים להבשיל. לדבריהם, כעת הדרך לעסקה נפתחה לרווחה. עם זאת, יש גם משקיעים פוטנציאליים שטוענים כי נבו אינו לב העניין.

כך, נראה כי הדרך לשינוי בביוקנסל החלה, אך עוד מוקדם להגיד שהיא גם הסתיימה. השאלה היא מה מפיל באופן שיטתי את העסקאות הפוטנציאליות בחברה, ונראה כי התשובה טמונה בהתנהלותה.

משקיעים שתכננו להשקיע בחברה מספרים כי גורמים בחברה סיכמו איתם תנאים לעסקה, ואחר-כך חזרו בהם; חלקם סיפרו כי החברה "נעלמה" מן המו"מ באופן מפתיע. החברה מכחישה כי התנהלה כך.

לעומת זאת, מקורבים לחברה אומרים כי בחלק מן המקרים דחתה ביוקנסל עסקאות בשל שיקולים פיננסיים מהותיים, ובחלקם הסירוב להעברת השליטה היה לטובת החברה, אף אם העסקה הייתה נכונה פיננסית.

ביוקנסל עדיין מעניינת את המשקיעים בזכות הטכנולוגיה שלה - תרופה לטיפול בסרטן שנמצאת כבר בשלב II של הניסויים הקליניים, ובשל שוויה, שנתפס בעיניהם כאטרקטיבי. החברה מצדה זקוקה לכסף. אמנם, בנובמבר 2010 היא גייסה 18.6 מיליון שקל מהציבור לאחר שקופתה כמעט התרוקנה, אך סכום זה מספיק בקושי לביצוע ניסויי שלב II משמעותיים.

בעלי המניות העיקריים בביוקנסל הם כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, המחזיקה ב-14%; הממציא פרופ' אברהם הוכברג המחזיק 8%; והחברה טיקרו הנסחרת בנאסד"ק, ושהמחזיקה פחות מ-5% בחברה אך בידיה גם אג"ח להמרה שיאפשרו לה להפוך לגורם משמעותי.

מקורבים לעניין טוענים כי כת"ב כרגע יושבת על הגדר - היא תשמח לשלוט בחברה ולא תמהר לוותר עליה, אך התעייפה מן המאבק.

לדבריהם, הוכברג, שהוא איש מפתח בחברה כבר מוכן לדבר על העברת השליטה, אך הוא ילחם על מעמדו בחברה ועל דרכה האסטרטגית. מי שירצה להשתלט על ביוקנסל יצטרך להתמודד עם כל הגורמים הללו.