גוזלן: פישר יאיץ את העלאות הריבית עקב בועת הנדל"ן

כלכלן המאקרו של לידר שוקי הון מעריך שהריבית תעלה ל-4.5% בעוד שנה והשקל יתחזק מול הדולר והאירו

רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות לידר שוקי הון, טוען כי בנק ישראל יידרש להעלות את הריבית בקצב מהיר יותר, כשאחת הסיבות המרכזיות לכך היא שהעלייה בהיצע הדירות אינו מספיק כדי לצנן את שוק הנדל"ן הרותח.

"התחלות הבניה עלו בשיעור ניכר ב-2010 אך הן מדביקות בקושי רב את העלייה בביקוש", נכתב בסקירה השבועית של גוזלן.

גוזלן מעריך שהריבית בסוף השנה תגיע ל-4%, לעומת 2.5% היום. הריבית, לפי הערכות לידר, לא תעצור ותגיע ל-4.5% במארס 2012.

"העלייה בציפיות לאינפלציה נמשכת על אף ההעלאות הריבית ומהווה איתות ברור לבנק ישראל שעליו לנקוט להעלות את הריבית בקצב ובמנות גבוהות יותר", נכתב בסקירה. "הצפי להעלאת הריבית בגוש האירו מקלה על הבנק לבצע התאמה מהירה יותר בריבית".

הערכות אלה הן, בהמשך לרמיזותיו של נגיד הבנק סטנלי פישר על האצת קצב העלאת הריבית. "הציפיות לאינפלציה גבוהות היום מהיעד הרשמי (1%-3%)", אמר פישר במהלך הסופ"ש. "הגורמים לכך הם חיצוניים - מחירי המזון והנפט בעולם עולים. נצטרך להתמודד עם זה באמצעות כלים מוניטריים (קרי העלאות ריבית)".

בנוסף, צופים בבנק כי למרות ששיעור האבטלה נותר ללא שינוי בחודש פברואר (6.6%), הסתכלות רחבה יותר על הנתונים משקפת שיפור בשוק העבודה בעיקר במעבר ממשרה חלקית למשרה מלאה והצפי להמשך המגמה בשנה הקרובה "צפויים ליצור לחת להמשך עלייה בשכר הריאלי".

גם למחירי הנפט, שחצו את רף ה-104 דולר במהלך סוף השבוע, מתייחס גוזלן: "החשש מפני האצה באינפלציה מובן בשווקים המתעוררים, בהם נסגר פער התוצר, אך פחות מובן באירופה. העלאת הריבית בגוש האירו עלולה להתברר כמוקדמת מדי ולפגוע בהתאוששות גוש במיוחד נוכח התחזקות האירו".

כמו כן, גוזלן מעריך כי השקל ימשיך להתחזק מול הדולר ואירו. הוא צופה שהדולר יירד ל-3.4 שקלים והאירו יירד ל-4.2 שקלים בעוד שנה.