פער של 2.2 מיליארד ש': שטייניץ וברק ידונו בפנסיה בצה"ל

שרי הביטחון והאוצר, ראש הממשלה והממונה על אגף התקציבים באוצר ייוועדו היום על מנת להכריע בסוגיית מעבר שיטת הצמדת הפנסיה של גמלאי צה"ל והפיצוי בגינו

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון, אהוד ברק, שר האוצר יובל שטייניץ והממונה על אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, צפויים להיוועד היום (א') על מנת להכריע בסוגיית מעבר שיטת הצמדת הפנסיה של גמלאי צה"ל והפיצוי בגינו, כאשר הפערים מגיעים לסכומי עתק של כ-2.2 מיליארד שקל.

הגמלאות של רוב עובדי המגזר הציבורי צמודים למדד (יוקר המחייה) וזאת לעומת אנשי מערכת הביטחון אשר גמלאותיהם צמודות לשכר העובדים הפעילים. הוויכוחים סביב המעבר הם רבים. לפי דרישות ארגון "צוות", המייצג את הגמלאים, המדינה תממן תוספת לבסיס הפנסיה של משרתי הקבע בגין שחיקה שנע בין 12% ל-24% בהתאם לדרגה, ועוד תוספת דומה ורטרואקטיבית בגין שחיקה בשנים 2008, 2009 ו-2010, כפי שקיבלו רוב עובדי המגזר הציבורי. עם זאת, באוצר מסרבים להעניק את התוספת הרטרואקטיבית וטוענים כי תוספת זו יועדה אך ורק לעובדים אשר עברו להצמדה הפנסיה למדד, לפיכך, איננה מגיעה לגמלאי צה"ל.

לאחרונה, הוקם ארגון חדש, "צוות חדש", אשר הצטרף לעמדת השב"כ והמוסד ומתנגד למעבר. בכירי הארגון החדש, ביניהם הרמטכ"לים לשעבר דן חלוץ ואמנון ליפקין-שחק, שיגרו מכתב חריף לרה"מ ולשר הביטחון בו הם דורשים לשמור על השיטה הנוכחית. לדבריהם, המעבר לשיטה החדשה הוא מהלך "לא דמוקרטי במהותו ופוגע בזכויות חוקתיות, שיפגע בעתידם הכלכלי של הגמלאים תוך שחיקת הגמלה עד ל-60% ולא יאפשר עוד קיום בכבוד לרוב המכריע של גמלאי צה"ל". הארגון של שחק וחלוץ מאשים גם את משרד הביטחון, יחד עם האוצר, בשחיקה יזומה של הגמלה בשיעור של 25% ועד 45%.

ממשרד האוצר נמסר: "אנו מכבדים את משרתי הקבע ותרומתם, אך הדרישה לתוספת רטרואקטיבית אינה רלוונטית שכן גמלאי כוחות הביטחון לא שינו את שיטת ההצמדה ב-2008". ממשרד הביטחון נמסר: "המשרד תומך במאבקם של גמלאי מערכת הביטחון. מנכ"ל המשרד, בהנחיית השר, התגייס על מנת לסייע לגמלאים מול האוצר מתוך ראייה שבמהלך השנים נגרם להם עוול. הצלחנו להגיע להסדר ראוי, יחד עם הממונה על השכר באוצר. אנו תקווה כי אגף התקציבים לא ימנע את יישום ההסכם. אנו מצפים מכל הגורמים הקשורים שלא לפגוע בסיכום באמצעות אמירות בלתי אחראיות שבינן לבין המציאות אין דבר. משרד הביטחון ימשיך לפעול עד למימוש תביעותיהם המוצדקות של גמלאי מערכת הביטחון".