"סבירות נמוכה שהמצב במזה"ת יפגע בכלכלה העולמית"

כלכלני בנק לאומי: "אם המצב ידרדר בכל זאת, לבנק המרכזי האמריקאי יתרון על האירופי ולכן החוששים מתסריט שכזה צריכים להגדיל את חשיפתם לארה"ב"

התבטאותו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי, Jean-Claude Trichet, כי הריבית באירופה עשויה לעלות כבר בחודש הקרוב מדגימה הן את הבעייתיות הנקודתית של יבשת זו מול העלייה החדה במחירי הנפט והן את הבעיה המבנית באיחוד מדינות שאיתנותן הכלכלית אינה זהה. כך אומרים כלכלני חטיבת השווקים הבינלאומיים בבנק לאומי בסקירתם השבועית.

מקור רובה של צריכת הנפט באירופה, הוא ממדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה ולכן לשיבושים בצד ההיצע ישנו אפקט ישיר על הכלכלה האירופאית. מול איום זה של עלייה במחירי הנפט עשוי לנסות ה-ECB להתמודד על ידי העלאת הריבית. הבעייתיות במהלך שכזה היא השפעתו על מדינות הפריפריה, ובאופן ספציפי עלייה בעלות גיוס החוב שאיתו ייאלצו להתמודד.

לעומת זאת, בארה"ב מהווה הייצור המקומי כ-40% מסך הנפט המסופק ביבשת והנפט המיובא משכנותיה קנדה ומקסיקו מהווה כ-25% נוספים. מכאן שתלותה של ארה"ב במזרח התיכון נמוכה בהרבה מזו של אירופה ואפקט הנפט הוא בעיקרו פסיכולוגי. בנוסף, גם במידה וישקול הבנק המרכזי בארה"ב העלאת הריבית יהיה זה על סמך כלכלה בודדת, הכלכלה האמריקאית.

בשורה התחתונה אומרים בלאומי בהתייחסות לשווקי המניות כי "אנו מאמינים כי בהנחה ואכן יידרדר המצב במזרח התיכון ויפגע בכלכלה העולמית, תסריט שסבירותו לדעתנו כרגע אינה גבוהה, יהיה לבנק המרכזי האמריקאי יתרון על האירופי ולכן לחוששים מתסריט שכזה להגדיל את חשיפתם לארה"ב. לגבי חשיפה לשווקים המתפתחים, אנו ממשיכים להאמין כי העלאות הריבית האגרסיביות יחסית הצפויות להגיע בחודשים הקרובים יהפכו את השווקים האלו לאטרקטיביים פחות בעיני המשקיעים".

לגבי שוקי האג"ח בארה"ב מעריכים בלאומי כי בתקופה הקרובה יושפע המסחר באגרות החוב הממשלתיות מהמשך ההתפתחויות במזרח התיכון וצפון אפריקה, כאשר אי שקט באזור ימשיך לתמוך באפקט ה-"flight to quality" וירידת תשואות זמנית בעקום האמריקאי.

בהסתכלות לטווחים ארוכים יותר מאמינים בלאומי כי על אף האיום האינפלציוני המגיע מכיוון עליית מחירי הסחורות בעולם, בחודשים הקרובים צפויים מקבלי ההחלטות בארה"ב להמשיך במדיניות המוניטארית המרחיבה על מנת לתמוך בתהליך ההבראה של הכלכלה המקומית. אנו מאמינים כי המשך שיפור הדרגתי בכלכלה האמריקאית יביא לעליית תשואות לאורך העקום.

עם זאת, "מצבם הרגיש של שוק העבודה וסקטור הנדל"ן, ימנעו עליית תשואות חדה. בהתחשב באמור לעיל אין לצפות בטווח הקרוב ליצירת רווחי הון למשקיעים. לאור התשואות האפסיות באגרות החוב הקצרות, ולאור התלילות היחסית של העקום האמריקאי למשקיעים המחפשים השקעה באגרות החוב הממשלתיות קיימת כדאיות להיחשף לחלקו הבינוני של העקום".