"לא ניתן שעובדים סוציאליים בעמותות ירוויחו פחות מכולם"

כך אומר ד"ר יגאל בן שלום, יו"ר ארגון הגג של העמותות בישראל ולשעבר מנכ"ל הביטוח הלאומי ■ העובדים מבטיחים: "האוצר לא ישבור אותנו"

הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין, טען אתמול (ב') בשיחה עם "גלובס" כי הדרישה להחיל את הסכמי השכר של העובדים הסוציאליים גם על העו"סים המועסקים בידי המדינה באמצעות עמותות, "תסנדל את המעסיקים" - כלומר את מנהלי העמותות. ואולם, דווקא נציגם הבכיר של ראשי העמותות, מגלה הבנה מוחלטת לדרישה הזאת. "לא יעלה על הדעת שעובד סוציאלי המועסק בעמותה לא יקבל את מלוא תוספות השכר וההטבות השונות הניתנות ליתר העובדים הסוציאליים", אמר היום ל"גלובס" ד"ר יגאל בן שלום, יו"ר מנהיגות אזרחית, ארגון הגג של העמותות בישראל.

בן שלום, ששימש בעבר כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי וגם כמנכ"ל משרד העבודה והרווחה, טוען כי המדינה שהקפיאה לפני 15 שנה כמעט את כל התקנים בשירות המדינה והחלה להעסיק עובדים באמצעות עמותות, צריכה לכל הפחות להעניק להם תנאים שווים. בן שלום לא מסתפק רק בהחלת תוספת השכר שתינתן בקרוב לעובדים הסוציאליים, אלא סבור כי יש להחיל על עובדי העמותות את כל מרכיבי הסכם השכר. "זה כולל גם קידום בדרגות ובשכר עם הוותק, קרן השתלמות וכל הטבה אחרת", הוא מבהיר. בכך קובע בן שלום עמדה בלתי מתפשרת, אפילו יותר מזו של ההסתדרות, שעל פי הערכות צפויה להסתפק בהחלה חלקית בלבד של ההסכמים על עובדי העמותות.

לדברי בן שלום, על ועדת התעריפים באגף התקציבים של משרד האוצר לעדכן את התקציב של כל עמותה המעסיקה עובדים סוציאליים המספקים שירותים למדינה. "צריך לקבוע מנגנון שייעד את הגידול בתקציב לצורך קיום הסכם השכר בלבד, ולהפעיל אמצעי בקרה ופיקוח", הוא אומר. בן שלום מסביר כי לאחרונה הוא יזם ביצוע של סקר שכר מקיף בעמותות, כך שניתן יהיה לדעת כיצד לתקצב אותן מחדש.

הדרישה להחיל את הסכמי השכר גם על העו"סים בעמותות מהווה עדיין את אחת המחלוקות המרכזיות במו"מ מול משרד האוצר. הסוגיה הזאת יוצרת אפילו מחלוקת בתוך האוצר, כאשר אגף התקציבים מוכן פחות לפשרות ביחס לאגף הממונה על השכר. הערב (ג') תתקיים פגישה נוספת בין נציגי הצדדים, מתוך ניסיון לגשר על הפערים בעניין העמותות וגם בעניין עלות תוספות השכר. על פי הערכות שפורסמו בשבוע שעבר ב"גלובס", הצדדים צפויים להסכים על תוספת שכר ממוצעת של 24%. הן במשרד האוצר והן בהסתדרות הודיעו כי ישנה כבר הסכמה על חלוקה דיפרנציאלית של התוספות, כך שעובדים בשכר נמוך יקבלו תוספת גבוהה מעובדים בשכר גבוה יותר.

שביתת העובדים הסוציאליים תיכנס מחר ליומה הרביעי. היום (ג') הפגינו כ-5,000 עובדים סוציאליים מול משרד האוצר בירושלים, והבהירו: "משרד האוצר לא ישבור אותנו, אז ברור שגם הגשם לא".