בתמורה לתמיכה ברפורמה: חוק סבסוד המשכנתאות של אטיאס יקודם

לאחר שש"ס איימה אמש שלא תצביע אמון בממשלה, הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיקדם את חוק סבסוד המשכנתאות לזוגות צעירים חסרי דירה בפריפריה, שיזם השר אריאל אטיאס. הצעת החוק, שהייתה אמורה להגיע לדיון בוועדת כספים, תעבור לידי ועדת הפנים שבראשה עומד ח"כ דוד אזולאי מש"ס, והיא זו שתכין אותה לקריאות הבאות.

בפגישה שקיים אמש עם נתניהו, דרש אטיאס כי החוק יעבור לוועדת הפנים כדי לזרז את קידום החוק שמבטיח החזר משכנתה חודשי של 800 שקל בחודש למשך 20 שנה לזוגות צעירים. אטיאס, יוזם החוק, ביקש להעביר את ההצעה במסגרת הצעת חוק ההסדרים, אולם משרד האוצר סירב לקדם אותה. לאור זאת, היא נשלחה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה כהצעת חוק פרטית של ח"כ יצחק וקנין (לאור התנגדות האוצר), והחוק זכה לתמיכת הממשלה ועבר בקריאה טרומית לפני כחודשיים. מאז התקיימו דיונים מול האוצר על היקף החוק ותנאיו, אך הוא לא קודם. בעקבות זאת הודיעה ש"ס כי היא רואה בחוק ובמצוקת הדיור בסיס למשבר פוליטי, אולם היום, עם העברת החוק לוועדת הפנים, נפתחה הדרך לקבלתו.

אטיאס בירך הבוקר על ההחלטה. "אני שמח שחוק סבסוד המשכנתאות שיזמתי יקבל כעת דחיפה וייתן פתרון לזוגות צעירים רבים, הנאנקים תחת עול המשכנתאות. יש לנו באזורי העדיפות עשרות אלפי יחידות דיור מתוכננות עם תב"ע בתוקף שאפשר לשווק אותן כדי להגדיל את המלאי, אם הביקושים יעלו בעקבות ההטבה הזו", אמר.

האוצר מתנגד

עלות הצעת החוק לסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה של ש''ס נאמדת בכ-2.6 מיליארד שקל בשנה, כך אמרו ל"גלובס" גורמים בכירים במשרד האוצר.

הצעת החוק מורכבת משני צעדים מקבילים: סבסוד בהחזרי משכנתה בסך 800 שקל בחודש וסבסוד ממשלתי בריבית המשכנתה, בסך 140 אלף שקל. לפי האוצר, עלות השוטפת השנתית של הצעד הראשון נאמדת בכ-1.4 מיליארד שקל בשנה, והעלות האקטוארית עשויה לטפס עד 15 מיליארד שקל.

סבסוד הריבית יעלה לקופת המדינה לשנה סכום המוערך בכ-1.2 מיליארד שקל.

שני הצעדים יחד, כאמור יעלו לקופת המדינה כ-2.6 מיליארד שקל בשנה. המספרים הללו נכונים, לפי גורמים באוצר, כל עוד החוק לא יחול רטרואקטיבית.

במשרד האוצר מתנגדים נחרצות למהלך. גורם בכיר באוצר טוען כי "הוא רק יעלה את המחירים. בשנים 2003 ו-2005 יצאה המדינה במבצע מענקים לזוגות צעירים לפריפריה והדבר היחיד שקרה הוא שהמחירים עלו כי הקבלנים ובעלי הדירות גלגלו את מלוא ההטבה אליהם". כמו כן ציין כי "אין מקור תקציבי למימון המהלך" ורמז לכך שהאוצר עשוי לדרוש בקרוב קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים.