קארל אייקן: "לא רוצה להיות אחראי בעת משבר נוסף"

במכתב למשקיעי קרן הגידור שלו כתב המשקיע המיליארדר: "ההפסדים שנגרמו למשקיעינו ב-2008 הטרידו אותי הרבה יותר מההפסדים שנגרמו לי"

מנהל קרנות הגידור המיליארדר קארל אייקן, מהדמויות הבולטות בקהילת המשקיעים האמריקנית, התחיל להחזיר כספים למשקיעים שלו, ובכך הוא הצטרף למנהלי כספים ידועים נוספים, שהתעייפו מניהול כספים של אחרים.

אייקן,75, שידוע בכישרונו לבחור מניות מנצחות וביכולתו להתעמת עם ראשי תאגידים בנושאי זכויות בעלי מניות, אומר שהוא התעייף מניהול כספים חיצוניים כאשר השווקים הופכים לפחות צפויים והמשקיעים הופכים ליותר תובעניים.

"זה אולי נשמע 'פטפוט' לכמה אנשים, אבל ההפסדים שנגרמו למשקיעים בקרנות שלנו ב-2008 הטרידו אותי הרבה יותר מהרבה בחינות מאשר ההפסדים שנגרמו לי", כתב מנהל הכספים במכתב בן שש פסקאות ששיגר ללקוחותיו. "אני לא רוצה להיות אחראי לשותפים מוגבלים בעת משבר אפשרי נוסף בשוק".

במכתבו, כלל אייקן אזהרה יותר מפורשת מפני אפשרות של סביבת שוק חלשה יותר השנה. "אנחנו אמנם לא צופים תקלות חדשות בשוק, אבל זאת אפשרות שאי אפשר לפסול אותה".

למשקיעים אמידים חיצוניים יש בערך 1.5 מיליארד דולר בקרן הגידור אייקן קפיטל, שהיקפה 7 מיליארד דולר, שאייקן השיק ב-2004 בין היתר במטרה להגדיל את השפעתו במועצות מנהלים בחברות שבהן הוא דרש שינויים. יתר הסכום הוא של אייקן עצמו, והוא מספק לו די והותר תחמושת להמשיך במאבקיו נגד הנהלות חברות כושלות לדעתו.

"אני חושב שאייקן הולך לא להיעלם", אמר דמיאן פארק, שותף מנהל בחברת הייעוץ Hedge Fund Solutions שמסייעת למשקיעים לבחור קרנות גידור. "השקעות הן בדם שלו, ויש לו עדיין מספיק כסף כדי לשנות דברים".

המאבקים האחרונים של אייקן היו על השליטה בחברת החשמל דיינג'י ולטובת ניעור כללי של מועצת המנהלים בחברת הביוטק ג'נזיים. הוא החל גם לחפש באחרונה קונה לספקית חלקי הרכב פדרל מוגול.

במרוצת השנים, התשואות של אייקן היו טובות, ושנת 2011 החלה בצורה מבטיחה - הקרן שלו צברה 8.7% בינואר-פברואר, הרבה יותר מהתשואה הממוצעת שלה בחודשיים הללו בשנים קודמות, שהייתה 2.08%. אייקן כתב עוד למשקיעיו שהקרן שלו הניבה 106.9% מאז 2004.

מניות החברות שבהן השקיע אייקן לא רשמו תמיד ביצועים כה נאים. בערך שליש מהן היו יעדי השתלטויות בתוך 18 חודשים מיום ההשקעה בהן, וביצועי המניות עקפו את השוק הרחב. אבל הרוב, החברות שנשארו עצמאיות, סבלו מירידת ערך מניה ממוצע של 60% לפי מחקר שערכו שני פרופסורים, וינוד ונקיטשוורן מאוניברסיטת A&M בטקסס וראמש ראו מאוניברסיטת אוקלהומה סטייט.

הפתעה בתעשיית הגידור

הידיעה על פרישת אייקן מניהול כספים של משקיעים חיצוניים התקבלה בתעשיית קרנות הגידור שמגלגלת 1.9 טריליון דולר בהפתעה, מאחר שבהתבטאויותיו האחרונות אייקן לא רמז על כך.

"בהחלט הופתעתי", אמר צ'רלס גרדנטה, אחד ממייסדי חברת הייעוץ הנסי גרופ. "הוא אייקון בתעשייה ואנחנו מנסים עדיין לנחש איזה אפקט יהיה להחלטה שלו על התעשייה".

אייקן מצטרף לרשימה מכובדת של מנהלי קרנות גידור שהחזירו באחרונה למשקיעים חיצוניים את כספם - ביניהם סטנלי דרוקמילר, שנחשב לתלמיד של ג'ורג' סורוס, וכריס שאנוויי, לשעבר עובד של ג'וליאן רוברטסון, מתחרה מסורתי של סורוס.

קרנות הגידור בארה"ב יהיו כפופות בקרוב לפיקוח נוסף במסגרת חוק דוד-פרנק. קרנות שמנהלות כספי משקיעים בסך יותר מ-150 מיליון דולר יהיו חייבות להירשם ברשות ניירות ערך, ה-SEC, בהמשך שנה זו.