הבית הלבן: השגריר הבא של ארה"ב בישראל - דן שפירו

המינוי טעון אישור של הסנאט ■ הערכות: אחד מתפקידו המרכזיים יהיה הכנת ביקור של אובמה בישראל לפני הבחירות לנשיאות ■ שפירו, דובר עברית, נהנה מיחסים טובים עם נתניהו

הבית הלבן הודיע אמש (ד') כי השגריר הבא של ארה"ב בישראל יהיה דן שפירו, מומחה לענייני המזה"ת ואחד מיועציו הקרובים ביותר של הנשיא ברק אובמה. הוא יחליף את השגריר הנוכחי, ג'יימס קאנינגהאם, שמונה ע"י הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש. שמועות על המינוי נפוצו כבר בפברואר ודווח עליהן גם ב"גלובס".

המינוי טעון אישור של הסנאט. לדברי מקור פרו-ישראלי, אין לצפות שהאישור ייתקל בקשיים.

שפירו חבר בבית-כנסת קונסרבטיבי ודובר עברית שוטפת. הוא מקיים יחסים טובים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומוכר היטב בצמרת המדינית בישראל מביקוריו הרבים בישראל. הוא מוערך מאוד גם בקרב הנציגים בצוות המו"מ הפלסטיני.

השגריר המיועד, יליד 1969, אחד מהשחקנים הראשיים בצוות המזרח-תיכוני של הממשל, נהנה מאמון רב של אובמה. הוא חבר אליו כאשר אובמה היה עדיין סנאטור, והיה אחד מאנשי המפתח שלו במסע הבחירות לנשיאות. שפירו שימש איש קשר של הקמפיין לקהילה היהודית, ונמנה עם האסטרטגים ומגייסי הכספים של המסע.

מספרים עליו שהוא קרא בעיני נץ את העיתונות היהודית והישראלית באותה תקופה. הוא נהג להתקשר לכתבים בדרישה לתקן מה שנראה בעיניו כדיווחים שגויים שהיו עלולים לצייר את המועמד אובמה בצבעים שליליים בעיני בוחרים יהודיים. יש לו קשרים טובים בקהילה היהודית בארה"ב עד היום והוא תדרך לא אחת פעילים מרכזיים בקהילה בענייני המזה"ת, לעתים קרובות במאמץ להכהות ביקורות מהממסד היהודי, ומישראל, שאובמה אינו פרו ישראלי דיו.

שפירו משמש עתה כמנהל בכיר לענייני המזה"ת וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ועובד באופן הדוק עם היועץ לביטחון לאומי, טום דנילון, סגן היועץ, דניס מקדונאף, האסטרטג לענייני איראן, דניס רוס, והנציג המיוחד של הממשל לענייני המזה"ת, ג'ורג' מיצ'ל. שפירו נלווה למיצ'ל פעמים רבות במסעות הדילוגים שלו באזור.

לפי הערכות בוושינגטון, העובדה ששפירו מגיע לתל-אביב מהבית הלבן, ונהנה מגישה ישירה למגבשי המדיניות המזרח-תיכונית במועצה לביטחון לאומי, מקנה לו יתרון משמעותי כשגריר, יתרון שלא יכול להיות נחלתו של דיפלומט מקצועי מהסטייט דירפטמנט. יש הערכות, שאחד מתפקידיו המרכזיים בישראל, מעבר למעורבות עמוקה במאמצים לחידוש המו"מ עם הפלסטינים, יהיה להכשיר את הקרקע לקראת ביקור של אובמה בישראל לפני הבחירות לנשיאות ב-2012.

לשפירו יש תואר שני בפוליטיקה של המזה"ת מאוניברסיטת הארווארד.