גיורא איילנד: "המלצות ששינסקי - אסון ואבסורד"

(עדכון) - הדיונים על חוק ששינסקי נמשכים בוועדת הכספים, לקראת הכנת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת

הדיונים בוועדת הכספים על חוק ששינסקי נמשכים היום (ה'), במסגרת הכנת החוק לקראת אישורו הסופי בכנסת, ככל הנראה בסוף החודש.

כזכור, חוק ששינסקי יגדיל את חלקה של הממשלה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז ל-52%-62% לעומת כשליש היום. אתמול החלו הדיונים בוועדת הכספים, שנועדו להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדיונים יהיו אינטנסיביים ויימשכו כשבועיים.

מבין 15 החברים בוועדת הכספים, 7 ח"כים תומכים בהצעת החוק כפי שהיא (כרמל שאמה, משה גפני, זבולון אורלב, שלי יחימוביץ', אחמד טיבי, אורי אריאל וחיים אורון) ואילו 8 ח"כים מבקשים להכניס שינויים ולהפחית את שיעור המס (ציון פיניאן, מירי רגב, יעקב אדרי, רונית תירוש, פאינה קירשנבאום, ליה שמטוב, אמנון כהן ויצחק ועקנין).

שאמה: "משקיעים קטנים יש עשרות אלפים והציבור הרחב הוא 8 מיליון"

יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה מתח ביקורת על נובל ואמר כי "לא יכול להיות שהנתונים לא יתייחסו למסקנות הסופיות של הדו"ח". נציג האוצר בדיון סגן הממונה על התקציבים שאול מרידור אמר כי "תמר" היא המאגר הרווחי ביותר בעולם. נציג נובל ביני זומר ענה בתגובה כי מאגר תמר היה הכי פחות רווחי מבין ארבעה פרוייקטים שנובל אשרה לביצוע בשנים האחרונות.

ח"כ כרמל שאמה-הכהן אמר כי "משקיעים קטנים יש עשרות אלפים והציבור הרחב הוא 8 מיליון". ח"כ אורי אריאל שאל את נציג רציו עו"ד יורם רונן האם הוא יכול לספק נוסחה למיסוי שמקובל על רציו. "אני מציע לכם לבוא עם ההצעה כי אם לא תהיה הצעה אז פה תהיה הצעה".ח"כ יעקב אדרי אמר כי חבל שהיזמים לא הציעו מיוזמתם להעלות את התשלומים לאזרחי ישראל, אחרי תגליות הגז שמצאו.

שאמה-הכהן התעמת עם נציגי קבוצת דלק כשציין שעל-פי החוק "רשאי אדם להחזיק לא יותר מ-12 רישיונות". שאמה-הכהן שאל את נציג קבוצת דלק בכמה רישיונות מחזיקה הקבוצה. הנציג יוסי אבו השיב כי אותו החוק מתיר לקבוצה להחזיק ביותר מ-12 רישיונות באישור מועצת הנפט והוסיף כי יש בידיו מכתבים של שר התשתיות מלפני מספר שנים המבקשים מדלק להחזיק רישיונות נוספים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לשלב הקמת קרן לאומית במסגרת חוק ששינסקי, כך אמר היום יו"ר וועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ כרמל שאמה-הכהן. שאמה-הכהן מונה לחבר וועדת הכספים לצורך הדיון בחוק. הבטחתו של נתניהו באה על-רקע תמיכה רחבה מצד חברי וועדת הכספים בהקמת הקרן הלאומית.

נציג נובל אנרג'י בדיון ביני זומר אמר כי "נובל אנרג'י מבינה ומקבלת את הזכות של מדינת ישראל לערוך שינויים במדיניותה הפיסקאלית יחד עם זאת טענו ונמשיך לטעון כי שינויים שיחולו על תגליות קיימות אינם נכונים ואינם ראויים. אנחנו מכבדים את וועדת ששינסקי אך יש לנו ביקורת רבה על עבודתה. מצאנו את עצמנו מגלים שדברי נימוסין שאמרנו מקבלים פרשנות שאינה נכונה. אמרנו כי השינוי שהוצע הינו חריג ובלתי מקובל לחלוטין בעולם המערבי". ראשי החברה יגיעו בשבוע הבא לישראל כדי להופיע בפני וועדת הכספים.

איילנד: "המלצות ששינסקי - אסון"

בניגוד לאתמול, אז נרשמה נוכחות בולטת של חברי הוועדה, היום הגיעו רק 4 ח"כים לתחילת הדיון. נציג משרד האוצר בדיון התייחס לסוגיית השפעת המסים על המשקיעים הקטנים במניות הגז והנפט, ואמר: "לגבי המשקיעים הקטנים, זה נורא נחמד להביא תמיד את נקודת הקצה; המס השולי אמנם גבוה אך המס הממוצע נמוך יותר".

גיורא איילנד, היועץ האסטרטגי של שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם, נכח בדיון יחד עם נציגים נוספים של חברות האנרגיה. "החלת מסקנות ששינסקי על מגזר הנפט הינה אבסורד", אמר איילנד, וחזר על דברים שאמר בעבר לפיהם יש צורך בהבחנה בין קידוחים ימיים לקידוחים יבשתיים. הוא שב וביקר את הוועדה על כך שלטענתו סירבה להיפגש עם נציגי גבעות לתקופה ממושכת, וכינה את המלצות ששינסקי "אסון".

"אני ממליץ לא לשים את כל הכסף במקום אחד. מי ששם בטבע או באינטל כדאי שיפזר אותו", כך אמר היום סגן הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור בדיון בוועדת כספים של הכנסת בנושא הצעת חוק מיסוי תגליות הנפט והגז. מרידור אמר את הדברים בהתייחסות לטענות המשקיעים הקטנים על ההפסדים שייגרמו להם כתוצאה מהמיסוי החדש.

נציבת מס הכנסה לשעבר טלי ירון אלדר, שייצגה בדיון את עמותת גז כחול-לבן של המשקיעים הקטנים אמרה כי "החוק החדש מעלה בפועל את המיסוי שישלמו המשקיעים על רווחיהם מיחידות ההשתתפות ל-80%". מרידור הוסיף כי "למען הגילוי הנאות אני לא יועץ מס".