ראש מערך המודיעין האמריקני קובע: "מועמר קדאפי ינצח"

בשימוע בקונגרס אמר ג'יימס קלאפר: אפילו אם הוא לא יגבר על המורדים, הוא יצליח לבתר את לוב לשניים או שלוה חלקים, "כמו סומליה"

מועמר קדאפי, שלוחם עתה נגד קבוצות מורדים על השליטה בלוב, ינצח בסופו של דבר. כך קבע אתמול (ה') ראש מערך המודיעין האמריקני, ג'יימס קלאפר, בשימוע בוועדת השירותים המזויינים של הסנאט בוושינגטון. קלאפר, לשעבר גנרל בחיל האוויר, אחראי על כל סוכנויות הביון של ארה"ב, לרבות CIA, FBI ו-NSA, וממונה על זיקוק ותיאום של ההערכות המודיעיניות שלהן.

בשימוע אמר קלאפר, כי התנופה במערכה בלוב עוברת לצד כוחות קדאפי. בגלל עליונות עוצמת האש שלו ויכולותיו הלוגיסטיות, "אני חושב שבטווח הארוך המשטר (של קדאפי) ייגבר", אמר קלאפר. לדבריו, חלק מההערכה שלו מבוסס על מידע מודיעיני סודי, שמצביע על כך שיחידות של הכוחות המיוחדים, ששומרות אמונים לקדאפי, ושמצוידות בטנקים ובארטילריה, מצליחות לקבל אספקה שוטפת של תחמושת וכלי נשק לחזית.

אפילו אם קדאפי לא יצליח להביס את המורדים, לוב עלולה להתפצל לשניים או שלושה חלקים, ותמצא עצמה ב"מצב של מעין סומליה", אמר קלאפר.

עדותו של קלאפר חוללה מבוכה רבה בבית הלבן, שטרם מצא דרך לרסן את קדאפי, והיועץ לביטחון לאומי, תומאס דונילון, הוחש לרכך את הערכתו הקשה של ראש המודיעין. לדברי קלאפר יש משקל מפני שהגדרת תפקידו מחייבת אותו לספק לממשל ולמחוקקים הערכות מצב שאינן מוכתבות ע"י שיקולים פוליטיים אלא ע"י המציאות, כפי שתופסים אותה גופי המודיעין השונים.

אך הערכת המצב של קלאפר על לוב מציבה את ממשל אובמה במצב לא נוח. הבית הלבן חומק באדיקות ממעורבות צבאית בלוב והודף קריאות של מחוקקים לאכוף איסור טיסות במרחב האווירי של המדינה, צעד שיצריך הפצצת מערכות נ.מ. של צבא קדאפי. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז באחרונה שקדאפי איבד את הלגיטימיות של שליטתו בלוב. שרת החוץ הילארי קלינטון הודיעה כי תיפגש עם נציגי המורדים בימים הקרובים.

במאמץ למנוע את שחיקת האמינות של מדיניות הממשל כלפי לוב, אמר דונילון, כי קלאפר לא הביא בחשבון את הלחצים שארה"ב ובעלות בריתה מפעילות על משטר קדאפי, לרבות סנקציות כלכליות, איסורי מסע על משפחת קדאפי ומקורביה והקפאת נכסים.

"בודדנו את קדאפי ואנו שוללים ממנו את המשאבים שלו", אמר דונילון. "אנו פועלים להגיע לכך, שמי שצריך לתת את הדין על מעשיו יתן את הדין, ואנו בונים תמיכה ויכולות בינלאומיות לסיע לעם הלובי. זה מצב נזיל והוא לא ייפתר בן לילה".

בניגוד מודגש אומר הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, כי אם קדאפי, שמושל בעמו כבר 40 שנה, יהיה מסוגל להביס את המורדים, זה יהיה איתות לשליטים באזור שהדרך הטובה ביותר להיאחז בשלטון לנוכח הפגנות בלתי אלימות היא נקיטת צעדי אלימות חסרי רחמים.

אגב, זו אינה הפעם הראשונה שבה מעוררת התבטאות של קלאפר מחלוקת. בשימוע שנערך באחרונה בקונגרס הגדיר קלאפר את האחים המוסלמיים כארגון חילוני.