הבית הלבן: "מבצעי הפשע הנתעב באיתמר צריכים לשלם"

(עדכון) - הילארי קלינטון: "אני מצפה שהרשות הפלסטינית תסייע בכל דרך אפשרית" ■ מזכ"ל או"ם קורא לכל הצדדים לנהוג באיפוק

מזכ"ל האו"ם גינה אתמול (מוצ"ש) את הטבח באיתמר וקורא "לכל הצדדים" לנהוג באיפוק. בהודעה שפרסמה לשכת המזכ"ל, בעקבות פניית משלחת ישראל לאו"ם, נאמר: "המזכ"ל מגנה את רציחתה המחרידה של משפחה ישראלית בת 5 נפשות, לרבות 3 ילדים, בהתנחלות בגדה המערבית. המזכ"ל קורא להעמיד לדין את מבצעי הפשע וקורא לכל הצדדים לנהוג באיפוק".

קודם לכן הוקיע ממשל אובמה, במילים קשות, את מעשי הרצח באיתמר וקרא לרשות הפלסטינית לגנות אף היא את המעשה. "אין שום צידוק אפשרי להריגת הורים וילדיהם בביתם שלהם", נאמר בהודעה של הבית הלבן. "אנו קוראים לרשות הפלסטינית לגנות חד-משמעית את התקפת הטרור הזו (ולדאוג לכך) שמבצעי הפשע הנתעב הזה יתנו את הדין".

ההודעה מביעה את תנחומי הממשל ליקיריהם של הנרצחים. שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, הודיעה אמש, כי "נעצבה אל לבה" למקרא הידיעות על הטבח וכי היא "מגנה את ההתקפה המתועבת הזו באופן הנמרץ ביותר".

"חייבים למצוא את הרוצחים ולהעמידם לדין", נאמר בהודעת קלינטון. "כוחות הביטחון הישראליים פתחו בחקירה מקיפה ואנו מצפים שהרשויות הפסלטיניות יסייעו בכל דרך אפשרית".

בצה"ל מנהלים מאז אמש מצוד נרחב אחר האחראים לרצח חמשת בני המשפחה, הלילה ביישוב איתמר בצפון השומרון. ההערכה הראשונית היא כי מחבל חמוש אחד הוא שביצע את הפיגוע, אם כי נבדקת האפשרות גם שמדובר בחוליית מחבלים.

הרמטכ"ל בני גנץ ביקר בשעות הבוקר (שבת) בזירת הפיגוע, יחד עם אלוף פיקוד המרכז, ושוחח עם השכנים ועם קרובי משפחה של ההרוגים והנחה את הכוחות בשטח להמשיך בפעילותם במקום. בצה"ל חוששים כעת מפעולות נקם של המתנחלים.

כוחות גדולים, ובהם גם גששים, מנסים לעלות על עקבותיו של המחבל הרוצח. מזל"טים מסייעים בפעילות מן האוויר. מספר כפרים פלסטינים קרובים לאיתמר, וקל מאוד להגיע אליהם, להיטמע בשטח ולהיעלם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום לפיגוע הקשה. "זהו רצח נתעב של משפחה שלמה חפה מפשע", נמסר בהודעה מלשכת ראש הממשלה. "הרשות הפלסטינית והעומד בראשה צריכים לסייע במציאת הרוצחים. ישראל לא תעבור לסדר היום אחר רצח נתעב כזה, ותפעל בתקיפות לשמור על ביטחון חיי אזרחי ישראל ולהעניש את הרוצחים".

שר הביטחון אהוד ברק קיים התייעצות עם ראש השב"כ והרמטכ"ל בעקבות הפיגוע, ושוחח בעניין גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרמטכ"ל בני גנץ ביקר בשעות הבוקר בזירת הפיגוע, יחד עם אלוף פיקוד המרכז, ושוחח עם השכנים ועם קרובי משפחה של ההרוגים והנחה את הכוחות בשטח להמשיך בפעילותם במקום. בצה"ל חוששים כעת מפעולות נקם של המתנחלים.

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד הגיב היום לטבח חמשת בני המשפחה ביישוב איתמר. "אנו מתנגדים נחרצות לשימוש באלימות מכל סוג שהוא, ותמיד גינינו אותה", אמר פיאד במהלך טקס הנחת אבן פינה בבית ג'אלה. "השימוש באלימות אינו מצדיק שימוש באלימות בתגובה. אנו מתנגדים לשימוש באלימות בכל מקום, תהיינה אשר תהיינה הנסיבות לו".

החמאס והג'יהאד: "פעולה אמיצה"

אף ארגון פלסטיני עדיין לא נטל אחריות לפיגוע. באתרי האינטרנט של החמאס והג'יהאד האיסלאמי בירכו על הפעולה וכינו אותה "אמיצה", אם כי לא נטלו אחריות רשמית לפיגוע. "תנועת חמאס תומכת לחלוטין בפגיעה במתנחלים ישראלים שרוצחים ומבצעים פשעים נגד בני עמנו", אמר דובר הארגון סאמי אבו זוהרי.

בשעות הבוקר, הורה שר החוץ אביגדור ליברמן למשלחת הישראלית באו"ם להגיש תלונה חריפה במועצת הביטחון בעקבות הפיגוע. "העובדה שהרשות הפלסטינית טרם גינתה את הפיגוע מעידה יותר מכל על אופיו וטבעו האמיתי של מי שאמור להיות הפרטנר למשא ומתן", נמסר בהודעה מטעם שר החוץ.

"ישראל מצפה לשמוע גינוי חריף ומהדהד מכל המדינות הדמוקרטיות, שבשם זכויות האדם ממהרות לגנות כל תזוזה של קרוון ביו"ש אך מאז אתמול בלילה עוד לא הספיקו לגנות רצח שטני של משפחה שלמה כולל תינוקת בת חודש", נמסר עוד מלשכת ליברמן.

אלוף פיקוד המרכז אבי מזרחי, אמר הבוקר בזירת האירוע: "אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחה וליישוב איתמר ולכל ההתיישבות ביהודה ושומרון. זהו פיגוע קשה מאוד. מדובר ברוצחים נתעבים, פחדנים, שבאים באישון לילה, הורגים ילדים, אישה ואבא על לא עוול בכפם. אנחנו במרדף אחר המבצעים, ואני מניח שבמהרה נשים את ידינו עליהם. הרמטכ"ל היה פה הבוקר, ביקר בבית, ניחם את הסבא והסבתא, ביצע הערכת מצב יחד איתנו, וכן עדכן את שר הביטחון. נבוא חשבון עם המבצעים".

כוחות גדולים, ובהם גם גששים, מנסים בשעות האחרונות לעלות על עקבותיו של המחבל הרוצח. מזל"טים מסייעים בפעילות מן האוויר. מספר כפרים פלסטינים קרובים לאיתמר, וקל מאוד להגיע אליהם, להיטמע בשטח ולהיעלם. על פי דיווחים פלסטיניים, לפחות 20 בני אדם נעצרו עד כה בפעילות צה"ל באזור שכם.

במספר אתרי אינטרנט פלסטיניים דווח כי אחת מהזרועות החמושות בגדה המערבית, "גדודי עימאד מורנייה", פלג של פורשי "גדודי חללי אל-אקצה", הוא שנטל אחריות לפיגוע הרצחני. עם זאת, בשלב זה עדיין לוקחים את הודעת האחריות הזו בערבון מוגבל.

"מחזה מזעזע - דם בכל מקום"

"קיבלנו דיווח על האירוע סמוך לשעה 1:00 ומיד הזנקנו למקום כוננים, אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ", סיפר לחדשות 2 באינטרנט דובר מד"א זכי הלר. "כשהפראמדיקים נכנסו למקום הם נחשפו למראות מזעזעים וקשים מאוד של משפחה שלמה שנמחקה. היה דם בכל מקום", הוסיף הלר וציין כי חלקים גדולים של היישוב התעוררו כתוצאה מהאירוע הקשה.

ראש מועצת יש"ע דני דיין, ביקר אף הוא בזירת האירוע הלילה. "התמונות קשות מאוד", סיפר דיין בראיון לחדשות 2. "זה רק מוכיח לנו מול איזה חיות אדם אנחנו חיים. מי שחשב שהפלסטינים השתנו, שבחרו בדרך אחרת - הנה אנחנו רואים את האכזריות הבלתי נתפסת ואת החייתית מולה אנחנו עומדים. התחושות קשות".