"קבוצות הרכישה נכנסות לבורסה כי סגרו להם את השוק"

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של IBI: "יש תקופות שאנשים מתעלמים בהן מהסיכונים, ואני חושב שאנחנו בתקופה כזו"

הקרקעות משוחררות במשורה, שלטונות נופלים במדינות מסביב ומניות הענף חזרו כבר מזמן לרמות השיא - ואף על פי כן, כל זה לא מונע מענף הנדל"ן לפרוח בבורסה המקומית ולגייס כסף לרוב. חברות קטנות שיכולת ההחזר שלהן עמדה עד לא מזמן בסימן שאלה שבות לגייס חוב, שחקניות אחרות מגייסות בלי בושה חוב ללא דירוג אשראי, ושחקנים אחרים מבצעים את טבילת האש הראשונה שלהם בבורסה המקומית. כזו היא למשל ענבל אור, שהשבוע התבשרנו כי תיצוק את פעילות אור סיטי נדל"ן לשלד הבורסאי מיינרום.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות IBI, לא מתרגש. "ענף הנדל"ן תמיד היה, הווה, ויהיה אחד המגייסים הגדולים בבורסה", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "יש לא מעט אג"ח קונצרניות שנסחרות כמעט באותה תשואה לפדיון של האג"ח הממשלתיות המקבילות להן. המרווחים מצחיקים".

- איך אתה מסביר את זה?

"יש תקופות שאנשים מתעלמים בהן מהסיכונים, ואני חושב שאנחנו בתקופה כזו. לפני שנתיים היה ספק אם ב. יאיר תחזיר את החוב, ותראה איפה היא נסחרת היום. לא בטוח שהיום מנתחים נכון את הסיכונים. המרווחים נמוכים מרמתם טרום המשבר ב-2007, וגם הריבית עצמה במשק עדיין נמוכה בראייה היסטורית".

- זה יהיה בעוכרינו? לא למדנו כלום?

"יכול להיות שכן, אם תהיה תקופה לא טובה - אבל סטטיסטית, רוב האג"ח נפרעות. מעטות החברות שהגיעו להסדרי חוב. צריך לזכור שנוח לגייס עכשיו, כי הכסף הוא זול, אבל זה מתכון בטוח לצרות בטווח הארוך".

- אלעד תשובה רוצה ליצוק את אלעד אירופה לאורעד, קבוצת חג'ג' יצקה פעילות לאסים השקעות, ענבל אור את אור סיטי נדל"ן למיינרום. שלדים בורסאיים זה הבון-טון החדש?

"זה בעיקר להיכנס דרך החלון כשלא נותנים לך להיכנס לדלת - ככה אתה לא נדרש לפרסם תשקיף כדי להגיע לבורסה, למשל. במקרה של חג'ג', למשל, אני לא יודע אם בנק אחר היה מלווה להם כסף שישמש כהון עצמי למלווה אחר, אם לא היה מדובר בבורסה".

- ולגבי ענבל אור?

"שיהיה לה בהצלחה. בגדול, מארגני קבוצות הרכישה נכנסים לשוק ההון כי סגרו להם את השוק - יש להם את המיומנות, הניסיון והמוניטין והם רוצים ללכת בגדול. הם ירוצו בפורמט של חברה משכנת, כיזמית לכל דבר. גם קודם אור הייתה יזמית, פשוט ללא הסיכון.

"כמארגני קבוצת רכישה, הם לא נזקקו להון. כיזמים הם זקוקים לכסף, ולכן הם מגייסים בבורסה. עדיין מוקדם לתהות לגבי התמחור שמעניק השוק לניירות-הערך שלהם, וצריך לזכור שבבסיסו, שוק ההון הוא פלטפורמה לגייס כסף בלי בטחונות או עם בטחונות נחותים. לצורך העניין, אני לא רואה סיבה שהפרויקט ברח' הארבעה של קבוצת חג'ג' ייכשל".

- איפה זה תופס את חברות הבנייה הגדולות והמסורתיות בענף?

"ההשפעה מגיעה בעיקר מכיוונו של נתניהו, ואני מתכוון לתכנית ההקלות בתכנון דירות למגורים. אין ספק ש-2011 תהיה השנה של הקבלנים. ככל שיהיו יותר אישורים, הקבלנים רק ירוויחו מזה, ואין מה לדאוג שהצפה של השוק תשחק את מחירי המכירה שלהם; אף אחד לא יכניס את עצמו לבעיה והם לא יבנו במקום בו כבר יש להם פרויקט. הם פשוט יפתחו קרקעות במקום אחר".