ביטוח ישיר חוזרת לחו"ל: תקים מיזם בברזיל ב-850 מ' ש'

חתמה על מזכר הבנות עם זרוע ההשקעות של הבנק העולמי להקמת חברה בה יהיה חלקה 25% ‏‏‎‎‏■ דורון שנידמן: "הניסיון הרב שצברנו יאפשר לנו לממש בהצלחה פוטנציאל זה"‏

‎‎קבוצת הביטוח והפיננסים ביטוח ישיר שבשליטת משפחת שנידמן ובניהול בני הדודים מוקי ודורון שנידמן, חוזרת לפעול מחוץ לישראל. ביטוח ישיר, שהקימה בעבר פעילות מבטיחה במזרח אירופה, אשר ממנה נאלצה לצאת (ברווח נאה) בשל השפעות המשבר הכלכלי החריף של 2008, מכוונת הפעם לברזיל.

הקבוצה, שנסחרת בבורסה בשווי של כ-544 מיליון שקל, הודיעה היום כי בסוף השבוע החולף סוכמו עיקרי מזכר הבנות בינה לבין זרוע ההשקעות של הבנק העולמי (ה-‏IFC‏) וקרן השקעות שמנוהלת על-ידי ה-‏IFC‏ לאמריקה הלטינית והקריביים - להקמת חברת ביטוח ישיר לפרט בברזיל, שהמטה שלה יפעל מהעיר סאו-פאולו (‏‏Sao Paulo‏). להערכת ביטוח ישיר הסכם מחייב ייחתם בתוך כחודשיים.

היקף ההשקעה המוערך של ביטוח ישיר וה-‏IFC‏ ושותפים אחרים בהקמת החברה צפוי להסתכם בכ-400 ריאל ברזילאי (כ-235 מיליון דולר או 850 מיליון שקל), הפרוסים על פני תקופה של 4-5 שנים. ביטוח ישיר תישא ברבע מהעלות האמורה - כ-213 מיליון שקל.

‏"השוק הברזילאי מאוד מתאים לנו עסקית והוא בעל פוטנציאל גדול עם שוק ביטוח הולך וגדל", אומר היום דורון שנידמן. החברה מציינת שמנתוני המפקח על הביטוח בברזיל, שוק ביטוחי הרכב במדינה הסתכם ב-2010 בכ-22.9 מיליארד ריאל (כ-13 מיליארד דולר) - גידול של כ-14% ביחס ל-2009.

‎‎הרווח בעוד ארבע שנים, הערך מיידי

‎‎ב-2009, כשבע שנים לאחר שהחלה בהקמת פעילות ביטוח בחו"ל, מכרה ביטוח ישיר את חלקה בחברת האחזקות ‏INTOUCH‏, שהחזיקה בחברות ביטוח במדינות במזרח אירופה, לשותפתה הבריטית ‏RSA‏ (חברת ‏Royal and Sun Alliance‏), בתמורה לכ-70 מיליון אירו. מבחינת ביטוח ישיר, היציאה לחו"ל הינה יציאה אסטרטגית כשכיום יש להם ידע וניסיון בהקמת חברות מוצלחות בחו"ל, וכעת היא כבר לא מחויבת לאי תחרות בשותפה הקודמת ‏RSA‏.

"חזרנו לפעולה בינלאומית בביטוח ישיר, וחברנו לגורם המשפיע בעולם - ה-‏IFC‏", אומר דורון שנידמן שמציין ש"מדובר בהיקף השקעה מטריאלי ולכן אך טבעי שאנו פועלים להכניס שותפים נוספים. אנו מאמינים כי הניסיון הרב שצברנו בייזום, הקמה, תפעול וניהול של פעילויות ביטוח ישיר בינלאומיות יאפשרו לנו לממש בהצלחה פוטנציאל זה". הוא הוסיף כי "ייקח לנו כארבע, חמש שנים עד שנגיע לרווחיות אם כי הערך הכלכלי בחברה שנקים ייווצר מיידית. כרגע אנחנו ממוקדים בברזיל, אך לא פוסלים מדינות אחרות", אמר. נציין כי בעבר פורסם שביטוח ישיר בוחנת כניסה לברזיל ולאזור אסיה פסיפיק (סין).

בהתאם למזכר הכוונות החדש נקבע כי הצדדים יפעלו יחדיו להקמת החברה, כאשר ביטוח ישיר תחזיק בכ-25% מהחברה ותקבל ללא תמורה אופציה להגדלת חלקה בחברה ל-37% (האופציה תהיה בתוקף למשך 6 שנים). אפשר ובתחילת הדרך ביטוח ישיר תחזיק אף יותר מ-25% אם כי בכוונתה להחזיק בעתיד כ-25% מהחברה בברזיל. ה-‏‏IFC‏ תחזיק בכ-30% ממניות החברה שיקימו בברזיל, כשהיתרה תתחלק עם שותפים נוספים. בהקשר זה מציינת ביטוח ישיר כי מתנהלים מגעים עם משקיעים נוספים, "שטרם הבשילו לכדי הסכם מחייב".

בכוונת ביטוח ישיר, שהקימה בעבר חברות ביטוח בפולין, צ'כיה ורוסיה, להקים את החברה בברזיל שתתמקד בתחילה בביטוחי רכב לפרט ובהמשך תתפרס לביטוחים אלמנטריים לפרט נוספים. בכל אופן בשלב הראשון החברה תתמקד בביטוחי רכב לפרט בדרום ודרום-מזרח ברזיל. בביטוח ישיר מציינים כי בדומה למה שקרה בישראל ב-1994, החברה תהיה הראשונה שתפעל בברזיל בדרך של שיווק ישיר ללא סוכני ביטוח.