חדשים ומומלצים: "גלובס" ממליץ על הספרים שחובה לקרוא

"זיכרונותיה של נערה מחונכת"; "הלילה האחרון בנהר המפותל"; "אלף לילה.קום"; "זרמים זרים"

לא לפמיניסטיות בלבד

"זיכרונותיה של נערה מחונכת", סימון דה בובואר, כתר

חייה של סימון דה בובואר היו לא פחות מעניינים וחשובים מספריה. ילדותה, התהליך שהפך אותה מבת טובים בורגנית, ממי שחונכה כקתולית טובה, לאחת מחלוצות הפמיניזם, לבת זוגו של הפילוסוף ז'אן פול סארטר, לפילוסופית וסופרת בזכות עצמה (המנדרינים, המין השני) מעבר להיותו מעניין ומרתק מציג גם את יכולתה של בובואר כמספרת וכסופרת המסוגלת "לצאת מעורה" ולכתוב את הספר הנ"ל כמתבוננת מבחוץ.

אם להיות כן, אין לי מושג למי באמת נועד הספר הזה. האם לאותם ביבליופילים חוקרי התקופה, או אולי למי שמתעניין בעולמה והגיגיה של אישיות בעלת עוצמה ללא צורך בקריאת "פילוסופיה" נטו.

כך או כך, התוצאה - מרתקת, ולא רק לחובבי הפמיניזם.

קרובי משפחה: לאחרונה מתפרסמים לא מעט אוטוביוגרפיות, יומנים וכתבים אבודים של אנשי רוח/סופרים וכו'. ראוי לציין את "חרות של רגע, פרקי יומן" מאת וירג'יניה וולף, את "יומן של אהבה" מאת אנאיס נין, את "רולאן בארת' על-פי רולאן בארת'" מאת רולאן בארת', ואת "היינריך היינה" מאת יוחנן טרילזה פינקלשטיין.

העולם על-פי אירווינג

"הלילה האחרון בנהר המפותל", ג'ון אירווינג, זמורה ביתן/מודן

דניאל גדל לעולם של תאונות. הדבר אינו נדיר בעיירה של מנסרה בצפון ניו-המפשייר. הנהר גבה את חייה של אימו, בולי העצים הצפים מנסים להטביע את כל מי שמהלך עליהם. דניאל הורג בטעות את המאהבת של אביו במחבת כבדה, ודניאל ואביו נאלצים לברוח על נפשם מאימת שוטר העיירה הסדיסט.

ג'ון אירווינג, מחבר "העולם על-פי גארפ" בונה עולם מרהיב שבו המציאות והאבסורד מהלכים יד ביד לכל אורך הדרך. האב שפותח בכל מקום אליו הוא מגיע מסעדה איטלקית וחרד בעיקר לחייו של בנו, הבן החי תחת אביו, האנשים ומערכות היחסים, החום, האהבה והחמלה כמו נודפים מתוך הדפים ישירות ללב הקורא - מקסים במיוחד.

קרובי משפחה: טוב, מלבד "העולם על-פי גארפ" ראוי להזכיר את "מלון ניו-המפשייר" מאת אותו המחבר. ואם כבר, אז באסוציאציה מאוד מוזרה נזכרתי ב"ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי" מאת מייקל שיבון, ובספר האבסורדי "איש הקובייה" מאת לוק ריינהרט ובספר המבריק "מלחמת האזורים התחתונים של דון עימנואל" מאת לואי דה ברנייר.

קצת סדר בעולם הערבי

"אלף לילה. קום", ג'קי חוגי, ספריית מעריב

מהו סדר היום המעסיק את מדינות ערב כיום? איך מתמודדים המוני העם עם המשטרים ועם הדת ועם החיים תחת דיקטטורות. איך צומחת אופוזיציה ואיך הטכנולוגיה ורשת האינטרנט משפיעות על סדר היום. מהם הקונפליקטים המניעים את החברות הערביות מבפנים, איך נעים מוקדי החיכוך והעניין ממקום למקום בחברה הערבית...

בימים אלו כשאנו רואים יום יום בטלוויזיה את ההפגנות, את מרחץ הדמים, את המהפכות שחולפות בעולם הערבי סביבנו ושואלים את עצמינו על מה ולמה? בימים אלו כשמרבית הפרשנים מודים בפה מלא שהם למעשה לא ידעו דבר וכמו כולם הם מגששים באפלה - נחמד שיש מי שלפחות מנסה לעשות סדר בדברים. מעניין מאוד.

קרובי משפחה: האמת היא שיצאו בישראל אינספור מחקרים, ניירות עמדה, הערכות, ספרי היסטוריה, ניתוחים, תרגומים של הקוראן עם פירושים, ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות של שליטי ומנהיגי הערבים (חג' אמין אל חוסייני, אנוואר סעדאת וכו') החל מ"הפילוסופיה של המהפכה" מאת גאמל עבדול נאצר (זוכרים מי הוא היה?) וכלה ב"הערבים בהיסטוריה" מאת ברנרד לואיס. אז מה?

חומרים של רב-מכר

"זרמים זרים", טים פאוורס, אופוס

ג'ון יוצא למסע מאנגליה לאיים הקריביים, ספינתו נופלת בידי שודדי ים והוא נאלץ להפוך לאחד מהם. בינג'מין, פרופסור אנגלי מכובד ואיש משפחה למופת יוצא לקאריביים במרדף אחרי סוד אפל. שחור הזקן, שודד ים אימתני (מי לא מכיר את השם?) כורת ברית עם שודדי ים נוספים כדי למצוא את האוצר הגדול ביותר.

מטמונים, שודדי ים, פרופסורים, סודות אפלים, הרפתקאות, קרבות ותעלומות. מה עוד צריך ספר כדי להיות רב-מכר? טים פאוורס, סופר בריטי עד לשורשי שערותיו, מתמחה בכתיבת פנטזיות היסטוריות ("שערי אנוביס", "הזדמנות אחרונה") מצליח הפעם להתעלות על עצמו. הוא אורג במיומנות סיפור הרפתקה חוצה גילאים וימים, בקיצור - הנאה ושמחה כללית.

קרובי משפחה: הדור הצעיר ייזכר בסדרת הסרטים "שודדי הקאריביים", אבל הדור שלי ייזכר ב"אי המטמון" מאת רוברט לואי סטיבנסון, ואולי ב"נידחים באי בודד" מאת מיין ריד, ובספרים "נץ הים" ו"קפיטן בלאד" מאת רפאל סבטיני, בחוברות של "קפיטן בלד והספינה קפריקורן" ואולי אולי, לחובבי הנוסטלגיה, הסרט "הפירט האדום" בכיכובו של ברט לנקסטר.