לאחר קביעת היציג מתחזק הדולר עוד 0.6% ל-3.58 שקלים

לקראת המדד: הדולר היציג התחזק 0.2% ונקבע ב-3.56 ש' ■ האירו היציג נחלש ב-0.38% ל-4.94 שקלים ■ האירו נחלש מול הדולר ■ הדולר נחלש כנגד הין היפני ל-80.8 ין לדולר

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ג') כשברקע הירידות החדות בבורסות ובמוקד נמצאת יפן, שם נפלו מדדי המניות בכ-10.5%. בשוק ממתינים היום לפרסום מדד המחירים לצרכן בישראל ולהחלטת הריבית בארה"ב.

בישראל, הדולר התחזק ב-0.197% ושערו היציג נקבע ב-3.56 שקלים, לאחר שאתמול נפל שערו ב-0.72% ל-3.55 שקלים. נציין כי לאחר קביעת השערים היציגים ע"י בנק ישראל מתחזק הדולר ב-0.6% ל-3.581 שקלים. האירו היציג נחלש ב-0.383% ונקבע ב-4.9406 שקלים לאחר שאתמול התחזק בשיעור דומה.

היום תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן בישראל לחודש פברואר, אשר על פי הערכות, עלה ב-0.1%. נציין כי אם התחזית תתממש, האינפלציה השנתית תסתכם ב-3.9% - מעל היעד העליון של בנק ישראל. הדבר עשוי לגרום לנגיד בנק ישראל להחיש את קצב העלאות הריבית במשק, לאחר שבישיבה האחרונה עלתה הריבית במשק ב-0.25% ל-2.5%.

"בשוק המט"ח העולמי הדולר מתחזק משמעותית מול מרבית המטבעות בעולם על רקע הסנטימנט השלילי השורר בשווקים", נכתב הבוקר התחזית היומית של כלל פורקס. "התחזקותו של הדולר מראה כי השטר הירוק חזר להיות מטבע חוף מבטחים, לכן התחזקותו עשויה להימשך כל עוד השווקים לא יחזרו לנורמה. ההתחזקות המשמעותית ביותר של הדולר היא בעיקר מול מטבעות של המדינות המתמחות בייצור סחורות: הדולר האוסטרלי והקנדי".

בעולם, האירו נחלש ב-0.3% ונסחר מתחת ל-1.39 דולר לאירו. יוצא דופן הוא הצמד דולר/ין מאחר והדולר נחלש מול הין היפני בשיעור של 0.8% ונסחר בשער של 80.83 ין לדולר. המסחר תנודתי מאוד והמטבע היפני ממשיך להתחזק מול רוב המטבעות המובילים.

"ההתפתחויות ביפן חיוביות לין כי זו התגובה של משקיעים שרוצים להחזיק בכסף שלהם", אמר תומאס הר, בכיר בחברת המט"ח Standard Chartered ביושב בסינגפור.

האסון הכבד ביפן, שבכל מדינה אחרת היה בסבירות גבוהה מחליש את המטבע, הין היפני כאמור שומר על איתנות מול רוב המטבעות המובילים בעולם. יש 2 סיבות עיקריות לכך: ראשית, בשווקים מעריכים כי חברות הביטוח ביפן יצטרכו להחזיר כספים רבים הביתה, ליפן, כדי לעמוד בתביעות הנזקים הרבות, מה שאומר שהן ירכשו ין בכמויות גדולות. יתרה מזאת - המטבע היפני נחשב כ"מקלט" בתקופות של טלטלה בשווקים, כך שבזמן שהבורסות יורדות ישנה נטייה לברוח לין.

נוריאל רוביני, נביא הזעם שחזה את המשבר בשווקים בשנת 2008, אמר היום ל-CNBC כי "הין היפני יצטרך פיחות משמעותי על מנת להגדיל את הייצוא כי הביקוש המקומי יהיה 'אנמי' בתקופה הקרובה. הין יהיה הרבה יותר חלש בתקופה הקרובה כי צריך לשמור על יציבות הכלכלה לאחר שהמניות בשוק המקומי רושמות ירידות". גורם נוסף שלטענת רוביני ישפיע על הין הוא הצורך בשיקום רב במדינה שישפיע על הגרעון של ממשלת יפן.