מבצע ירדנה

יחצנים, יועצים אסטרטגיים, חמ"ל תקשורת שוקק ופעילות ניו-מדיה ענפה החזירו את ירדנה ארזי למרכז הבמה. לפניכם עשרת הצעדים שהפכו את אייקון האייטיז למותג רלוונטי, שמגלגל מאות אלפי שקלים. שוב בתמונה

הצעד// לוותר על חברת תקליטים היעד// להקל את הליך קבלת ההחלטות

"החלטנו לוותר על חברות התקליטים, ולאורך השנים זה הוכיח את עצמו כלכלית ותפעולית", מספר נתן תומר, הבעל שמלווה את הקריירה של ארזי יותר משלושה עשורים. "זה מוזיל את העלויות ומקל את קבלת ההחלטות, אבל גם דורש מאיתנו להמציא את העבודה. אנחנו קמים בכל בוקר וחושבים מה לעשות ואיך לקדם. אנחנו לא נחים ולא סומכים על איש שיעשה זאת במקומנו. לפני שהשקנו את המיקסים החדשים, היינו יושבים לילה שלם על פס. אנחנו גם לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו. אם שדר משמיע שיר של ירדנה אני מתקשר להגיד לו תודה. עם זאת, גם אם יהיה שקט ברדיו נמשיך לעבוד. אני כבר חושב מה הדבר הבא, ומתוך 20 אפשרויות אנחנו מצמצמים ומקבלים החלטה".

הצעד// חידוש שיר מוכר היעד// לעורר מעריצים רדומים

"הצעתי לחובבי ציון לעשות רמיקס לשיר של ירדנה ארזי", מספר אורן בראל, לשעבר המנהל של חובבי ציון וכיום דובר חברת התקליטים פונוקול. "בחרנו ב'עוד נגיע', כי מדובר בשיר מוכר, שהיה לו בסיס טוב להצליח, וקיווינו בעזרתו גם לפנות ל'קהל רדום' שאוהב ומכיר את ירדנה ויוכל להתחבר לשיר חדש שלה, וגם להגיע לקהל חדש שעוד לא נחשף אליה. השיר שוחרר לרדיו בקיץ 2007 והפך מיד ללהיט של יולי-אוגוסט. רציתי לדבר גם אל הפלח הצעיר באוכלוסייה ופניתי לרדיוס 100 FM, ולאחר מכן לכל תחנות הרדיו האזורי בארץ. כולן נדלקו. זה פשוט היה רמיקס מעולה. היו לנו עשרות כניסות לאתר האינטרנט של ירדנה וגילינו שבני 30 פלוס הגיבו לכך היטב, ואילו הצעירים הסתקרנו לגביה אחרי ששמעו את השיר ואהבו אותו".

הצעד// להוציא אלבומים ישנים במהדורה חדשה היעד// לכבוש שטח מדף

בראל ממשיך בפריסת האסטרטגיה: "ב-2009 יצא אלבום חדש של ארזי, 'בושם על עורי', אחרי 13 שנים שבהן היא לא הוציאה אלבום חדש. שני סינגלים ממנו, 'בושם על עורי' ו'מה קורה אחי', זכו להשמעות רבות ברדיו. הבנתי שצריך לריב על שטחי המדף בחנויות המוזיקה. הצעתי להדפיס מחדש שני אלבומים ישנים של ירדנה, כדי לנצל את ההתעניינות המחודשת בה. הוצאנו לחנויות שני תקליטים שהיו בשעתו הצלחה מסחררת, 'אתה לי ארץ' ו'נשמה צוענית', ומיקמנו אותם לצד התקליט החדש. הם נחטפו. בעקבות זאת הבנתי שיש ביקוש למוזיקה שלה".

הצעד// הקמת חמ"ל תקשורתי היעד// השמעות רדיו ללא הפסקה

"החלטנו להוציא סינגל נוסף, של השיר 'אני שוב בתמונה', גם ברמיקס, של דור דקל, ואלבום אוסף. צריך כל הזמן לייצר דברים חדשים, לא רק להוציא תקליט, לעשות יח"צ ולשכוח ממנו, אלא לשמור על ערנות הקהל. הייתה לי תוכנית עבודה שלושה חודשים לפני שהסינגל נשלח לתחנות הרדיו. כל דבר בה יצא לפועל. לא נחתי עד שהסינגל הושמע בכל התחנות", משחזר בראל. "התאבדנו על כל תחנת רדיו, היה לנו חמ"ל שעשה טלפונים ופולו-אפים. כולם אמרו לי 'אתה חייב שישמיעו אותה בגלגלצ'. לגלגלצ יש 29% האזנה. זה אומר ש-71% מקשיבים לתחנות אחרות, ואם ישמיעו את בהן השיר, גם בגלגלצ כבר לא יתווכחו וישמיעו אותה.

"התייחסתי להוצאת הסינגל 'אני שוב בתמונה' כמו למדיה איוונט. עלינו איתו ב-14 אתרי אינטרנט בו-זמנית כדי לייצר לו רספקט, ובאמת לא היה אתר אחד שלא התייחס אליו. אחר כך הושק רמיקס נוסף, 'באתי אליך'".

הצעד// השקת אוסף משולש היעד// מתקפת באזז

"השיא היה עם השקת האוסף המשולש, שכולל קטעים נדירים ותמהיל שירים מימי להקת הנח"ל ועד נציגים מהאלבום האחרון. כדי להציע יתרון נוסף, שיתחרה בהורדות ובהשמעות באינטרנט, צורפה לאלבום חוברת עם קטעי עיתונות, תמונות נדירות וסיפורים מאחורי השירים", מספר בראל.

"אני חסיד גדול של מאסה קריטית. היא מייצרת באזז ותהודה, ותהודה מביאה לרכישה. כשיצא האלבום המשולש דאגתי שהוא יהיה אלבום החודש ברשת צליל, בסטימצקי ובטאואר רקורדס, כדי לייצר נראות".

הצעד// עמוד פייסבוק אישי היעד// להיתפס טרנדית

"היה לי חשוב שירדנה תיתפס כטרנדית ושהאהדה אליה תנבע מזה שהיא IN", אומר שלומי לאופר, איש יחסי הציבור של ארזי וחבר קרוב שלה, "אז קודם כל דאגנו שהיא תהיה מאוד פעילה בפייסבוק. כשעובדים נכון בפייסבוק זה שם אותך על המפה. היה לנו קל איתה בעניין הזה כי יש לה בכל מקרה נוכחות ברשת. יש לה 10,000 חברים ועוד רשימת המתנה, והיא תמיד הקפידה להעלות סטטוסים אישיים ולא מרוחקים או יחצניים. היא מאוד נגישה ועונה למי שפונה אליה באופן אישי".

הצעד// לא להגיד לא היעד// להיחשף לקהל צעיר

"מבחינת יחסי ציבור, דאגנו לכך שלא יהיה אפשר להתחמק ממנה", מספר לאופר. "אם פתחת רדיו, עיתון, טלוויזיה - היא הייתה שם. אחרי הרבה שנות שתיקה היא הופיעה בכל תוכנית טלוויזיה שביקשה אותה ובכל תוכנית רדיו, גם אם מדובר בתוכנית ברדיו אילת ביום שישי בשעה 23:00. הצפנו את המדיה. ההופעות שלה בתקשורת עברו טוב. היא לא דיווה, לא מרוחקת ויש לה חוש הומור. היא הגיעה לערב מחווה שעשו לה בליין שנקרא 'קקטוס' בתל אביב. היא לא הופיעה, רק הגיעה, ו-800 איש באו רק כדי לראות אותה. העובדה שהיא הגיעה לליין של גייז באמצע השבוע במרכז תל אביב מראה משהו עליה וגרמה לאנשים לעוף עליה. התחלנו לראות פירות, בעיקר בהופעות, שהתחילו להתמלא בקהל צעיר וחדש, שמבחינתו זה לא מובן מאליו לבוא להופעות של זמרות מהדור שלה".

הצעד// חידוש שיר מזרחי היעד// להיות רלווונטי לתקופה

"לא רציתי ששוב יחברו אותנו יחד, ירדנה וגברי, גברי וירדנה, כאילו דבר לא השתנה מאז שנות ה-80", אומר גברי מזור, המנהל האמנותי של ארזי. "זזתי הצדה כדי שהיח"צ ינוהל על ידי אנשים חדשים. עם זאת, עדיין הייתי מאוד מעורב בפרויקט, בעיקר בבחירת השירים באוסף, שם היה חשוב לי להכניס את נכסי צאן הברזל שלה, כמו 'אתה לי ארץ', 'כשהשמש תעבור עליי' ו'הביתה'. אבל כשאני מסתכל על תכנון הקריירה שלה קדימה, היא לא יכולה לשיר היום את מה שהיא שרה בשנות ה-80. צריך לבחור לה שירים שיתאימו לאישיותה וגם יהיו רלוונטיים לתקופה. לכן, למשל, החלטנו להשתתף בפרויקט של NMC, שבו זמרים מזרחיים שרים קלאסיקות ישראליות, וזמרי רוק או 'ארץ ישראל' שרים שירים מזרחיים. החלטנו על השיר 'תן לזמן ללכת', של חיים משה, ובקרוב נקליט אותו".

הצעד// להרים מופע מושקע היעד// לעמוד בסטנדרט של הקהל

יהודה טלית, מפיק המופע החדש של ארזי, מספר כי "המופע של ירדנה הוא אחד ההפקות הגדולות שנעשו כאן בשנים האחרונות. בשלב ראשון בחרנו באורי זך להפיק מוזיקלית את המופע. כך הצלחנו ליצור חיבור עכשווי מבחינת העיבודים ובחירת השירים. הם עבדו יחד כדי לייצר מופע שיגיש את ירדנה המוכרת באריזה רלוונטית. בהמשך, החלטנו להשקיע סכום כסף משמעותי במופע. זה לא טריוויאלי. לא כל האמנים מרימים הפקה עם חמישה נגנים, מעצב תאורה, מעצב סאונד, מנהל מוזיקלי, כותב טקסטים. היום, כשעושים הפקה, צריך להתחרות במופעים עתירי תקציב, כי הקהל התרגל לקבל הופעה בסדר גודל כזה. ועדיין, מדובר בהחלטה נועזת".

הצעד// להוציא לאור ספר היעד// להיות בכל פלטפורמה

נתן תומר חושף את השלב הבא והדי מפתיע כשמדובר בארזי - בשדרוג הקאמבק שלה: "אנחנו עובדים על ספר שייצא בקרוב, שמתעד את החיים שלה דרך השירים. זה הדבר הכי טוב לקריירה, להיות בכל מיני פלטפורמות, כך שלאן שלא תסתכל תראה אותה".