הרשות להגנת הצרכן מציגה: 10 הדיברות לצרכנות נבונה

אל תתפתו למשחקי מזל וטריוויה באינטרנט ובסלולר, אל תסמכו על נציג המכירות, אל תתעלמו מהאותיות הקטנות, אל תתפתו למתנות חינם, שימרו על כללי ביטול עסקה ועוד

לרגל יום הצרכן הבינלאומי המצוין היום (ג') ברחבי העולם, מפרסמת עו"ד תמר פינקוס, יו"ר הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן במשרד התמ"ת, את 10 הדיברות לצרכן הנבון:

1. אל תתפתו למשחקי מזל וטריוויה באינטרנט ובסלולר - הם עסקה לכל דבר! הימנעו ממסירת מספר הטלפון הנייד לספקי תוכן לצורך השתתפות בחידונים, הגרלות, משחקי מזל וטריוויה. מסירת מספר הטלפון הסלולרי מהווה הרשאה לחיוב של חשבון הטלפון שלכם. הדריכו את ילדיכם בהתאם. מכל מקום, זכרו כי כל ספק תוכן כזה חייב להעביר לידיכם שובר לגביית התשלום, טופס גילוי נאות הכולל מידע על זכות הביטול, אופן הביטול ומועדי הביטול.

2. אל תסמכו על נציג המכירות - בעסקאות מכר מרחוק של כבלים, אינטרנט וטלפוניה.
אל תסמכו על הבטחות בעל-פה, זכותכם על-פי חוק לדרוש חוזה מפורט טרם ההתקשרות. הימנעו מהתקשרות ללא קריאת החוזה מראש.

3. אל תתפתו לפרסום חסר פרטים - בדקו היטב כמה עולה העסקה הכוללת! מחיר מלא, אופן הרכישה. במקרה של עסקת מכר מרחוק (טלפון או אינטרנט) בדקו מהם תנאי הביטול, אופן הביטול ודמי הביטול.

4. זכרו! אם קניתם מוצר והעוסק מחייב אתכם בהובלת המוצר על-ידו בלבד, או מתנה את האחריות למוצר בהובלה שתבוצע על-ידו - על מחיר ההובלה להיות כלול במחיר הכולל.

5. אל תתפתו לעסקת מכר מיידית - קחו את הזמן לחשוב! המציע מעוניין למכור לא פחות משאנחנו מעוניינים לקנות. אם המוצר טוב ורווחי, אין סיבה שייעלם מהשוק. טרם ביצוע רכישה השוו מחירים, בדקו את תנאי העסקה ואת תנאי האחריות והשירות. מגוון אתרי השוואת מחירים באינטרנט עומדים לרשותכם.

6. עמדו על זכותכם לשלם את המחיר המופיע על המוצר. המחיר על המוצר הוא המחיר הקובע לפיו תשלמו, גם אם הודבק עליו מחיר שגוי.

7. בדקו שכתוב על המוצר למי לפנות במקרה של תקלה או קלקול.

8. אל תתעלמו מהאותיות הקטנות - יש להן (לרוב) חשיבות גדולה. קראו אותם בעיון, ייתכן שתשתנה דעתכם על העסקה.

9. אל תתפתו למתנות חינם. בדקו את פרטי "עסקת החינם" המוצעת ומה עליכם לעשות בתמורה לקבלת המתנה.

10. שימרו על כללי ביטול עסקה - כדי שתוכלו להחליף את המוצר במידת הצורך. התקנות מתייחסות לרשימה סגורה של מוצרים בשווי העולה על 50 שקל, כשהם ארוזים באריזה המקורית של היצרן שלא נפתחה (למעט החריגים: ביגוד, הנעלה, תכשיטים עד 3,000 שקל), וכשלא נעשה בהם שימוש. במוצרי אלקטרוניקה, חשמל, מים ורהיטים - מותר לפתוח את האריזה, אולם לא ניתן לבטל אם נעשה בהם שימוש לאחר פתיחת האריזה. הביטול נעשה תמורת תשלום 5% ממחיר המוצר או השירות או 100 שקל, לפי הנמוך.
על מוצר שאינו מופיע ברשימת התקנות, חלה מדיניות החזרת מוצרים כפי שהיא מופיעה בבית העסק. אם לא מופיעה כלל המדיניות או לא נהג בהתאם למדיניות שהצהיר עליה - ניתן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמה עד לסך של 10,000 שקל.