אלי ישי: צריך לפוצץ את בועת הנדל"ן אחרת יגורו באוהלים

(עדכון) - שר הפנים על המסתננים: "צריך לא רק מכשול פיזי למניעת החדירה, בדמות הגדר, אלא גם מכשול אנושי, צריכים להציב שם כוחות"

"נשכבתי על הגדר הפוליטית כדי לבנות את הגדר הדרומית לעצירת המסתננים לאילת. כולם זוכרים את הכותרות נגדי, שהצמיחו לי קרניים, במאבק חסר הפשרות מול המסתננים והזרים, לא משנה אם הם באים דרך היבשה, הים או האוויר ולא משנה מה צבע עורם. המסתננים שחודרים לישראל מכיוון העולם השלישי, אין שום כוח שיעצור אותם ללא התראה חריפה", כך אמר שר הפנים אלי ישי בוועידת הנגב 2011 שמתקיימת במלון הרודס באילת.

ישי הוסיף כי "אכיפה נגד המסתננים היא קריטית על מנת לשמור על הרוב היהודי בישראל ועל המפעל הציוני. צריך למנוע מהמסתננים מלקחת מקומות עבודה רבים לתושבים היהודים. צריך לא רק מכשול פיזי למניעת החדירה, בדמות הגדר, אלא גם מכשול אנושי, צריכים להציב שם כוחות. בסופו של דבר יהיו גם מתקני שהייה לאלה שכבר נמצאים באילת ובערד על מנת שהם יבינו שאין להם מקומות עבודה.

"זה נועד כדי להוציא אותם ממרכזי הערים ולהביא אותם למתקני השהייה בהסכמה. קשה להביא אותם בהסכמה אבל אני בדעה שגם בלי הסכמה יש להחזיר אותם אל מעבר לים. צריך שהם יבינו שהם לא יכולים להסתובב פה ולקבל חינוך, שירותי בריאות ותעסוקה. הם יגיעו למתקני השהייה ויבינו שאין להם פרנסה ואז תהיה מהם הסכמה לעזוב. בכוונתנו לאכוף נגד העסקתם ואנחנו נסייע לבעלי העסקים להכניס יותר ישראלים לעבודה, לצמצם את האבטלה.

"הייתי צריך להישכב על הגדר כדי שזה יוקם, והגדר צריכה להיות מושלמת גם לאורך הגבול המזרחי. נרצה כ-10 עד 12 קבלנים כדי לסיים את הגדר באופן המהיר ביותר".

השר התבטא גם על מצוקת הדיור לזוגות הצעירים: "בסופו של דבר לא יבואו תושבים לנגב ולגליל אם לא יהיו פה זוגות צעירים. מחיר קרקע אפס, סבסוד משכנתאות ומחירים אטרקטיביים לזוגות צעירים, הם אלה שיביאו אותם לכאן, ואז הנגב והגליל יתחזקו בצורה רצינית. יש גבול לבועת הנדל"ן, צריך לפוצץ אותה לפני שהיא תתפוצץ לנו בפרצוף, כולל גם עם שינויים דרמטיים בתכנון. אנחנו תומכים בתוכנית 50 אלף הדירות שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו להאצת התכנון למגורים לזוגות הצעירים, אבל אנחנו לא זקוקים ל-50 אלף יח"ד, אלא ל-100 עד 200 אלף יח"ד, אחרת יגורו פה באוהלים. חייבים לעשות שינויים משמעותיים".

"אם אנחנו רוצים לממש את החזון של הנגב והגליל חייבים לפעול במישור התכנון, לחזק את הרשויות המקומיות שצריכות לקלוט עשרות אלפי צעירים. ברגע שזה יבוא, הכל יבוא".

אטיאס: חייבים לסייע לזוגות צעירים

"אם נושא סבסוד המשכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה לא יסתדר, נעלה את הנושא להצבעה נגד שר האוצר ונגד הקואליציה כי אנחנו חייבים לסייע לזוגות צעירים ולעבור מדיבורים למעשים", כך אמר היום שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס בוועידת הנגב 2011 המתקיימת במלון הרודס באילת.

השר נשאל מדוע לא נבנות דירות לזוגות צעירים בנגב והשיב כי "ב-2010 שיווקנו כ-5,400 דירות באזור הנגב למרות שאנחנו יכולים לשווק הרבה יותר. יש לנו תוכניות בניין עיר מתוכננות שמאפשרות לשווק 32 אלף יח"ד, כבר לפני שנה שנתיים. למה אנחנו לא משווקים? כי חלק מהמכרזים חוזרים כי לא מוגשות הצעות וחלק מראשי הרשויות בנגב לא מעוניינים לקדם בנייה לזוגות צעירים, הם רוצים צמודי קרקע כי זה נתפס כאוכלוסיה חזקה. אבל צריך תמהיל, גם אוכלוסיה חזקה וגם זוגות צעירים כדי שאלה לא יברחו.

"לא תהיה לאוצר ברירה"

אטיאס בהמשך דבריו אמר "אם שואלים אותי, מה שאנחנו צריכים לעשות הוא המאבק הגדול מול משרד האוצר ושר האוצר שמתנגדים להצעת החוק שלנו להעניק סבסוד לכל זוג צעיר באזורי הפריפריה, להלוואה נוספת של 40 אלף שקל, כך שהמשרד משלם 800 אלף שקל לאורך חיי המשכנתא. האוצר ושר האוצר מתנגדים בתוקף. אטיאס הבהיר כי "בסופו של דבר לא תהיה לו ברירה כי אנחנו (ש"ס) מפלגה שצריכה לטפל בנושא הזה של הדיור ושל התכנון (במשרד הפנים) כי זהו נושא חברתי ממדרגה ראשונה".

"הגשנו הצעת חוק פרטית והיום היה דיון בנושא בוועדת הפנים. אם עד סוף שבוע הבא לא נגבש הסכמה נעלה את זה לקריאה ראשונה בכנסת, ויש מספיק כסף, אנחנו לא מחפשים לשמור כסף לקופת הממשלה הבאה שתבוא. אנחנו נצביע נגד עמדת הממשלה, אם לא נקבל את העזרה הזו לזוגות צעירים", אמר אטיאס.

המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, תמך בצעד שמציע איטיאס, למרות ששלום הוא חלק מהקואליציה, ואמר כי "היתה לי הצעה דומה, אבל היא דיברה על תמיכה במשכנתה לאורך חמש שנים אבל משרד הבינוי והשיכון מציע לעזור לאורך כל חיי המשכנתא. ההצעה היא הצעה טובה ומה שאטיאס מציע הוא רעיון נכון וטוב. מי שאומר שזה יעלה את מחיר הדיור - זה אכן יעלה במידה מסויימת ומצומצמת אבל זה יכניס הרבה יותר כסף מהיטלים".

אטיאס הוסיף כי "בסוף הכל מתחיל ונגמר בלהשאיר את הזוגות הצעירים בנגב ולהביא לשם אוכלוסיה מבוססת מאזור המרכז. שני המהלכים האלה צריכים להיות בתמיכה של חיזוק תחבורה, תעסוקה וחינוך אבל חובה שיהיה גם מגורים, כי בלי תמריצים במגורים לא נקבל את חיזוק הנגב, לכן אנחנו מגדילים את היצע הקרקעות בנגב".

אטיאס ציין כי היום יש בנגב 62 אלף יחידות דיור במלאי תכנוני ו-32 אלף יחידות דיור במלאי זמין. "חובתנו היא לסייע בצורה אפקטיבית בין היתר בסבסוד משכתנאות".