הערכה ראשונית: 180 מיליארד דולר לשיקום ההריסות ביפן

למרות המספר האסטרונומי, מדובר ב-3% מהתמ"ג היפני ■ החשש הוא שהמספרים רק יעלו

יפן פגועת רעידת האדמה המאסיבית והצונאמי האדיר ניצבת בפני חשבון שיקום של לפחות 180 מיליארד דולר, או 3% מהתוצר המקומי הגולמי השנתי שלה - 50% יותר מהעלות הכוללת של רעידת האדמה החזקה בעיר קובה ב-1995, שבה נהרגו 6,400 בני אדם.

למרות שכמה אומדנים קיצוניים של עלות האסון בטווח של כמה שנים קרובים יותר לטריליון דולר, האומדן הסטנדרטי יותר של נזקי אסון הטבע הנוכחי מגיע לרמה של כ-180 מיליארד דולר, בהתבסס על מדידה דומה לזו שנעשתה בקובה.

הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, שעליה רובץ כבר חוב ציבורי כפול מן התמ"ג השנתי שלה, 5 טריליון דולר, צריכה לשקם תשתיות - כבישים, מסילות רכבת, תחנות כוח ונמלים - בקנה מידה שלא נראה מאז תום מלחמת העולם השנייה.

סוכנות הדירוג מודי'ס הזהירה אתמול שצורכי המימון האדירים של יפן עלולים לשחוק את אמון המשקיעים ביכולתה של המדינה לפרוע את חובותיה, ומכן להגדיל את עלויות המימון שלה.

"רעידת האדמה מקדימה אולי את נקודת ההרעה במצבה של יפן, אם המפלגות הפוליטיות בה לא יתעוררו בעקבות האסון וישתפו פעולה כדי לטפל באתגרים הפיסקליים של המדינה בטווח הארוך", כתב האנליסט הבכיר של מודי'ס, טום ירן.

רעידת האדמה והצונאמי הרגו לפחות 10,000 בני אדם לפי הערכות רשמיות, ופגעו באזור הצפון מזרחי שאחראי ל-6% עד 8% מן התמ"ג היפני, בהשוואה ל-12.4% מהתמ"ג שייצר האזור שנפגע ברעש בקובה ב-1995.

אך האובדן של נכסים קבועים והון אנושי ברעידת האדמה של יום שישי, שגרמה גם להתפוצצויות בקומפלקס גרעיני מצפון לטוקיו, נראה נרחב בהרבה. והאסון הנוכחי התרחש כאשר מחירי הנפט בשיא של שנתיים וחצי ומחירי סחורות נוספות נשארים גבוהים.

עם זאת, הנזק הכלכלי ביפן צפוי למחוק רק שבריר מהצמיחה הכלכלית העולמית, ועשרות מיליארדי הדולרים שיוצאו על השיקום ביפן צריכים בסופו של דבר להעניק דחיפה לכלכלת מדינה זו ולמגזר הבניה באסיה.

אך אנליסטים אומרים גם שההוצאות בפועל עלולות לעבור את האומדן הראשוני. "מהניסיון שצברנו, יש מגמה לאומדנים נמוכים מדי של ההוצאה הצפויה", אמר ברנדן בראון, ראש יחידת המחקר הכלכלן בחברת מיצובישי UFJ סקיוריטיס.

הוא הוסיף ש"יש הרבה אי-ודאויות. איננו יודעים, לדוגמה, כמה זמן יימשכו הפסקות החשמל היזומות, וזו עלות מתמשכת בנוסף לעלויות השיקום. יש גם אובדן תפוקה כתוצאה מהעתקת מפעלים ותקלות. אם זה יימשך עוד חודשיים, העלות הזו עלולה לגמד את העלות של עבודות השיקום".

רעידת האדמה בקובה עלתה לפי ההערכות 115-118 מיליארד דולר או 2% מן התמ"ג היפני בשנת 1995. הפעם, וזה עדיין אסון מתמשך, ההערכות הראשוניות של קרדיט סוויס וברקליס הן 180 מיליארד דולר, כאמור 3% מהתמ"ג הנוכחי. מיצובישי UFJ וסאראזין מעריכים שהעלות עלולה להגיע ל-5% מהתמ"ג, כ-250 מיליארד דולר.