תדמור לרשות המסים: מעכלים השינוי - רק אל תשחטו אותנו

(עדכון) - דיון סוער נוסף בוועדת הכספים סביב מסקנות ועדת ששינסקי ■ יו"ר הוועדה גפני הודיע כי יתנגד לביטול ניכוי האזילה אם לא יבוטלו תקנות בתחום ביטול האזילה הפוגעות בהסכם בין רשות המיסים לתמר: "למדתי בכולל שלא מפירים הסכמים" ■ ההצבעה צפויה ביום ד' הבא

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, הרב משה גפני, נחוש בדעתו לסיים את הדיון בהכנת חוק המיסוי על תגליות הגז והנפט עוד היום - לקראת הבאתו להצבעה ביום ד' הבא או ביום ה' לכל המאוחר.

באמצעות כך, מבקש גפני לעמוד ביעד שהציב לאשר את החוק כבר במושב הנוכחי של הכנסת. הוועדה צפויה לסיים היום את הדיונים בחוק ולקבל בתחילת השבוע הבא תשובות לשאילתות שונות שעלו במהלך הדיונים ושמענה בהם עדיין נדרש לצורך סיום העבודה על החוק לקראת אישורו הסופי.

תפנית מעניינת נרשמה בדיונים היום, כאשר יו"ר הוועדה גפני "יישר קו" עם עמדתם של מתנגדי החוק, ובהם חברי ישראל ביתנו, וביקש לכלול בחוק החלטה לפיה התקנות והכללים בו לא ישונו במשך תקופה של עשר שנים לפחות. החסימה מפני שינויים נועדה לאפשר ליזמים לקבל מימון בנקאי לצורך פיתוח התגליות - כך על פי גפני.

הצעתו זו זכתה לתמיכה מלאה מקיר לקיר של חברי הכנסת בדיון, שחלקם אף ביקשו אף לכלול התחייבות להימנע משינויים משך פרק זמן ארוך יותר.

עם זאת, בחברות הגז והנפט הביעו היום תרעומת על כוונת האוצר לקבוע כי חברות הגז לא ייהנו עוד מניכוי אזילת המאגרים במסגרת חישובי המס על רווחיהם - זאת במסגרת תקנות אותן מבקש המשרד לקדם במקביל להליכי החקיקה של חוק ששינסקי. מדובר בתקנה שבמידה ותאושר תבטל את ההכרה שרשות המסים נתנה עד היום בהוצאות פיתוח של מאגרים כהוצאות שוטפות.

"מדובר בניסיון של הממשלה להכניס בדלת האחורית, כללים שישנו את המצב הקיים, למרות שלא היו חלק ממסקנות ששינסקי", טען היום בוועדה מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור שנכח בדיון. הוא הגדיר את מהלך האוצר בעניין זה "מחטף".

ראש רשות המסים, יהודה נסרדישי, השיב לו: "תעכלו שמה שהיה לא יהיה יותר"; תדמור בתגובה: "אנחנו מעכלים - רק אל תשחטו אותנו".

גפני: "אתנגד לביטול ניכוי האזילה"

בהמשך הדיון הודיע גפני כי יתנגד לביטול ניכוי האזילה אם לא יבוטלו התקנות האמורות הפוגעות בהסכם שנחתם בין רשות המיסים לשותפות תמר. "אני למדתי בכולל שלא מפרים הסכמים" אמר גפני.

מנהל סחר ורגולציה בדלק אנרגיה יוסי אבו חשף במהלך הישיבה הסכם בין שותפות תמר לרשות המיסים שנחתם לפני שנה הקובע כי יוכר פחת מואץ על הוצאות קידוחי החיפוש והפיתוח. משה אשר, פקיד השומה למפעלים גדולים המנהל את תיקי השומה של שותפויות הנפט במדינת ישראל, הסביר כי נחתם הסכם המדבר על פרשנות של מצב חוקי קיים יש מחלוקת בין שלטונות המס לשותפויות מהן הוצאות פיתוח. לדבריו "ברגע שהתשתית משתנה ברור מאליו שהפרשנות של הדין הקיים צריכה להשתנות בהתאם". ח"כ חיים אורון אמר בדיון כי הסכם שהמדינה חתמה עליו הוא בעייתי. לדבריו ההסכם מבטיח ליזמים דחיית מס משמעותית.

נציגת רשות המיסים אמרה כי ביטול ניכוי האזילה הוא "פרורגטיבה של שר האוצר", גפני השיב "הבנתי, אני לא אצביע בעד ביטול סעיף ארבע. אני חבר בקואליציה אני לא אתן את ידי לפגוע בחברות גם בדברים שהם מנוגדים להסכמים. מי שמאשר את ביטול ההסכמים זה לא אתם זה אנחנו ואתם מסבכים אותנו ומציגים אותנו כאילו אנחנו רודפים אותם ולא אתם".