אושרה הגשת ייצוגית נגד יצרני פרוטק וחיזוקית בגין הטעיה בפרסום

בתביעה נטען כי הפרסומים של תוספי המזון, המייחסים להם סגולות ריפוי, מהווים הטעיה

"צרכן הקורא את הפרסום של פרוטק או חיזוקית מקבל את הרושם כי מדובר במוצרים שיועילו למצבו הבריאותי והינם בטוחים לשימוש... במצב דברים זה, האפשרות שלמוצר תהיינה תופעות מזיקות לבריאות מפחיתה מערך המוצר, ולכן קמה חובה לגלותה, ולו על דרך ההערה או ההפניה" - כך כתבה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון גונן, בפסק הדין שאישר את הבקשה לתובענה ייצוגית בעניין תוספי המזון.

התובענה, שאושרה ביחס ל-3 חודשי החורף של 2006, עוסקת בשאלות הבאות: הראשונה מתייחסת לרמת הביסוס המדעי הנדרשת ליעילותו של תוסף מזון על מנת שפרסומו כיעיל לא יחשב להטעיה לפי חוק הגנת הצרכן. השנייה - האם קיימת חובה חוקית לציין תופעות לוואי של תוסף מזון בפרסומת המתייחסת ליעילותו.

השופטת, ד"ר מיכל אגמון-גונן, התייחסה לעובדה כי תוסף מזון, להבדיל מתכשיר רפואי, אינו חייב בהליך של בקרת תרופות, ולכן כל ייחוס של סגולות ריפוי לתוסף מזון כמוה כהטעיה, ללא קשר האם יש לו סגולות כלשהן.

בהחלטה נכתב כי בהתאם לתקנות חל איסור מוחלט להציג בפרסום של תוסף מזון מחקר מדעי שתוצאותיו מייחסות לו סגולות ריפוי: "מחקר מדעי אינו מחליף את תהליך הבקרה הנדרש לגבי תרופה, ועל כן המחוקק אינו מכיר במזון ובתוסף מזון כמוצאים בעלי סגולות ריפוי, גם אם אלה נבדקו במחקר כזה או אחר", כתבה השופטת אגמון-גונן.

עוד נקבע כי ההוכחה הנדרשת לצורך פרסום יעילות או אי-יעילות של תוסף תזונה דורשת אימוץ עמדה או גישה מסוימת על-ידי הקהילה הרפואית, בעלת תוצאות מובהקות.

אגמון-גונן ציינה כי נושא יעילות האכינצאה בטיפול ומניעה של מחלות חורף לא היו מחקרים כאלה בעת הפרסום.

השופטת קבעה כי עצם העובדה שהמשיבות ערכו מסעות פרסום והשקיעו בכך ממון רב, מחייבת את המסקנה כי המשיבות עצמן סבורות כי מסעות הפרסום משפיעים על הצרכנים לרכוש את מוצריהם. אם כך הם פני הדברים, אין לאפשר למי שמפרסם לטעון כי הפרסום המטעה לא השפיע.

"מדובר בסמנטיקה"

מחברת טעם טבע אלטמן, יצרנית פרוטק, נמסר בתגובה: "בית המשפט דן לגבי ניסוח המסר הפרסומי של פרוטק, וקבע כי רק במהלך 3 חודשי החורף של 2006 היו פרסומים מטעים לכאורה.

"החברה עדיין אוחזת בדעתה לפיה מדובר בסמנטיקה, קרי פרשנות של המסר, ותו לא. הדיון המשפטי עסק בשאלת ניסוח המסר בחומרים הפרסומיים.

"המוצר פרוטק נמכר מזה 20 שנה לרבבות צרכנים, הרוכשים מוצר זה מדי חורף, שנה בשנה. הוכח במחקרים מדעיים, אשר פורסמו בכתבי עת מקצועיים, בחוות-דעת רפואיות ובעדויות מומחים, כי הרכיבים אכינצאה, פרופוליס וויטמין C, הנכללים במוצר פרוטק, מסייעים לתסמיני מחלות החורף השכיחות".