מע"צ מוציאה מכרז ראשון להקמת קו הרכבת בין עכו לכרמיאל

היקף המכרז - מעל 100 מיליון שקל ■ בין המשתתפות: סולל בונה, שפיר ודניה סיבוס ■ שר התחבורה: תכנון ראשוני של הארכת הרכבת לקריית שמונה יוגש לות"ל תוך מספר חודשים

שבועיים לאחר שהוציאה לראשונה בתולדותיה מכרז להקמת קו רכבת ("רכבת העמק"), תוציא מחר החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) את המכרז הראשון להקמת קו הרכבת בין עכו לכרמיאל באורך 23 ק"מ. זאת לאחר ששר התחבורה ישראל כץ אימץ את סלילתו כרכבת כבדה.

הפרויקט כולו יכלול לפחות 6 מכרזים להקמת תשתיות ותחנות רכבת במושב אחיהוד ובכניסה לכרמיאל. שי ברס, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, מסר כי המסילה תאפשר נסיעת הרכבת במהירות 160 קמ"ש.

היקפו הכולל של הפרויקט, המתוקצב במסגרת תכנית נתיבי ישראל, עומד על 2.8 מיליארד שקל והוא צפוי להסתיים עד 2016. המכרז הנוכחי, מסוג תכנון-ביצוע ("‏‏Design-Build‏") כולל הקמת מסילת ברזל כפולה, באורך 6.5 ק"מ בין אזור התעשייה נעמן במערב לצומת יאסיף במזרח, שבחלקה תקביל לכביש 85 מעכו לכרמיאל. ל"גלובס" נודע כי היקפו גבוה מ-100 מיליון שקל והוא צפוי להסתיים עד ספטמבר 2013.‏

מיכה גולדמן, יו"ר החברה הלאומית לדרכים, ציין כי הפרויקט משתלב במדיניות פיזור האוכלוסין של הממשלה. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של יישובי הצפון ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", הוסיף כץ.

מחר תפרסם החברה הלאומית לדרכים גם את המכרז השני לחידוש רכבת העמק (אף הוא פרויקט תכנון-ביצוע). המכרז מתייחס להקמת מסילה באורך 7.5 ק"מ מתוך 60 ק"מ בסה"כ בין תחנות הרכבת שיוקמו בכפר יהושע ובכפר ברוך. ל"גלובס" נודע כי סולל בונה, שפיר ודניה סיבוס ישתתפו בשני המכרזים.

בתוך כך עדכן היום כץ כי משרד התחבורה מקדם את תכנון קו הרכבת לקריית שמונה, שתאפשר נסיעה ישירה ומהירה מתל-אביב. במשרד מעריכים כי תוך מספר חודשים יוצעו לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) חלופות לתכנון ראשוני של הקו, שביצועו נאמד במיליארדי שקלים בודדים. תכנון הקו עצמו מתוקצב במסגרת סעיף התכנון בתכנית נתיבי ישראל (2.5 מיליארד שקל).