פוגל: הגדלת תקציב הביטחון והאכיפה המינהלית יפגעו בצמיחה

יו"ר מגדל ומנכ"ל האוצר לשעבר ביקר את התנהלות הממשלה והרגולציה בשורת היבטים: "המיסוי פה - אנטי-צמיחה; העיסוק בשכר הבכירים - דמגוגיה"

"העתיד שלנו תלוי, קודם כל, בתנאים שתיצור הממשלה לטובת צמיחה. עתיד הפנסיה של כולנו תלוי בצמיחה - ואי אפשר לדבר על פנסיה בלי לדבר על היעדר שלום. ככל שהזמן עובר, אנו במצב גרוע יותר". כך אמר היום (ד') אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח והפיננסים "מגדל" ולשעבר מנכ"ל האוצר, במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדוחות הכספיים השנתיים של הקבוצה.

פוגל הבהיר שלדעתו ניהול הכלכלה הישראלית טועה ומזיק בכמה מישורים, תקציבית ורגולטורית. "מדברים כעת על הגדלת תקציב הביטחון וזה בעייתי - לא רק משום שזה בא על חשבון דברים אחרים כגון החינוך, הבריאות ועוד, אלא גם משום שכאשר מגדילים תקציב ביטחון זה יוצר אשליה בדרך החשיבה הפוליטית שאפשר בלי שלום", אמר.

לדברי פוגל, "אנו חיים בעולם מיסוי שהוא אנטי צמיחה. המס השולי שלנו הוא 60%, וזה מנציח העלמת הכנסות ותכנוני מס, ואף פוגע ביזמות ובעבודה נוספת כאשר יש גם פטורי מס שרובם ככולם מעמיקים את הפערים בחברה. אין צורך להוריד יותר את מס החברות. כמו כן, חוק עידוד השקעות הון מיותר ברובו: אין צורך להוריד מסים למי שמשקיע. לכן, יש לחלק את כל הטבות המס בצורה הרבה יותר שוויונית. גם בחיסכון הפנסיוני יש הטבות מס שחלוקתן אינה סוציאלית".

נטרול הצמיחה וההתפתחות

ואולם נראה שלצד עניין המדיניות המקרו-כלכלית, פוגל רואה בעיה לעתיד הצמיחה במשק דווקא מכיוונים רגולטוריים - ובעיקר מהאכיפה המנהלית של רשות ני"ע והסמכויות הדרקונית אף יותר, שאף שוק ההון באוצר מנסה להשיג. "דמגוגיה פופוליסטית יוצרת מצב שהוא אולי הגורם הכי מפריע לעשייה: יש עודף רגולציה שמביא לאחריות אישית מבלי שיש לרגולטור צורך להוכיח רשלנות או כוונה פלילית. זה יגרום לאנשים הטובים ללכת למסגרות שבהן אין תקנות כאלה, או שאנשים יישבו במקומם ולא ייקחו סיכונים. ומשמעות אי לקיחת סיכונים הינה עצירת ההתפתחות והצמיחה", אמר פוגל.

פוגל המשיך והסביר כי "ההמצאה הכי גדולה בתחום העסקים שנעשתה אי פעם היא חברה בעירבון מוגבל. למה? כי אפשר לקחת סיכונים מוגדרים מבלי לסכן את הבית. הקנסות האישיים נראים נהדר - אבל ברגע שזה יעשה בצורה הזאת היתרון של 'העירבון המוגבל', שהוא הבסיס להתפתחות כלכלית ועסקית, ינוטרל". לאור זאת, פוגל קרא להתערבות מלמעלה - "חשוב שראש הממשלה יתערב בעניין ויהפוך את התקנות לכאלו שניתן לחיות בהן". מנכ"ל האוצר לשעבר ביקר את הפיקוח בהיבט נוסף: "המודל הצ'יליאני הינו הטעיית הציבור ויגרום לנזקים בגובה הפנסיה".

מוטיב הניהול הנכון למול פופוליזם משתלח שב ועלה בדבריו של פוגל גם בהתייחס לסוגיית שכר הבכירים. "הנושא הזה דמגוגי ומזיק. מי שכביכול מנסה לטפל בו לטובת החוסכים באמצעות המוסדות הכספיים, בסופו של דבר דווקא יפגע בהם. יכול להיות ויש כאלה שמקבלים מעבר למה שמגיע להם, אבל אנשים פוליטיים מתלבשים על זה באופן דמגוגי, והפתרונות המוצעים יגרמו לנזק גדול פי כמה".

פוגל התייחס בדבריו גם לסוגיית שער החליפין של השקל ואמר כי "אפשרנו תיסוף של השקל בממדים גדולים מדי שפוגעים בכושר התחרות שלנו. בנק ישראל והאוצר חייבים להעצים את הצעדים האדמיניסטרטיביים לטיפול בנושא".