כיס ובו 780 מיליון אירו: האיחוד האירופי יממן מו"פ ישראלי

האיחוד האירופי מפעיל תוכנית מענקים לחברות מו"פ טכנולוגיות ■ יואב צרויה, חבר בפורום האירופי: "האיחוד מחפש כעת בעיקר חברות תוכן דיגיטלי ותוכן וידיאו"

בתקופה שבה קשה לחברות טכנולוגיה צעירות לגייס הון, כדאי להיזכר שיש כיס אחד די מלא בכסף, כזה שזמין גם לחברות הישראליות: האיחוד האירופי, שמפעיל תוכנית מענקים לחברות מו"פ טכנולוגיות.

חברות ישראליות מוזמנות להגיש בקשות לקבלת המענק, שנחשב כיום לכסף הזול ביותר שחברות טכנולוגיה יכולות לקבל. מי שעובר את המשוכה הביורוקרטית ומצליח לענות על הקריטריונים, יכול לקבל גישה למיליוני אירו שניתנים ללא בקשת תמורה כלשהי. בנוסף, בסוף המיזם הקניין הרוחני נשאר ביד המפתחים.

יואב צרויה, שותף בקרן JVP, הוא חבר בפורום האירופי FP7, שמחליט על השקעות בתחומי ההיי-טק. בפורום הזה מנסחים את הבקשות השונות, מסננים את הפונים ובוחרים את הפרויקטים שיזכו למימון.

צרויה: "לתוכנית שממומנת על-ידי השוק האירופי יש 32 מיליארד אירו לשנים 2007-2013. במימון השתתפו מדינות האיחוד האירופי, וכן מדינות נוספות ובהן ישראל. התקציב מחולק לתוכניות בנושאים שונים ובכל כמה חודשים מתפרסם קול קורא ליזמים".

לדברי צרויה, 780 מיליון אירו מתוך התקציב הענק, מופנים לחברות טכנולוגיה שונות. "הקריאה האחרונה למשל פנתה לחברות שמפתחות טכנולוגיה בתחומי הרשתות החברתיות, פרסונליזציה, וירטואליזציה ותלת-ממד - בדגש על מינוף הטכנולוגיות לשילוב אוכלוסיות חלשות כמו קשישים, נכים או מהגרים בחברה".

צרויה מוסיף כי תוכנית נוספת, שעשויה להתאים לחברות ישראליות, פתוחה להגשת בקשות עד סוף חודש אפריל.

* מה נושאי ההצעות בקריאה הקרובה?

צרויה: "תוכן דיגיטלי ושפות, אחסון תוכן דיגיטלי, גישה לתוכן וידיאו, אודיו, טקסטים, ותרגום אוטומטי. הקריאה יכולה להתאים לחברות קטנות והיא מיועדת לשותפויות של שתי חברות. ניתן להגיש את הצעות המחקר ולזכות בשני מיליון אירו. מאחר שהתוכנית מיועדת לחברות קטנות היא גם יחסית קלה. הצעת מחקר של חמישה עמודים מספיקה וגם הקריטריונים גמישים יותר".

1-20 מיליון אירו לפרויקט

צרויה מעורב בשנים האחרונות בפעילות הסיוע של האיחוד האירופי לחברות מו"פ. לדבריו, עד היום חברות ישראליות הצליחו לזכות במענקים גבוהים יותר מהסכומים שמדינת ישראל תרמה לתוכנית: "מימון פרויקט בדרך-כלל נע בין 1-20 מיליון אירו, וחברה יכולה להיות שותפה בכמה פרויקטים. המימון ניתן לפרויקט משותף ולא לחברה אחת. השותפויות בדרך כלל נעשות בין חברות קטנות לגדולות או בין חברות ללקוחות פוטנציאלים או בשיתוף מכוני מחקר ואוניברסיטאות".

* איך נעשה התהליך של בדיקת ההצעות?

"הבדיקה נעשית על-פי כמה קריטריונים עיקריים: בחינת הרעיון והחדשנות שלו; בדיקת השותפות - אם היא יכולה להשיג את היעדים, אם הגישה המחקרית מתאימה, אם השותפות מאוזנת והתקציב ריאלי; ובחינת ההשפעה - אם המוצר עונה על צורך אמיתי בשוק".