האם האימפריה של הרב פינטו, "רב הטייקונים", בקשיים?

השבועון היהודי הוותיק "פורוורד": המלכ"ר של הגורו העסקי בקשיים, ו-JP מורגן עומד לעקל את בית מגוריו

הרב יאשיהו יוסף פינטו ידוע בישראל כמושא הערצתם של אנשי עסקים, כמו אילן בן דב, לב לבייב וג'קי בן זקן, וכמנהיג רוחני שפוליטיקאים כציפי לבני, שאול מופז ובנימין בן אליעזר משחרים לפתחו. הוא ידוע גם כמגשר בסכסוכי עבריינים. בכתבה במגזין G, מאת איתי רום, צוטט אחד ממעריציו כך: "אני רובוט, עפר לרגליו. מה שהוא אומר לי זה מה שאני עושה, ולא חשוב מה. לידו אין לי דעה ואין לי מחשבה. אני בטל ומבוטל".

"יש לו השפעה עצומה", אמר עליו ח"כ יואל חסון, מקדימה. "הוא מחובר להמון אנשים בישראל, לאנשים בפוליטיקה הישראלית".

ולפינטו יש מערכת קשרים ענפה בארה"ב. הוא מתגורר גם בניו-יורק, ושם יש לו מעריצים רבים, בעיקר בקהיליית משקיעי הנדל"ן הישראליים. לפי דיווחים באתרי רכילות, הוא אפילו נתן עצות עסקיות לשחקן הכדורסל לברון ג'יימס.

אבל תחקיר בשבועון היהודי הוותיק "פורוורד", שמתפרסם היום (ה'), מעלה תהיות על מלכ"ר של פינטו, "מוסדות שובה ישראל". לפי "פורוורד", התחקיר "מצביע על ניגוד בין אורח חייו של הרב לבין המוניטין שיצאו לו כמי שחי בצניעות". התחקיר גם "מעלה שאלות לגבי דימויו של הרב פינטו כגורו עסקי, בשעה שהמלכ"ר שלו ניצב בפני בעיות פיננסיות".

בין ממצאי "פורוורד":

1. טאון האוז בסאטון פלייס פינת השדירה הראשונה, במנהטן, שבו מתגורר פינטו עם משפחתו, ושנמצא בבעלות המלכ"ר שלו, עומד לפני עיקול.

2. "מוסדות שובה ישראל" מתעלם מצו של גוף של מדינת ניו יורק, New York State Workers' Compensation Board, לשלם קנס בסך 48 אלף דולר בגין אי העברת כספים לתשלום פיצויים עתידיים לעובדים, כנדרש בחוק, במשך תקופה של שמונה חודשים, בסוף 2009 ו-2010. (פינטו אומר שלא היה מודע לצו לתשלום הקנס).

3. המנהל הכספי של "מוסדות שובה ישראל" לא יכול היה לומר כמה אנשים עובדים בארגון.

4. תורמים לשעבר למלכ"ר טוענים שמתרימים מטעם הארגון הם עקשנים ונוקטים טקטיקות התרמה חריגות.

"פורוורד" מדגיש, כי אף לא אחד מפריטי המידע הנ"ל קשורים ישירות ברב פינטו. כולם נובעים מרכיב אחד של מה שהשבועון מכנה "הרשת הבינלאומית הרחבה" של פינטו, שלדברי אחד ממנהליה בישראל מגלגלת בין 50 מיליון ל-60 מיליון דולר בשנה.

ניסיון להשפיע על התחקיר

השבועון מגלה, כי לאחר שהחל לראיין אנשים לצורך כתיבת התחקיר, "גייסו תומכי הרב משאבים משמעותיים במאמץ להשפיע על האופן שבו יסוקר הרב". לאחר שהעיתון שלח רשימת שאלות שבדעתו להציג לפינטו, התקשר לעורכת העיתון שי בזק, קונסול ישראל בבוסטון, וביקש להפנות את כותבי התחקיר לעיתונאי החרדי הישראלי יוסי אליטוב. בעבר שימש בזק כיועץ התקשורת של בנימין נתניהו, בכהונתו הראשונה כראש ממשלה, וכן כקונסול כללי במיאמי.

כעבור כמה ימים התקשר ל"פורוורד" יוסי לחמני, מנכ"ל מרכז רבין, שהיה בעבר סגן המזכיר הצבאי של שר הביטחון לענייני מודיעין. לפי התחקיר, הוא טס מישראל לניו יורק בלי שהתבקש, במיוחד כדי לעשות לובינג לפינטו בעיתון. הוא אמר, לפי התחקיר, כי פינטו לא ביקש ממנו לטוס לניו יורק בחיפזון כזה, בהתראה של כמה ימים.

בית בצרות

מהתחקיר עולה הרושם שפינטו לא מעוניין לרדת לעומק העניינים הפיננסיים שלו או של המלכ"ר שלו. בתשובה לשאלה מה שכרו, השיב פינטו, באנגלית: "מינימום". בן ציון סוקי, סוחר נדל"ן במנהטן, שמתואר בכתבה כאדם המקורב ביותר לפינטו בארה"ב, ושנכח בראיון של הרב עם "פורוורד", הבהיר כי פינטו מקבל "משכורת מינימום" וכי חסידיו נותנים לו מתנות פרטיות כהשלמת הכנסה. "הרבה אנשים, כמוני, אוהבים את הרב", אמר סוקי. "ואם צריך משהו בבית, יש הרבה אנשים שמוכנים לתרום זאת".

ובכל זאת, הבית עצמו נקלע לצרות. הבניין, באחד מהאזורים הטובים במנהטן, נרכש ב-2007, תמורת 6.5 מיליון דולר, ע"י יוסי זאגה, שמתואר בתחקיר כמנהל בעסקי ביגוד וכיזם נדל"ן. לפי מאמר ב"ניו יורק טיימס", שמצוטט בתחקיר, מצא זאגה את הבניין באמצעות אילן ברכה, ברוקר ידוע בסוכנות הנדל"ן הגדולה פרודנשל דאגלס אלימן, ואף הוא חסיד של פינטו. זאגה הוציא משכנתא בסך 4.4 מיליון דולר על הבית, ובאוגוסט 2007 הוא תרם את הבניין ל"מוסדות שובה ישראל".

לדברי "פורוורד", המשכנתא לא שולמה, ובנק ג'יי.פי. מורגן צ'ייס פתח בהליכים משפטיים לעיקול הרכוש נגד זאגה ו"מוסדות שובה ישראל". בתשובה לשאלה על הפרשה, אמר פינטו כי זאגה מטפל בעניין וכי "הם לא ייקחו את הבניין". זאגה עצמו סירב להגיב.

לא בדיוק חיים צנועים

השבועון מציין, כי כי למרות חיצוניותו הבלתי מרשימה של הטאונהאוז במנהטן, הוא עדיין מנוגד לפשטות של בית הרב בישראל, שבו חדר שינה קטן עם שתי מיטות ועוד כמה חדרים אחרים. (למשל: בטאונהאוז כמה מפלסים). ל"פורוורד" אף נודע, כי פינטו נוהג לטוס לישראל וממנה במחלקה ראשונה. פינטו לא השיב על שאלות לגבי הניגוד בין אורח חייו לבין דימויו כמי שחי בצניעות.

בראיון ל"פורוורד" תיאר פינטו את הישיבות וארגוני הסעד שלו כרשת מבוזרת של מוסדות עצמאיים שלהם הוא מספק השראה והנחיה. בין המוסדות האלה: שלוש ישיבות באשדוד, שתיים באשקלון, אחת בקריית מלאכי וכן ישיבה חדשה בראשון לציון, ובכולן 500 אברכים; שני בתי-ספר גדולים לבנות באשדוד; מרכז להכשרת מקצועית של נשים באשקלון; ובית תמחוי באשדוד שמספק 350 ארוחות חמות ביום ומעניק 11 אלף סלי מזון בחגים. בנוסף לאלה, רשומים ארגוני "שובה ישראל" נפרדים גם בוונצואלה, בארגנטינה, בלוס אנג'לס, שניים במיאמי, אחד בקווינס ואחד בברוקלין.

ועם זאת, אנשים שמייצגים את הרב לא היו מסוגלים לספק פרטים על הניהול ועל הפיננסים של "מוסדות שובה ישראל" בישראל ובמנהטן, אומר העיתון. הרב עצמו טען שאין לו שום מידע על התקציב השנתי של המלכ"ר. בקשה מחברת יחסי ציבור שמטפלת ב"מוסדות שובה ישראל" הניבה שיחת טלפון מאדם בשם מאיר פינטו, שזיהה עצמו כמנהל הכספים של המלכ"ר, המוצב בישראל. (הוא אינו קרוב משפחה של יאשיהו פינטו). הוא טען שתקציב "מוסדות שובה ישראל" ב-2009 היה 5.5 מיליון דולר, אך לא ידע מה היה התקציב ב-2010 ולא יכול היה לומר כמה אנשים בדיוק עובדים בארגון. הוא אמר, כי לדעתו לא עובדים במלכ"ר יותר משלושה אנשים.

בניין במחיר מופקע

התחקיר מתאר גם מקרה תמוה, שבו קנה "מוסדות שובה ישראל" בניין מפואר ברחוב ה-61 במנהטן מבית-כנסת בלונג איילנד, תמורת 28.5 מיליון דולר במארס 2009, בעיצומו של משבר הנדל"ן. על המחיר הוסכם מראש, לפני פרוץ המשבר, אך המלכ"ר לא ניסה כלל לשנות את המחיר.

"אלוהים שלח לנו את הרב פינטו, שלא שמעתי עליו קודם לכן", אמר הרב מארק שנייר, המנהיג הרוחני של בית-הכנסת בלונג איילנד, שמכר את הרכוש. "בעקבות התרסקות הכלכלה, הוא (פינטו) היה יכול להחליט לנהל מו"מ מחודש על המחיר, אך הוא לא עשה זאת. תמיד אעריץ אותו על כך שהוא היה ג'נטלמן כזה".