"הפעולות בלוב פגעו ביכולת של קדאפי לשלוט בכוחותיו"

(עדכון) - מפקד כוחות הצבא האמריקני בלוב: "יודעים מעט על מיקומו של קדאפי" ■ מחיר הנפט עולה ב-1.27% ■ דיווחים: בנו של קדאפי נהרג בהפצצה; לוב מכחישה

בעלות הברית הכריזו היום (ב') על שיתוק מוחלט של חיל האוויר של משטר קדאפי, לאחר יומיים של התקפות מהאוויר ומהים על ידי הכוחות המשולבים של בעלות הברית. לפי דיווח בסוכנות בלומברג, המתקפה של בעלות הברית בלמה את התקדמות כוחות קדאפי לעבר העיר בנגזי, העיר השנייה בגודלה בלוב המוחזקת על ידי המורדים. המפקד על הכוחות האמריקנים בלוב, גנרל קרטר האם אמר כי הוא יודע מעט לגבי מיקומי של קדאפי וכי לא נעשה כל מאמץ צבאי למצוא אותו.

עוד הוסיף האם כי כוחות המערב עשו היום התקדמות "אפקטיבית מאוד" מול כוחותיו של קדאפי. "להערכתי הפעולות שלנו עד כה היו יעילות מאוד ופגעו ביכולת של קדאפי לשלוט בכוחות שלו", הוסיף האם. "מאז המתקפות בסוף השבוע כוחות האוויר של קדאפי לא פעלו וציין כי "רואים את החיילים הלובים מתרחקים מהעיר בנגזי".

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ומזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא כינסו היום מסיבת עיתונאים משותפת בה הדגישו כי "אנו עושים כמיטב יכולתנו לשים קץ לקרבות בלוב". מזכ"ל הליגה הערבית הבהיר שהוא תומך במתקפה האווירית נגד קדאפי - אך לא מעבר לכך. מוסא, שהביע אתמול התנגדות לפגיעה באזרחים בלוב, אמר היום במסע"ת כי "מצרים והליגה הערבית עומדות לצידה של הקהילה הבינלאומית בנושא זה".

באן קי-מון התייחס גם לאלימות בשאר מדינות ערב: "אני קורא לממשל בתימן לפעול בשיח עם המפגינים. גם בבחריין מתפרצת האלימות. אנשי האו"ם בקשר עם מנהיגי המדינות וקוראים להם להפגין באיפוק נוכח המצב".

בשל המתקפה בלוב, מחיר הנפט עולה בכ-1.27% ל-102.35 דולר לחבית. בסוף השבוע נודע כי תפוקת הנפט של לוב נפלה מתחת ל-400 אלף חביות ביום, לעומת כ-1.6 מיליון חביות לפני פרוץ המהומות.

החשש העיקרי כעת בשווקים הוא מפני פגיעה ממושכת בתפוקת הנפט של לוב. אנליסטים בברקליס, JP מורגן ומריל לינץ' תושבת לכל השנה: "הנחת העבודה שלנו היא שייצוא הנפט של לוב ב-2011 יהיה קטן מאוד", כתב אנליסט ב-JP מורגן בסקירה למשקיעים.

בנו של קדאפי נהרג?

למרות הצהרות אמש מצדו של שליט לוב מועמר קדאפי על הפסקת אש, עדי ראייה דיווחו על עשן כבד במרכז טריפולי ובבנגאזי, מעוז המורדים. כמו כן ישנם דיווחים על תקיפות במרכז הבירה, ככל הנראה על ידי טילי שיוט שנורו מספינות נאט"ו.

בשעות הלילה ולפנות בוקר דווח כי מבנה הנמצא בתוך מתחם ארמון המגורים של קדאפי הופצץ מהאוויר ונהרס לחלוטין, כחלק ממתקפה כוללת על האזור. עם זאת נראה כעת כי קדאפי עצמו לא היה היעד לירי. מדובר במבנה מנהלה שנמצא בתוך מתחם ארמון המגורים של הרודן הלובי בבאב אל-עזיזייה. טרם ידוע אם קדאפי עצמו נפגע במתקפה, אך ההערכות הן כי הוא לא נפגע.

עם זאת, בתקשורת הערבית ישנם דיווחים לפיהם בנו ה-6 של קדפאי - חמיס - העומד בראש "בריגדת חמיס", מת בהתקפה. הדיווח המקורי ככל הנראה פורסם ב-Arabian Business News. יש לציין כי לא התקבלו אישורים רשמיים לדיווחים הללו וכי ממשלת לוב בטריפולי הכחישה בתוקף את הדיווחים הללו. ממשלת קדאפי מכחישה גם דיווח ב"אל-ערבייה" לפיו בעלות הברית הפציצו יעדים בבירה טריפולי.

גורם בכיר בכוחות הקואליציה אמר הלילה כי ההפצצה כוונה למתחם המגורים של קדאפי מאחר שבאזור נמצא מרכז פיקוד ושליטה של חיילי הרודן. עוד טען הגורם כי הבניין שהושמד הוא אכן אותה מפקדה צבאית.

שר ההגנה האמריקני רוברט גייטס שב והדגיש הלילה כי קדאפי אינו המטרה: "אנו לא רודפים אחרי קדאפי, אך אם הוא במקרה נמצא במקום מסוים שהותקף - הוא עלול להיפגע".

ואולם, קדאפי מתעקש "לגמול לנוצרים", כלומר להשיב מלחמה לבעלות הברית. "לא נותיר את הנפט שלנו לארה"ב, צרפת, בריטניה או לשום מדינה נוצרית. נילחם על כל סנטימטר", אמר אמש קדאפי.

אנשי האופוזיציה: "8,000 אזרחים נהרגו"

ברקע ההתפתחויות הביטחוניות והמדיניות בלוב, ממשיך להאמיר מספר הקורבנות שגובה מאבקו של מועמר קדאפי על כס השלטון. נציג האופוזיציה הלובית מסר כי עד כה, נהרגו 8,000 אזרחים בלחימה.

במהלך היום הודיעו מספר מדינות נוספות כי הן מצטרפות לפעולה הצבאית נגד לוב - ובראשן טורקיה, שהצהירה רשמית שתעשה את כל שנדרש על מנת ליישם את החלטת מועצת הביטחון שהתקבלה בסוף השבוע שעבר.

קטאר והאמירויות, שתי המדינות הערביות היחידות החברות בברית הקואליציה, הודיעו כי גם הן צפויות להתחיל בסיוע למהלך הצבאי. עם זאת, רוסיה קראה היום לכוחות הקואליציה להפסיק לעשות שימוש חריג בכוח נגד לוב.