ארגון הבריאות העולמי: הקרינה במזון מיפן גבוהה משנמסר

(עדכונים שוטפים) - ביפן ממשיך לעלות מספר ההרוגים והנעדרים באסון ■ שוב עשן בכורים בפוקושימה; יפן לתושבים: אל תשתו מים ■ ששת הכורים בפוקושימה חוברו מחדש לחשמל

עובדים בכור הגרעיני בפוקושימה שוב מפונים היום (ב') לאחר שעשן יצא מכור מספר שלוש בפוקושימה. על פי הרשויות היפניות לא נרשמה עלייה ברמת הקרינה ועדיין מנסים לעמוד על הסיבה לעשן המיתמר מעל הכור הגרעיני היום.

סוכנות האנרגיה האטומית ביפן דיווחה הלילה כי הלחץ בתוך כור מספר 3 במתחם הגרעיני בפוקושימה עולה באופן שייתכן כי יחייב בקרוב לשחרר את האדים שהצטברו בו לאוויר הפתוח. מדובר בכור הגדול והמסוכן ביותר במתחם.

הדיווח על העשן מעל הכור הגרעיני בפוקושימה מגיע לאחר שמוקדם יותר דווח כי הושלם חיבורם מחדש לחשמל של כל ששת הכורים בפוקושימה. ראש-ממשלת יפן, נאוטו קאן, אמר הבוקר כי המצב בכורים משתפר כל הזמן.

כור מספר שלוש שמעליו מיתמר העשן נחשב הכור הבעייתי ביותר בפוקושימה. למרות שהתזת המים לקירור כורים מספר שלוש וארבע נמשכה גם הלילה. הלחץ הפנימי בכור מספר שלוש והגביר את החשש מפני הצורך לשחרר באופן מודע מתוכו אדים רדיואקטיביים, כדי להקל על הלחץ.

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מסר היום (ב') שכמויות החלקיקים הרדיואקטיביים שנמצאו במזון בעקבות הקרינה מהכורים הגרעיניים בפוקושימה שבצפון-מזרח יפן הן רציניות יותר מכפי שנמסר תחילה - בהודעה שהאפילה על החדשות הטובות של סימני ההתגברות על התחממות הכורים שניזוקו קשות ברעידת האדמה לפני עשרה ימים. משרד הבריאות של יפן הזהיר תושבים בפוקושימה שלא לשתות מי ברז בעקבות כמויות גבוהות מהרגיל של קרינה. כמו כן הופסקו משלוחי המזון מהאזור.

ששת הכורים בפוקושימה חוברו היום מחדש לזרם החשמל. עם זאת, פונו כמה עובדים מכור מספר 3 שניזוק ביותר ועשן אפור היתמר מעל המבנה שלו. לא סופק הסבר מיידי לעשן, אך מוקדם יותר מסרו הרשויות שבכור זה מצטבר לחץ קיטור.

"די בבירור זהו מצב רציני", אמר פיטר קורדי נגלי, דובר ארגון הבריאות העולמי במנילה בירת הפיליפינים. "זה הרבה יותר רציני מכפי שמישהו חשב בימים הראשונים, שבהם שיערנו שהבעיה הזו תהיה מוגבלת ל-20-30 ק"מ. כעת אפשר להניח שכמה מוצרים נגועים יצאו מן האזור הנגוע". עם זאת הוא אמר שאין סימנים לכך שמזון שמוצאו בפוקושימה הגיע למדינות אחרות.

בתוך כך, אמרו הלילה גורמים ביפן כי בניגוד לדיווחים, ככל הנראה לא חלחלו לאדמה מים רדיואקטיביים שבהם נעשה שימוש כדי לקרר את הכורים במתחם. כמו כן, דחה הגורם את ההאשמות כי סמוך למועד האסון בוצעה במתחם ביקורת שגילתה ליקויי בטיחות רבים שדרשו תיקון מיידי.

סיבה לאופטימיות נרשמה הלילה כשטכנאי הכורים בפוקושימה הצליחו להחזיר את החשמל לכורים מספר 5 ו-6 שהושבתו לצורכי תחזוקה.

מספר ההרוגים יחצה את ה-21 אלף

המשטרה ביפן דיווחה אתמול שמספר ההרוגים הרשמי מאז רעש האדמה עומד על 8,133, אולם למעלה מ-12 אלף בני אדם עדיין מוגדרים נעדרים, כך שמספר ההרוגים צפוי לחצות את סף ה-21 אלף. בנוסף מחריף המשבר ההומניטרי, בעיקר באזור פוקושימה. התושבים שנותרו באזור סובלים ממחסור במזון ומים, וכן בדלק לחימום.

במקביל, משלחת סיוע ראשונה של רופאים וקצינים מפיקוד העורף יצאה אתמול ליפן על מנת לבחון את האפשרות שישראל תעניק סיוע למדינה המוכה.