הפלסטינים מתארגנים ברשת

מצעד בינ"ל: איזה לייקים עושים מעבר לקו הירוק, ומה משיגים ע"י יחס אישי למספרות?

מתנגדי חמאס ברצועת עזה מתבוננים באחרונה בקנאה במתקוממים בלוב ובמצרים, שמטרתם קידום דמוקרטיה, פתיחות וזכויות אדם. קבוצה קטנה של פעילים פוליטיים בעזה החליטה לנסות לשחזר את ההצלחה במדינות השכנות, וחברו לעמיתיהם בגדה המזרחית, על מנת לעורר תנועה חברתית למען אחדות פוליטית פלסטינית.

בדומה למתקוממים במדינות ערב, גם הבלוגרים הפלסטינים החליטו להשתמש ברשתות החברתיות ככלי המרכזי לארגון הפעילות, שעיקרה הפגנה שתוכננה ל-15 במארס.

השימוש באינטרנט נדמה כטבעי, בעיקר ברצועת עזה, בהינתן תגובת חמאס למתנגדי המשטר. עיקר הפעילות מתמקדת כעת בהפצת המסר ברשתות החברתיות, באתר שמוקדש לארגון הפגנה למען אחדות פלסטינית וערוץ YouTube (שאינו פעיל במיוחד).

ההיענות ברשת, נכון לשלב זה, חלושה. הקריאה המאופקת לאחדות אינה קוראת למיגור השחיתות או להפלת שלטון חמאס או פתח', ואינה מצליחה לסחוף אחריה את ההמונים. יכולת הגיוס המוגבלת של הגולשים בעמודים אלה בולטת במיוחד, בהינתן התארגנות אחרת, שבסיסה אף הוא במדיה החברתית, שמצליחה לסחוף אחריה עשרות אלפי תומכים.

עמוד פייסבוק שהוקם לצורך ארגון הפעילות החליט להדגיש מסר אחר מנושא האחדות הפלסטינית, וקורא לאינתיפאדה שלישית נגד ישראל ולהפגנה ו"יום זעם" שיתקיימו ב-15 במאי.

התמיכה במסר הפשוט, שמציג נרטיב פשוט ובו הטוב נגד הרע, הוכיחה את עצמה כמשתלמת, עם גיוסם של 160 אלף חברים בפייסבוק (לעומת כ-1,500 תומכים לעמודים עם הקריאה הלקונית לאחדות פלסטינית).

ההשוואה בין שתי ההתארגנויות ממחישה היטב את חשיבות המסר. האחדות הפלסטינית אינה נושא שקורץ לקהל הרחב, ונתפס, בעולם ובקרב פלסטינים, כשולי למדי. לעומתו, הסכסוך הישראלי-פלסטיני מושך אחריו מיליוני מתעניינים ברחבי העולם, ועמוד בנושא, שמוקדש למאבק נגד ישראל, צפוי להצלחה רבה.

כך, בניגוד לרבות ממדינות האזור, בהן השתמשו הגולשים ברשתות החברתיות על מנת לקדם דמוקרטיה, מסתבר שבכל הקשור לרשות הפלסטינית ולחמאס, השנאה לישראל גוברת על הרצון לחופש ושיוויון.

איתי פלסטינים
 איתי פלסטינים

לוריאל תומכת במכוני היופי

חברת הקוסמטיקה לוריאל הכריזה בשבוע שעבר על תכנית חדשה בארצות-הברית, במסגרתה היא מציעה ל-4,000 מספרות ומכוני יופי קידום עזרה והדרכה לפעילות בפייסבוק.

לוריאל מציעה לאותם עסקים קטנים ובינוניים מדריכים לשיווק ברשת, סרטוני הדרכה ועצות לפעילות מוצלחת, לשוניות מעוצבות (עם לוגו של לוריאל) ותקציב פרסום צנוע לכל עמוד.

על-ידי תמיכה בעסקים הקטנים, מנסה לוריאל למזער את השפעותיו העקיפות של המשבר הכלכלי, שפגע באלפי מספרות ומכוני יופי בארצות-הברית.

באמצעות מתן כלים לשיווק עצמי, מקווה החברה להגדיל את מחזור העסקים של המכונים הקטנים, ובכך להחזיר את נפח השוק לגודלו המקורי טרם המשבר הכלכלי.

מלבד הפנייה הישירה ללקוחות הקצה בשוק הפרטי, התמיכה בעסקים הקטנים מאפשרת להגיע בצורה עקיפה לעשרות אלפי לקוחות פוטנציאליים, שייחשפו למוצרים של לוריאל.

השיווק בצורה זו אפקטיבי יותר מחיבור ישיר לעמוד הרשמי של לוריאל בפייסבוק, כיוון שעמודי העסקים מבוססים על קשר אישי עם הגולשים, ומייצגים דמויות אמיתיות, שהמלצתן נתפשת כאמינה יותר מחברה מסחרית בעלת אינטרסים ברורים למכירת מוצריה. כך מסוגלת לוריאל להגיע לכמיליון גולשים (בהנחה שלכל עמוד יהיו בממוצע כ-300 חברים), שאינם נמנים על קהל לקוחותיה הישיר.

עם זאת, נדמה כי בבסיס היוזמה לא עומדת השאיפה להגיע בעקיפין לגולשים נוספים, אלא לחזק את המחלקה המסחרית, שמושפעת ישירות מהקשיים איתם מתמודדים העסקים.

מדובר בהשקעה כספית נמוכה יחסית, שאינה משתווה לתמיכה כלכלית ישירה באותן המספרות, וביכולתה לתמוך בעסקים הקטנים, וחשוב לא פחות - לחזק את מחויבותם ללוריאל.

איתי לוריאל
 איתי לוריאל

מתארגנים נגד הגרעין בפייסבוק

בשעה שביפן מנסות הרשויות למנוע אסון גרעיני, ומשתמשות תוך כדי ברשתות החברתיות על מנת לעדכן את האזרחים במתרחש, נשמעים ברחבי העולם קולות הקוראים לשימוש באנרגיה בטוחה יותר. בגרמניה, קומץ פעילים מפגינים ברחבי המדינה נגד השימוש באנרגיה גרעינית, אך אינם מצליחים לרתום המונים להפגנות ענק.

המתנגדים בגרמניה, יש לציין, פעילים במשך תקופה ארוכה, אך האסון ביפן פתוח בפניהם חלון הזדמנויות לגיוס תומכים נוספים, שיירתמו למשימה לאור החשש מהמתרחש ביפן.

מתנגדי הגרעין החליטו לגבות את פעילותם בשטח ברשתות החברתיות, על מנת להראות חזית מאוחדת, שאיננה מורכבת ממספר מצומצם של פעילי איכות סביבה בלבד.

הפעילות המקוונת מתרכזת בעמוד פייסבוק, עם קרוב ל-80 אלף חברים. העמוד הצליח לגייס כמות נכבדת של גולשים, ומנסה לנצל את האסון ביפן ליצירת אווירה ציבורית, שקוראת למציאת חלופות לאנרגיה בטיחותית.

מלבד העמוד, הפעילים פיתחו אפליקציה פשוטה, שמאפשרת הוספת אייקון קטן לתמונת הפרופיל בפייסבוק, המביע תמיכה במאבק נגד השימוש בתחנות כוח גרעיניות. כחצי מיליון איש הוסיפו עד כה את סמל התנועה לפרופיל האישי שלהם, שגויס, הלכה למעשה, למאבק ולהפצה נרחבת של המסר.

בהשפעת הצלחת הפעילות המקוונת ברשתות החברתיות בגרמניה, החליטו מתנגדי גרעין באיטליה לאמץ את שיטת הפעולה בפייסבוק, ולפתוח במחאה ברש נגד כורים גרעיניים. עם זאת, בניגוד לגרמניה, באיטליה ניתן למצוא גם מספר עמודים (גם אם לא זכו לתמיכת ההמון), שחבריהם מביעים תמיכה בשימוש באנרגיה גרעינית.

איתי גרמניה
 איתי גרמניה

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה