נתניהו רומז שערביי ישראל אשמים במצבם: "לימדו מהצלחת המהגרים הקוריאנים בארה"ב - חינוך ויזמות"

רה"מ נאם בנמל יפו וקרא לערביי ישראל לשנות מנטאליות ולעבור מתלות לעצמאות ■ "נפגשתי עם נשות עסקים במגזר הערבי והתרשמתי מהן בצורה בלתי רגילה" ■ אייל גבאי: "לא יעזור לנו שעוד מהנדס מרמת החייל או עו"ד מהשפיץ של מגדלי עזריאלי יביאו עוד 100 דולר"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רמז היום (ג') כי מצבו הכלכלי של המגזר הערבי נובע במידה רבה גם מהתנהלות המגזר עצמו.

"השינוי הכי גדול שאנו יכולים לעשות הוא מעבר ממנטאליות של תלות לעצמאות ויצירה. ראיתי מהגרים מאסיה שהגיעו למדינות שונות, והם טיפחו תמיד שני דברים: חינוך ויזמות. חינוך לבד זה לא מספיק, כי בחינוך לבד אפשר ליצור דור שלם של אנשים שלא מסוגלים להשתלב בתחומים שאותם הם למדו. בקהילה הקוריאנית בארה"ב אפשר לראות את השילוב הזה. הם הגיעו לשם בלי שום דבר, אבל עם חינוך ויוזמה עסקית הם חוללו שינוי כביר. אנו צריכים לראות את זה גם בארץ", אמר נתניהו בוועידת ראש הממשלה שהתקיימה היום בנמל יפו, בחסות הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי הכפוף למשרדו.

למרות זאת, נתניהו הבהיר כי הוא מכיר בכך שגם למדינה יש תפקיד בעידוד השתלבותו של מגזר המיעוטים בכלכלת המשק: "גם אנחנו צריכים לעבוד ולעזור. התגייסנו לזה במלוא העוצמה, כי אנו חייבים מהצד שלנו לעזור לכל חלקי הציבור. השקענו כממעט 800 מיליון שקל בתוכנית לפיתוח כלכלי ב-13 ישובים ערביים, שמהווים 25% מהמגזר כולו. אנו נלמד מהפיילוט הזה, ונמשיך גם ביתר הישובים".

נתניהו ציין כי המשלה השיקה תוכנית חומש בעלות של 680 מיליון שקל עבור המגזר הצ'רקסי והדרוזי, וכי בקרוב תושק תוכנית בעלות מיליארדים עבור המגזר הבדואי בצפון ובדרום. "התוכנית החשובה מכל", ציין נתניהו, "קשורה להשקעה של 170 מיליון שקל באמצעות קרן 'אלבודאר' המשותפת לממשלה ולמגזר העסקי. הקרן הזו משקיעה במיזמים עסקיים בתוך הקהילה הערבית, כדי לפתח יצירה ולהביא לרווחת האזרחים במגזר".

"נפגשתי עם נשות עסקים במגזר הערבי והתרשמתי מהן בצורה בלתי רגילה", הוסיף נתניהו. "ראיתי את הזיק בעיניים של הנשים האלה שיזמו ופתחו עסקים. ראיתי גאווה וכוח לעלות מעלה ללא הגבלה, וזה דבר נפלא. אם יש משהו שצריך לעשות זה לחזק את רוח היזמות ואת ההבנה שאנחנו מסוגלים להצליח".

מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי, הוסיף: "לא יעזור לנו שעוד מהנדס מרמת החייל או עו"ד מהשפיץ של מגדלי עזריאלי יביאו עוד 100 דולר. רק אם השכבה הגדולה הזו של האוכלוסייה תשתלב יותר בשוק העבודה, כלכלת המדיה תצמח משמעותית".

ראמז ג'ראיסי, ראש עיריית נצרת ויו"ר ועד הישובים הערביים, סיפר על אבסורד: מתוך 500 רוקחים שהסמיך בשנת 2009 משרד הבריאות, 390 מהם הגיעו מהמגזר הערבי. ואולם, 300 מתוכם לא למדו בארץ, אלא בירדן. "מאז קום המדינה לא ניתן אישור להקים מוסד אקדמי במגזר הערבי. לפני שנה ניתן אישור כזה למכללה בנצרת, אבל נקבע שהיא לא תקבל תקצוב מהמדינה. אני קורא לרה"מ להתערב ולהביא לסבסוד המקום הזה כדי להבטיח את קיומו".