שופרסל משקיעה מאות מיליוני שקלים בנדל"ן

רכשה נכסים בפריסה ארצית ■ לא מן הנמנע כי תפצל את פעילות הנדל"ן ותנפיק אותה בנפרד ■ שופרסל: "כחלק מאסטרטגיה רוכשת שופרסל נכסים בעסקאות המניבות תשואה טובה"

רשת שופרסל מסתערת על הנדל"ן. אחרי שגייסה 800 מיליון שקל באג"ח, ל"גלובס" נודע כי שופרסל מייעדת את מרבית הסכום לרכישת נכסי נדל"ן. עוד נודע כי בחודשים האחרונים ביצעה שופרסל שורה ארוכה של רכישת נכסי נדל"ן, ועוד היד נטויה. "נוחי דנקנר רוצה להפוך את שופרסל למעצמת נדל"ן", אומר לנו מקורב לחברה.

ל"גלובס" נודע כי בימים אלה שופרסל נמצאת בהליכי סגירה של עסקה לרכישת מרכז מסחרי בשכונת בורוכוב בגבעתיים מידי חברת יורוקום, תמורת כ-46 מיליון שקל. מדובר במרכז מסחרי שבו פועל היום סניף של שופרסל שלי בגודל של כ-900 מ"ר. בנוסף כולל המרכז חנויות להשכרה, קומה שבה פועלות מרפאות רופאים וזכויות בנייה לקומה נוספת.

זה אינו המרכז המסחרי היחיד ששופרסל רכשה. מרכז נוסף היא רכשה ברחובות החדשה תמורת כ-34 מיליון שקל. מדובר במרכז מסחרי של כ-2,500 מ"ר, שעל מחצית משטחו פועל סניף של שופרסל שלי. למרכז זכויות בנייה לעוד 2,000 מ"ר מסחרי, ששופרסל מתכוונת לממש ולהשכיר חנויות לגורמים קמעונאיים אחרים.

בפברואר האחרון רכשה שופרסל מחברת דרבן מרכז מסחרי בבאר-שבע תמורת 44 מיליון שקל. במרכז פועל היום סניף של שופרסל דיל על שטח של כ-3,500 מ"ר, ו-450 מ"ר נוספים מושכרים למשרד הבריאות.

שופרסל רוצה גם לחזק את אחיזתה גם בירושלים. ל"גלובס" נודע כי שופרסל רכשה מחברת בנייה קרקע ומבנה שנמצא בבנייה בצומת גבעת מרדכי בעיר, תמורת 46 מיליון שקל. שופרסל מתעתדת להקים במקום סניף סופרמרקט בגודל של 3,000 מ"ר.

הרבה מעל מחיר המינימום

בפברואר 2011 זכתה שופרסל במכרז של מינהל מקרקעי ישראל לבניית מרכז מסחרי בשכונת רמת רבין בכרמיאל. מדובר בשטח של 4.67 דונם עם אפשרות לבנייה של 2,500 מ"ר מסחרי בשכונה גדולה ומתפתחת. 1,200 מ"ר מתוכם מיועדים לסופרמרקט.

שופרסל הציעה עבור המגרש 14 מיליון שקל, סכום הגבוה פי 5.6 מיליון שקל מהערכת השמאי שעמדה על 2.5 מיליון שקל. ההצעה השנייה הגבוהה במכרז עמדה על 5.2 מיליון שקל. לסכומים הללו יש להוסיף 1.7 מיליון שקל הוצאות פיתוח.

הסיפור הזה ממחיש את הנחישות שמפגינה שופרסל ברכישת נכסים וביישום האסטרטגיה שקבעה לעצמה. לשופרסל יש שני סניפי שופרסל דיל בכרמיאל, ואין לה סניפים שכונתיים בעיר, ולכן הרשת ראתה במגרש נכס אסטרטגי.

רשת שופרסל מונה 248 סניפים על שטח כולל של 541 אלף מ"ר. רק 62 מתוכם, המשתרעים על שטח של 118 אלף מ"ר, הם סניפים הנמצאים בבעלותה המלאה של החברה. שופרסל נחושה להגדיל את חלקה בבעלות על הנדל"ן, לצד ניהול מרכזים מסחריים שבהם יפעל גם סניף של הרשת.

במסגרת זו ביצעה הרשת עוד שורה של רכישות. ל"גלובס" נודע כי היא רכשה נכס שבו פועל סניף של שופרסל דיל בנהריה תמורת כ-30 מיליון שקל, וכן רכשה שני נכסים נוספים שבהם פועלים סניפים של שופרסל שלי, אחד בשוהם ואחד בחיפה. בנוסף רכשה שופרסל מחברת ישראלום נכס בראשון-לציון, המושכר כיום לרשת המתחרה רבוע כחול, תמורת 16.5 מיליון שקל.

פרט לנכסים שבהם שופרסל מפעילה סניפים, הרשת מחזיקה במספר נכסי נדל"ן מניב בשטח כולל של 72 אלף מ"ר. כך למשל שופרסל מחזיקה ב-37% מקניון לב המפרץ (סינמול), 50% ממרכז הקריה אשדוד ועוד.

66% מהשטחים הם נכסים הצמודים לסניף פעיל של החברה, ו-31% מתוכם הם נכסים ששימשו בעבר לסניפי סופרמרקט, וכיום הם מושכרים לצדדים שלישיים.

בשנת 2010 הסתכמו הכנסותיה של שופרסל מנדל"ן מניב ב-59 מיליון שקל, שהניבו לה רווח תפעולי (NOI) של 19.7 מיליון שקל. מדובר בגידול של 28.7% ברווחיה השנתיים של שופרסל מנדל"ן מניב.

לא מן הנמנע כי שופרסל תפצל בעתיד את פעילות הנדל"ן של הרשת ואולי אף תנפיק אותה בנפרד בבורסה, בדומה לצעד שבו נקטה רבוע כחול.

"הופתעתי מהסכומים ששופרסל הציעה בשתי עסקאות שבהן התמודדנו. אני מעריך כי שופרסל קיבלה החלטה אסטרטגית שלא לוותר על שום מתחם מסחרי, והיא כנראה מיישמת זאת, גם במחירים מופקעים", אומר ל"גלובס" גורם נדל"ני שניהל משא-ומתן על שני נכסים ששופרסל רכשה בסופו של דבר.

רשת שופרסל מסרה בתגובה כי "שופרסל הכריזה על אסטרטגיה של תוספת חנויות בשטח של כ-100 אלף מ"ר ב-5 שנים. בחודשים האחרונים, מסוף אוקטובר ועד תחילת פברואר, פתחה הרשת סניף אקספרס בחיפה, סניף דיל בנהריה, סניף שופרסל שלי בתל-מונד, סניף דיל בקריית-גת, סניף דיל במעלה-אדומים וסניף אקספרס בשכונת בבלי בתל-אביב. כחלק מהאסטרטגיה האמורה רוכשת שופרסל נכסים במקומות ייחודיים ובעסקאות המניבות תשואה טובה".

מסע רכישות
 מסע רכישות