טבע הקפיצה את מחיר הקופקסון ב-39% תוך שנה

מחיר הטיפול בקופסון זינק ל-42,300 דולר לשנה בסוף 2010 ■ הטיפול המתחרה של נובארטיס, גילניה, הניתן באמצעות גלולות, אושר בספטמבר ותומחר ב-48 אלף דולר

מניית טבע טבע אמנם ממשיכה לרדת כשהיא מדאיגה אנליסטים ומשקיעים בכל רחבי העולם - אבל הערב מתברר כי בכל הנוגע לתמחור תרופת הדגל - טבע נהנתה מפרמיה לא רעה בכלל בשנת 2010.

על פי בדיקה שערכה סוכנות הידיעות "בלומברג", מחירה של תרופת הקופקסון האמיר בלא פחות מ-39% במהלך שנת 2010. עלות הטיפול עמדה בראשית 2011 עמדה על 42,300 דולר בשנה. בטבע אישרו את הפרטים וטענו כי עלייה של 9.9% במחיר נרשמה בחודש ינואר, 9.9% (מהמחיר החדש - ע.ר.) התייקרות במאי, וכן התייקרות חדה אף יותר של 14.9% בחודש ינואר 2011.

אבל ה"אשמה" היא לא בטבע: מי שהקפיצה את המחירים יותר מכל היא תרופת הגילניה, המתחרה הטרייה של חברת נוברטיס לתרופת הדגל של טבע, המיועדת גם היא לשימוש החולים בטרשת נפוצה. בניגוד לקופקסון הוותיקה, גילניה ניתנת כטיפול אוראלי באמצעות גלולות. עלות הטיפול השנתי בגילניה, נכון לראשית שנת 2011, עומדת על 48 אלף דולר - 13% יותר מקופקסון של טבע.

הגילניה, כזכור, אושרה לשיווק בארה"ב רק בחודש ספטמבר האחרון והשבוע זכתה לאישור שיווק כתרופת דרג-שני באירופה.

"זה מצב פשוט מפחיד", אמרה השבוע ברנדה לקטוס-שפר בת 45 מדאלס, הלוקה בטרשת נפוצה. "לא רק שלהיות חולה בטרשת נפוצה זה דבר איום ונורא, ויש תופעות לוואי מזעזעות ופגיעה נוראית ברמת החיים כתוצאה מטיפולים - אז עכשיו גם המחירים עולים באופן כזה".

אנליסטים בארה"ב הסבירו את התייקרות התרופות המתחרות בגילניה כניסיון "להציל" את הכנסותיהם מהתרופות לפני שגילניה תזכה לנתח משמעותי מהשוק ויפגעו במאזנים שלהן.

בטבע טוענים כי "הקופקסון מתומחר באופן תחרותי ביחס לטיפולים אחרים בטרשת נפוצה", וטוענים עוד כי "המחיר הנוכחי משקף נאמנה את ערך המוצר".