כניסת דנקנר ל"מעריב" טרפדה מו"מ למיזוג עם "הארץ"

(עדכון) - דסק"ש במו"מ לרכישת השליטה ב"מעריב" - וצפויה להזרים 140 מיליון שקל לעיתון ■ נמרודי: "נוחי יציל את חופש הביטוי" ■ הערכות: "מעריב" הוא רק סנונית ראשונה במסע רכישות

נוחי דנקנר נחלץ לעזרת "מעריב": חברת דסק"ש מקבוצת IDB שבשליטתו הודיעה היום (ד') כי היא נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת השליטה בעיתון "מעריב " תמורת כ-140 מיליון שקל.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", דנקנר צפוי להיכנס כשותפם של יו"ר "מעריב", זקי רכיב, עופר נמרודי והכשרת היישוב, והחברה אמורה להזרים כ-120 מיליון שקל לאחר שיבשיל המשא-ומתן בין הצדדים, ועוד כ-20 מיליון שקל כמימון ביניים מיידי כדי לאושש את מצבו התזרימי הקשה של העיתון.

החברה תשלם את כל חובות הבעלים של העיתון ותרכוש חלק מהחזקותיו של בעל השליטה הנוכחי, זקי רכיב. מבנה ההחזקות עוד לא ידוע, אבל דנקנר יהיה בעל השליטה. לא מן הנמנע כי המטרה הסופית היא השתלטות מוחלטת של הקבוצה על "מעריב".

ההערכה היא כי רכישת "מעריב" היא רק רכישה ראשונה של הקבוצה בתחום המדיה, והיא מצטרפת להחזקות אחרות של החברה בתחום התקשורת כמו סלקום ו-013.

הרכישה נעשית מתוך תפיסה אסטרטגית כוללת של הקבוצה, ולפיה עליה להיערך לשינויים הדרמטיים בשוק התקשורת שאמורים להתרחש בקרוב לאור מסקנות ועדת חייק, המעמידות את הקבוצה מול כוחות כמו קבוצת בזק או קבוצת הוט.

נראה כי לחברה ברור כי עקב אכילס שלה הוא תחום התוכן, וההשקעה ב"מעריב" אמורה להיות סנונית ראשונה וזולה במסע רכישות שיאפשר לה לייצר אלטרנטיבות לתוכן המבוססות על מותר ותיק ומוכר. על פי הערכות בתחום התקשורת, לא מן הנמנע כי הצעד הבא יהיה רכישה של החזקות בתחום הטלוויזיה המסחרית, ושמו של ערוץ 10 עולה כאפשרות.

400 עובדים יפוטרו

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", מי שניהל את המגעים בין הצדדים הוא עו"ד רם כספי. ביממה האחרונה הואצו עד מאוד המגעים בין הצדדים, ובמשא-ומתן מייצגים את דסק"ש עמי אראל וחיים גבריאלי.

זאת לאחר שרכיב, יו"ר "מעריב", בדק עם כמה גורמים בשוק הישראלי אם הם מעוניינים לבחון את כניסתם ל"מעריב". לאחר בדיקה של הנתונים והאפשרויות האסטרטגיות החליטו בחברה להאיץ את המגעים, ולאחר הפרסום ב"גלובס" אתמול (ד'), הוחלט להוציא מוקדם יותר היום הודעה לבורסה.

עוד נודע כי לשינוי בתפיסה של דנקנר תרמה העובדה כי לולא היה מתערב כעת בנעשה - היה העיתון קורס, ככל הנראה בתוך ימים ספורים, וזאת לאור סדרת הודעות לבנקים בתקופה האחרונה, אשר הבהירו כי לרכיב אין כוונה לכסות את חובו של העיתון לבנק הפועלים - חוב העומד על 106 מיליון שקל.

למרות העסקה המתגבשת, הקיצוצים הדרמטיים בעיתון יימשכו. עד פסח יפרשו כ-120 עובדים, ובחודשים הקרובים יפוטרו עד 400 עובדים. בסך-הכול עובדים בקבוצה כיום כ-2,000 עובדים, אשר היו מאבדים את מקום עבודתם ללא המהלך, שצפוי היום להגיע לכדי מיצוי.

בית הדפוס לא יימכר

עוד ברור כעת כי בית הדפוס של "מעריב" לא יימכר לעיתון החינמי "ישראל היום", וזאת לאור העובדה שדסק"ש דורשת להשאיר את הנכס בידי העיתון.

ל"גלובס" נודע כי לאור ההתפתחויות הקשורות במשא-ומתן בין "ישראל היום" ו"מעריב", החלה שורה של תמורות בשוק התקשורת, בעיקר בקבוצת "הארץ"-"דה מרקר", אשר הייתה ניזוקה משמעותית אם העסקה הייתה מבשילה.

אחד מבעלי הקבוצה, עמוס שוקן, מינה בימים האחרונים את חברת הייעוץ TASC לפעול לקידום מיידי של מיזוג בין "מעריב" ל"הארץ"-"דה מרקר", במטרה לחזק את העיתון מבחינה כלכלית.

כפי שפורסם כאן בעבר, חובות הקבוצה לבנקים עומדים על 200 מיליון שקל, ו"ישראל היום" הוא הכנסה קבועה לעיתון, בגובה עשרות מיליוני שקלים בשנה, לאור השימוש בשירותי ההדפסה וההפצה של העיתון.

על-פי גורמים בשוק התקשורת, מטרת המהלך מבחינת שוקן הייתה ליצור גוף תוכן גדול מאוד, עם יכולת כלכלית טובה יותר, המספק שני מוצרים עיתונאיים שונים זה לצד זה, תוך חיסכון משמעותי בעלויות ובכוח-אדם. מהלך כזה היה עולה באובדן כוח-אדם בשתי המערכות. מבחינה זו, המהלך של דנקנר הציל את עובדי "מעריב" הנותרים.

תגובת "הארץ"-"דה מרקר" לדברים לא נתקבלה.

"מהלך ציוני"

בשוק התקשורת אומרים היום כי המהלך של דנקנר הוא בעיקר "פטריוטי-ציוני", שנועד לסייע להצלת גוף תקשורת ישראלי שעשוי היה להיעלם מהמפה.

עופר נמרודי אמר היום כי "ההחלטה של נוחי דנקנר להשקיע ב'מעריב' היא החלטה חשובה מאין כמוה ועתידה לשנות את מפת התקשורת בישראל שינוי חיובי ומשמעותי ביותר".

לדברי נמרודי, "נוחי יציל את חופש הביטוי, שעשוי היה לאבד קול חשוב אם 'מעריב' חס וחלילה היה נכנס לסחרור עסקי, וכמו כן יאפשר את המשכו של השיח הציבורי, כשהוא מאוזן וחף מנטייה מפלגתית ומאג'נדה פוליטית.

"ההשקעה של דסק"ש עתידה להציל 2,000 מקומות עבודה ותביא לפיתוחו של העיתון, להגדלתו וליצירת פלטפורמות מודפסות ואלקטרוניות נוספות. אני מברך אותו על הראייה הרחבה שלו, על נחישותו כאיש חזון ומעשה. מתקיים בו הפסוק של חז"ל: 'במקום שאין אנשים - היה איש'.

"'מעריב' ואני גם חבים תודות לד"ר זקי רכיב על השקעתו הגדולה, על פעילותו החשובה ועל התנהלותו הג'נטלמנית. אני מאחל לכולנו הצלחה רבה בהמשך".

על-פי גורמים בשוק, בחברה מתכננים להמשיך בחזונו של רכיב להפוך את "מעריב" לפלטפורמת ניו-מדיה בעיקרה ולהמשיך במגמות העולמיות, טכנולוגיות של ירידה במעמד העיתונות המודפסת ומעבר גופי התוכן העיתונאיים אל עולם הניו-מדיה.