אופציות למניות: למה עובדים מעדיפים לממשן לא בארץ?

רוב עובדי החברה מממשים את האופציות שלהם במסחר בארה"ב ■ "להמיר אופציה למניה רגילה בארץ זה תהליך די מורכב" ■ "ברוב המקרים הרישום הכפול כלל אינו משחק תפקיד"

לפי הבורסה לני"ע, אחד היתרונות של חוק הרישום הכפול הוא בכך שהוא מאפשר לעובדיהן שקיבלו אופציות למניות ורוצים לממשן למניות רגילות, לבצע זאת בעלות נמוכה יותר ובדרך נוחה מזו המקובלת בארה"ב.

עם זאת, מהשיחות שערכנו עם בכירי חברות דואליות עולה תמונה אחרת לחלוטין. איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס, מודה שרוב עובדי החברה מממשים את האופציות שלהם במסחר בארה"ב, וכי העובדה שהמניה נסחרת בארץ כלל אינה משרתת אותם. "מחזורי המסחר בארה"ב הרבה יותר גבוהים, ולכן לעובדים קל יותר להמיר את האופציות למניות ואז למכרן בשוק האמריקני לעומת הישראלי".

נחום פלק, סמנכ"ל הכספים של אלוט, סיפק לנו הסבר מדעי יותר: "להמיר אופציה למניה רגילה בארץ זה תהליך די מורכב. כשעובד ממיר אופציה למניה, החברה צריכה להנפיק לו מניה חדשה, אך המניות שרשומות למסחר בארץ הן כפולות - תמונת ראי של אלו שהונפקו בארה"ב - ולכן החברה לא יכולה להנפיק את המניה בארץ אלא רק בארה"ב. עובד שכן רוצה להמיר את האופציה למניה בארץ, צריך לבצע מכירה בשורט של המניה בארץ לפני שהוא ממיר את האופציה ומממש את המניה בארה"ב. עבור עובד ממוצע זהו תהליך מורכב ולא פשוט, ולכן ברוב המקרים הרישום הכפול כלל אינו משחק תפקיד בתהליך של מימוש אופציות למניות רגילות".