עסקת ענק לרפאל בהודו: מכירת אלפי טילים במיליארד דולר

רפאל היתה המתמודדת היחידה במכרז לרכישת אלפי טילי ספייק ■ המכשול היחיד שעמד בדרך לביצוע העסקה: העברת טכנולוגיות

עסקת ענק: צבא הודו עומד להזמין ברפאל אלפי טילים מונחים נגד טנקים (ATGM) ממשפחת "ספייק" ("דרבן") וציוד נלווה בשווי מיליארד דולר. כך מוסר "דיפנס ניוז" בידיעה מניו-דלהי.

פקידים בכירים במשרד ההגנה הודי מסרו לשבועון, כי ההזמנה תכלול 321 משגרים, 8356 טילי נ.ט., 15 סימולטורים שישמשו להכשרת צוותי מפעילים וציוד נלווה.

רפאל היתה המתמודדת היחידה במכרז, שפורסם ביוני אשתקד, וצבא הודו נאלץ לקבל היתר מיוחד לביצוע עסקה על סמך מכרז שהניב הצעה רק מספק פוטנציאלי אחד. יצרניות נשק שדחו הזמנה של ממשלת הודו להשתתף במכרז הן ג'נרל דיינאמיקס ורייתיאון מארה"ב; MBDA, יצרנית הנשק הרב-לאומית מאירופה; ורוסובורונאקספורט, מרוסיה.

מקורות המצוטטים ב"דיפנס ניוז" אמרו, כי העברת טכנולוגיה היתה המכשול העיקרי בדרך לביצוע העסקה. מהידיעה לא ברור האם החברות שנמנעו מלהשתתף במכרז סרבו להעביר טכנולוגיות להודו ואף לא ברור מה היתה עמדת רפאל בנושא.

לפי הידיעה, יקבל צבא הודו את הטילים בצורות שונות, לרבות טילים מוכנים לשימוש, שהרכבתם הושלמה בישראל; טילים שהורכבו באופן חלקי ויש להשלים את הרכבתם בהודו; וטילים שכל ייצורם והרכבתם ייעשו בהודו, במפעל הממלכתי באראט דיינאמיקס.

צבא הודו מתכנן להרכיב את הטילים על רכבים קרביים מתוצרת רוסיה. פקיד הודי אמר, כי ניסויים בתנאי שדה הושלמו וכי הטילים הישראליים עמדו בכל הדרישות שקבע צבא הודו. המכרז קבע, שהטילים יוכלו לפגוע במטרה במרחק 2.5 ק"מ, ביום ובלילה, עם הסתברות של 90% לפגיעה. המכרז אף קבע שהטיל חייב להיות מצויד במערכת הנחיה אקטיבית-פסיבית מהדור השלישי, בשיטת "שגר ושכח".

מקור בצבא הודו אמר, כי טילי "ספייק" מאפשרים לצוותי השיגור לקבוע מטרה חדשה לאחר השיגור ואפילו לבטל את המשימה בעודו באוויר. לדבריו, אלה יכולות ייחודיות לטילי "ספייק".

בנושא אחר אמר גורם בצבא הודו, שטילי "חץ 2", המיוצרים במשותף ע"י תע"א ובואינג, עשוים להיות חלק מפתרון האתגרים שלפניהם ניצבת הודו בתחום ההגנה מפני טילים. שמה של הודו מוזכר זה מכבר כלקוחה אפשרית של טילי "חץ" אך כל עסקה תהיה מותנית בהסכמה של ארה"ב, שמשתתפת במימון הפיתוח, הייצור וההרכבה של ה"חץ".

הודו היא אחת הלקוחות הגדולות ביתר של התעשיות הביטחוניות בישראל. לפי הסקר השנתי של המכון לחקר השלום הבינלאומי בסטוקהולם (SIPRI), הודו היא קניינית הנשק הגדולה בעולם בגלל יחסיה הבלתי יציבים עם פקיסטאן וסין.