מיטב: חדשות טובות לכיל - האמריקנים מאבדים אמון בדולר

עם ההעלאות האחרונות במחיר האשלג שישפיעו לטובה על התוצאות הכספיות ב-2011 ממשיכים במיטב להמליץ לקנות את כיל עם מחיר יעד של 67 שקל

בהתפתחות שחלה בימים האחרונים, בית הנבחרים והסנט של מדינת יוטה החליט להפוך מטבעות כסף (silver) וזהב לאמצעי תשלום חוקי ביוטה (מושל המדינה עדיין צריך לאשר את ההחלטה). במילים אחרות, תושבי יוטה יוכלו לקנות ביצים וחלב בסופרמרקט תמורת מטבעות הזהב שברשותם ולא רק תמורת דולרים. כך דווח בעיתון פיננשיאל טיימס.

האנליסט גלעד אלפר ממיטב אומר כי הצעד הזה נתפס כקריאת תגר כלפי הבנק הפדרלי האמריקאי שמדיניותו המוניטרית המרחיבה פוגעת בערך הדולר. ובאמת אם מסתכלים על ה-DXY, אינדקס הדולר הגולבאלי, רמתו היום היא הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2008.

הדבר מעניין כי הדולר ממשיך להיחלש על רקע הזעזועים האחרונים במזה"ת. כמו כן יש לזכור כי האירו מהווה 58% מאינדקס הדולר. בהשוואה לכלכלות חזקות יותר כמו אוסטרליה ושוויץ, הדולר נסחר סביב תחתית היסטורית.

כמובן, אומר אלפר, שהמגמה הזו היא חיובית מאוד לכל מחירי הסחורות. הדרך הטובה ביותר להיחשף למגמה זו בארץ היא דרך כיל : כי"ל, K+S ומניות אחרות בתחום הדשנים - חולשת הדולר מהווה מנוע מהותי מאוד מאחורי החוזקה של מחירי הגרעינים.

האירוניה היא שהמשך החולשה של הכלכלה האמריקאית, שעשויה להביא להרחבה מוניטרית נוספת, היא בעצם ברכה למגזר החקלאות. ומאידך, "כפי שטענו בעבר, להאטה כלכלית בארה"ב תהיה השפעה מועטה מבחינת הביקוש הריאלי לגרעינים".

בינתיים, ולמרות האסון ביפן, מחיר התירס מפגין חוזקה ונסחר כרגע סביב רמה גבוהה היסטורית של 6.8 דולר לבושל. עם ההעלאות האחרונות במחיר האשלג שישפיעו לטובה על התוצאות הכספיות ב-2011 ממשיכים במיטב להמליץ לקנות את כיל (מחיר יעד של 67 שקל) ומניית K+S עם מחיר יעד של 65 אירו.