שכר הבכירים האמיתי

שכר הבכירים מנקר עיניים, אבל צירוף השכר, הבונוסים ומענקי האופציות מציג תמונה שגויה

עונת פרסום הדוחות השנתיים של החברות הציבוריות מביאה עמה את פרסום "טבלת הליגה" של שכר המנהלים הבכירים. בלא מעט מקרים רמת השכר מנקרת עיניים, ומעוררת בצדק את שאלת הדרך הראויה לריסון הטבות שקשה לראות להן הצדקה. איני מתכוון לעסוק בשאלה זו, אלא בדרך הנכונה להצגת נתוני התגמול של מנהלים בכירים: אם מבקשים להביא שינויים במצב צריך לפתוח בהצגת העובדות לאשורן.

הנתונים המוצגים ברוב העיתונות הכלכלית, למעט "גלובס", אינם מבחינים בין מרכיבי חבילת ההטבות המוענקות למנהלים. הצירוף של שכר, מענקים (בונוסים) ומענקי אופציות או מניות, אינו מציג תמונה נכונה של ההטבות, ויוצר רושם שההטבות כולן משתלמות במזומן בשנה המדווחת. הגדיל לעשות מי שניכה מערך ההטבות את המס המחושב, ודיווח על השכר נטו שמביא הבכיר הביתה.

לעתים מציגים גם הטבה חד-פעמית שמקבל מנהל פורש כחלק מחבילת השכר השנתית. אולם בפועל רק מרכיב השכר משתלם במלואו במזומן בשנה המדווחת, והוא המרכיב הקבוע בחבילת התגמול. גם המענקים משתלמים במזומן, אך הם אינם קבועים, ותשלומם מתפרס לעתים על פני יותר משנה אחת.

ערכו של מרכיב המניות והאופציות שאינו משתלם במזומן מחושב על-פי כללים מוכרים אך ערכו בפועל תלוי בתנאים ובמועד של מימוש ההטבות. אם ערך המניות עולה הרבה בתקופה הקודמת למועד המימוש, ערך ההטבה עשוי להיות גבוה בהרבה מן המחושב, והוא עלול להיות נמוך יותר אם מחיר המניה ירד.

ישנה חשיבות למחיר המימוש ולאורך התקופה שבה אין הבכיר זכאי לממש את האופציות או המניות. לעניין זה חשיבות רבה כי בחבילות התגמול של רוב המנהלים הבכירים יש מרכיב משמעותי של מניות או אופציות. מרכיב נוסף שיכול להיות בעל משמעות הוא הסדר תנאי הפרישה המובטחים למנהל הכרוכים בהפרשות שוטפות של החברה.

להבחנה בין מרכיביה השונים של חבילת התגמול יש משמעות רבה כיוון שהבדלים בין התנאים הקבועים למענקים השנתיים ולהטבות במניות ובאופציות יכולים להשפיע רבות על ערכם הכולל לאחר המימוש. אחד הדברים שעל דירקטוריון החברה הציבורית לעשות הוא להקפיד על קיום קשר בין ההטבות שלהן זוכה המנהל ובין השגת יעדים שנקבעים מראש בהסכם עמו. אין מקום למענקים אוטומטיים או לתנאי מימוש אופציות שמבטיחים מראש הטבות למקבלן. יש גם מקום לקזז מן ההטבות המובטחות, אם היעדים שנקבעו אינם מושגים.

אין באמור לעיל כדי למצות את השיקולים שיש להביאם בחשבון בקביעת חבילות התגמול למנהלים בכירים. ביקשתי להצביע על כך שהערכת ההצדקה לחבילת ההטבות שלה זוכה מנהל אינה יכולה להתבסס רק על המספר הכולל שאותו מציגים העיתונים. גם פירוק מספר זה למרכיביו אינו מספיק, אם אין יודעים את התנאים הצמודים לכל מרכיב.

הכותב הוא סגן-יו"ר ICC ישראל, פרופ' בביה"ס למשפטים במכללה למנהל, היה יו"ר הבורסה והמפקח על הבנקים